Po vzestupu v Japonsku přišlo v USA zklamání. Ferrari ve výkonnosti ztrácelo na Red Bully a Sebastian Vettel dojížděl na čtvrtém místě s velkou ztrátou, zatímco Kimi Räikkönen po chybě v boxech závod nedokončil. Šéf týmu Maurizio Arrivabene pro oficiální stránky Formule 1 vysvětluje příčiny poklesu a to, proč některé problémy zdánlivě neřeší.
Maurizio, jaké závěry jsi vyvodil z výkonnosti v Austinu ve srovnání se závodem v Suzuce?Maurizio Arrivabene: Tohle je trať pro vysoký přítlak, není srovnatelná se Suzukou. Tam jsme udělali určité pokroky, ale když jsme sem jeli, tak jsme věděli, že to nebude jednoduché. Ve skutečnosti ale neděle nebyla tak špatná, když ji porovnáme s pátkem nebo se sobotou. Žel jsme z našeho závodu nemohli vytěžit maximum.
Šlo při selhání při Räikkönenově zastávce o lidskou chybu?MA: Měli jsme problém s matkou, čímž to pro Kimiho v podstatě skončilo.
Kimimu se objevila zelená, i když kolo nebylo řádně upevněno. Nepotřebujete přehodnotit svůj systém, který používáte?MA: To nemá nic společného se systémem. Bylo to jednoduše nešťastné, to je vše.
Když se vrátíme k celkové výkonnosti vozu, tak tato trať není jediná, která vyžaduje vysoký přítlak. Například v Singapuru jste byli velmi konkurenceschopní, takže proč ne tady? V čem je rozdíl?Maurizio Arrivabene: No, samozřejmě jsme věděli, že tato trať nám nesedí. Věděli jsme to. Musíte se ale podívat na celkovou situaci: když chcete řešit problémy letos, tak ztrácíte čas pro příští rok.
Proto jsme se soustředili na vysoce výkonnostní okruhy, jako je Suzuka, protože v tomto případě berete díly, které vám poskytují data pro příští rok. V této fázi šampionátu by cokoliv jiného nemělo smysl.
VIDEO: Zpackaná zastávka Ferrari (zdroj: formula1.com)
Je tedy správné si to vyložit tak, že usilovně pracujete na vašich problémech s vysokým přítlakem pro příští rok?MA: Ano.
A co problémy se spolehlivostí? Co se stalo Sebovi ke konci závodu?MA: Nešlo o problém se spolehlivostí. Měl kus gumy na zadním křídle. Seb uvedl, že to není jednoduché jezdit s tímto problémem. S přihlédnutím k náskoku, který měl na auto za sebou, jsme ho povolali do boxů - a také proto, abychom dodali zpět jistotu týmu, pokud jde o zastávky v boxech.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.