Valtteri, co se roku 2017 týče, možnosti na trhu jezdců se pomalu uzavírají. Kde tě najdeme v příští sezóně?Valtteri Bottas: Abych pravdu řekl, v tuto chvíli toho nemohu moc říci. Tohle jsou důvěrné diskuze s týmy. Vtipné je, že to chce čas, ale jsem spokojen s tím, jak se věci vyvíjejí. Zatím však nemohu nic oznámit. Až jakmile tým bude vědět s jistotou oba jezdce.
Tak se na to podívejme z druhé strany. Vypadá jistě, že jsou k dispozici dvě slušná místa, tvoje ve Williamsu a jedno ve Force Indii. Takže buď zůstáváš nebo se přesouváš do Force Indie. Odpovídá tato situace?VB: Vlastně ne úplně přesně. Ale více říci nemohu.
Je ti 27 let a v tomto věku jezdec určitě přemýšlí o vývoji své kariéry. Zvlášť, když začne vyhrávat osmnáctiletý mladík! Jsi v této přemýšlecí fázi?VB: Rozhodně je na čase přemýšlet o vývoji mé kariéry. Rok 2016 je mou čtvrtou sezónou s Williamsem, to je dlouhá doba. A samozřejmě se zajímám o svoji kariéru a mám cíle, kterých chci dosáhnout. Ale cítím, že mám stále ještě čas a dostávám se do toho správného věku - takový je můj pocit. Stále se domnívám, že se každým rokem zlepšuji, ale jako každý závodník chcete bojovat o titul a nic jiného (z dlouhodobého hlediska). Takže musíte tohle zohlednit se svých rozhodnutích - zkusit být jednoho dne v tom nejlepším možném autě.
Ale máš i myšlenku, že čas ubíhá?VB: Čas v F1 vždy ubíhá! (smích). Ale nebojím se toho. Stále mám pocit, že mám před sebou spoustu, spoustu let a že se stanu ještě konkurenceschopnějším, než jsem teď. Takže si nedělám starosti, jsem připraven čekat.
Jak jsi zmínil, tento rok je tvým čtvrtým s týmem Williams. Ve druhé sezóně jsi s nimi skončil čtvrtý v tabulce jezdců, ale od té doby se to zhoršovalo a nyní jsi sedmý. To vypadá jako problém týmu víc než jezce. Co za tím je?VB: V kostce, naše auto není dost rychlé. Tady je pár důvodů. Jedním z nich je, že v minulých zimách 2014/2015 a 2015/2016 nás ostatní týmy dokázaly předehnat ve vývoji. Byli schopni udělat větší pokroky. Tuto sezónu jsme přiváželi novinky, které nesplnily všechen potenciál, který jsme předpokládali. Investovali jsme hodně času a peněz do určitých dílů, ale když se daly na auto, nefungovaly. A to byla chvíle, kdy nás dohnala Force India a Ferrari s Red Bully jsou nyní jasně před námi. A není tajemstvím, že máme problémy s pneumatikami.
Tak proto nedávno Williams najal specialistu na pneumatiky, který dříve pracoval pro Ferrari? Jako odpověď na vaše prosby?VB: Počkejme a uvidíme. Pracujeme na tom problému. Jestli to zodpoví mé prosby? Doufejme. Ale když začínáte sezónu a jste pozadu, nikdy to není lehké.
Vypadá to, že když odcházejí jezdci jako Jenson Button a Felipe Massa, týmy zachvátila myšlenka najít náctiletou senzaci, která je nahradí. A to místo toho, aby se otočili například na tebe, Nica Hülkenberga či Romaina Grosjeana. Jste ztracená generace F1 - obrovsky talentovaní, ale z nějakého důvodu zaseknutí?VB: Oh, doufám, že ne. A věřte mi, není to vůbec v mém zájmu. Ano, je pravda, že je nyní v F1 spousta mladých a talentovaných závodníků. A ano, věk se u některých týmů snižuje, průměrný věk je stále nižší.
Ale nebojíš se toho? Že ve 28 či 29 letech bys mohl být vyměněn za mladíka?VB: Rozhodně ne. Jsem si svými možnostmi a příležitostmi jistý. A mám toho spoustu před sebou. Takže se soustředím na svoji práci.
Takže žádný strach z teenagerů?VB: Ha, ne!
Také by se dalo říci, že je trendem uchýlit se k jezdci s velmi viditelným či slyšitelným mediálním obrazem. Jako Lewis Hamilton či Max Verstappen. Ty jsi opak, velmi tichý a nenápadný. Musíš začít přemýšlet o změně marketingu značky Vallteri Bottas?VB: No, jsem kdo jsem a nevidím důvod, proč bych měl hrát nějakou hru ať už na trati či mimo ni. Můj závodní styl hovoří za mě a jsem osobnost taková, jaká jsem. Vždy jsem se soustředil na to, dostat pro tým co nejvíc a hádám, že každý tým by tohle ocenil! (smích)
Cokoliv se stane pro rok 2017, jisté je, že budeš mít nového týmového kolegu. Co si myslíš, že týmy ze středu pole potřebují od svého jezdce? Mohou riskovat a najmout nováčka?VB: Tipuji, že mohou. Ale jisté je, že jako závodník vždy chcete rychlého týmového kolegu, protože to pomáhá i vám jako hnací pohon pro vlastní výkony. To však nehovoří proti nováčkovi. Jako příklad je Max Verstappen. To ukazuje, že to může fungovat, ale musí být talentovaný. Takže ať už bude můj týmový kolega kdokoliv, doufám, že bude rychlý. A doufám, že to bude týmový hráč, to je velmi důležité, pokud se chcete s týmem někam posunout.
Tvým hlavním soupeřem v tabulce je Sergio Pérez z Force Indie. Claire Williamsová uvedla, že by to pro Williams mohl být ten správný člověk. Znamená tato skutečnost, že je vaše bitva ještě sladší?VB: V F1 se pořád bojuje - s týmovým kolegou, kdo jde do jakého týmu, kdo bude v kokpitu. Je to boj na trati i mimo ni, neustále. Myslím, že je to bezva. Nyní se vrátím k první otázce a k roku 2017. Mohu vás ujistit, že budu v F1 a jsem spokojen s tím, jak se věci vyvíjejí. Takže jen musím potvrdit, ve kterém týmu to bude! (smích)
Singapure je náročný městský okruh jako Monako či Baku. Ale na kterém okruhu je míra koncentrace, vyčerpání a uspokojení nejvyšší?VB: Singapure je jednoznačně s předstihem nejvíc fyzický okruh. Vyčerpání je tu největší. Co se koncentrace týče, jsou na tom Singapure a Monako velmi podobně. Možná je to v Monaku horší kvůli tomu, že okruh je kratší. A uspokojení? Musím říci Monako - ale je to otázka výsledku!
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.
Fernando Alonso odstartuje do Velké ceny Velké Británie ze sedmé pozice. Posunul se dopředu díky tomu, že Oliver Bearman a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizace.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.
Britský jezdec Haasu Oliver Bearman dostal penalizaci 10 míst na startu za incident při vjezdu do boxů během červené vlajky v závěru třetího tréninku. Ve vysoké rychlosti havaroval právě ve chvíli, kdy byl trénink přerušen.