Valtteri, co se roku 2017 týče, možnosti na trhu jezdců se pomalu uzavírají. Kde tě najdeme v příští sezóně?Valtteri Bottas: Abych pravdu řekl, v tuto chvíli toho nemohu moc říci. Tohle jsou důvěrné diskuze s týmy. Vtipné je, že to chce čas, ale jsem spokojen s tím, jak se věci vyvíjejí. Zatím však nemohu nic oznámit. Až jakmile tým bude vědět s jistotou oba jezdce.
Tak se na to podívejme z druhé strany. Vypadá jistě, že jsou k dispozici dvě slušná místa, tvoje ve Williamsu a jedno ve Force Indii. Takže buď zůstáváš nebo se přesouváš do Force Indie. Odpovídá tato situace?VB: Vlastně ne úplně přesně. Ale více říci nemohu.
Je ti 27 let a v tomto věku jezdec určitě přemýšlí o vývoji své kariéry. Zvlášť, když začne vyhrávat osmnáctiletý mladík! Jsi v této přemýšlecí fázi?VB: Rozhodně je na čase přemýšlet o vývoji mé kariéry. Rok 2016 je mou čtvrtou sezónou s Williamsem, to je dlouhá doba. A samozřejmě se zajímám o svoji kariéru a mám cíle, kterých chci dosáhnout. Ale cítím, že mám stále ještě čas a dostávám se do toho správného věku - takový je můj pocit. Stále se domnívám, že se každým rokem zlepšuji, ale jako každý závodník chcete bojovat o titul a nic jiného (z dlouhodobého hlediska). Takže musíte tohle zohlednit se svých rozhodnutích - zkusit být jednoho dne v tom nejlepším možném autě.
Ale máš i myšlenku, že čas ubíhá?VB: Čas v F1 vždy ubíhá! (smích). Ale nebojím se toho. Stále mám pocit, že mám před sebou spoustu, spoustu let a že se stanu ještě konkurenceschopnějším, než jsem teď. Takže si nedělám starosti, jsem připraven čekat.
Jak jsi zmínil, tento rok je tvým čtvrtým s týmem Williams. Ve druhé sezóně jsi s nimi skončil čtvrtý v tabulce jezdců, ale od té doby se to zhoršovalo a nyní jsi sedmý. To vypadá jako problém týmu víc než jezce. Co za tím je?VB: V kostce, naše auto není dost rychlé. Tady je pár důvodů. Jedním z nich je, že v minulých zimách 2014/2015 a 2015/2016 nás ostatní týmy dokázaly předehnat ve vývoji. Byli schopni udělat větší pokroky. Tuto sezónu jsme přiváželi novinky, které nesplnily všechen potenciál, který jsme předpokládali. Investovali jsme hodně času a peněz do určitých dílů, ale když se daly na auto, nefungovaly. A to byla chvíle, kdy nás dohnala Force India a Ferrari s Red Bully jsou nyní jasně před námi. A není tajemstvím, že máme problémy s pneumatikami.
Tak proto nedávno Williams najal specialistu na pneumatiky, který dříve pracoval pro Ferrari? Jako odpověď na vaše prosby?VB: Počkejme a uvidíme. Pracujeme na tom problému. Jestli to zodpoví mé prosby? Doufejme. Ale když začínáte sezónu a jste pozadu, nikdy to není lehké.
Vypadá to, že když odcházejí jezdci jako Jenson Button a Felipe Massa, týmy zachvátila myšlenka najít náctiletou senzaci, která je nahradí. A to místo toho, aby se otočili například na tebe, Nica Hülkenberga či Romaina Grosjeana. Jste ztracená generace F1 - obrovsky talentovaní, ale z nějakého důvodu zaseknutí?VB: Oh, doufám, že ne. A věřte mi, není to vůbec v mém zájmu. Ano, je pravda, že je nyní v F1 spousta mladých a talentovaných závodníků. A ano, věk se u některých týmů snižuje, průměrný věk je stále nižší.
Ale nebojíš se toho? Že ve 28 či 29 letech bys mohl být vyměněn za mladíka?VB: Rozhodně ne. Jsem si svými možnostmi a příležitostmi jistý. A mám toho spoustu před sebou. Takže se soustředím na svoji práci.
Takže žádný strach z teenagerů?VB: Ha, ne!
Také by se dalo říci, že je trendem uchýlit se k jezdci s velmi viditelným či slyšitelným mediálním obrazem. Jako Lewis Hamilton či Max Verstappen. Ty jsi opak, velmi tichý a nenápadný. Musíš začít přemýšlet o změně marketingu značky Vallteri Bottas?VB: No, jsem kdo jsem a nevidím důvod, proč bych měl hrát nějakou hru ať už na trati či mimo ni. Můj závodní styl hovoří za mě a jsem osobnost taková, jaká jsem. Vždy jsem se soustředil na to, dostat pro tým co nejvíc a hádám, že každý tým by tohle ocenil! (smích)
Cokoliv se stane pro rok 2017, jisté je, že budeš mít nového týmového kolegu. Co si myslíš, že týmy ze středu pole potřebují od svého jezdce? Mohou riskovat a najmout nováčka?VB: Tipuji, že mohou. Ale jisté je, že jako závodník vždy chcete rychlého týmového kolegu, protože to pomáhá i vám jako hnací pohon pro vlastní výkony. To však nehovoří proti nováčkovi. Jako příklad je Max Verstappen. To ukazuje, že to může fungovat, ale musí být talentovaný. Takže ať už bude můj týmový kolega kdokoliv, doufám, že bude rychlý. A doufám, že to bude týmový hráč, to je velmi důležité, pokud se chcete s týmem někam posunout.
Tvým hlavním soupeřem v tabulce je Sergio Pérez z Force Indie. Claire Williamsová uvedla, že by to pro Williams mohl být ten správný člověk. Znamená tato skutečnost, že je vaše bitva ještě sladší?VB: V F1 se pořád bojuje - s týmovým kolegou, kdo jde do jakého týmu, kdo bude v kokpitu. Je to boj na trati i mimo ni, neustále. Myslím, že je to bezva. Nyní se vrátím k první otázce a k roku 2017. Mohu vás ujistit, že budu v F1 a jsem spokojen s tím, jak se věci vyvíjejí. Takže jen musím potvrdit, ve kterém týmu to bude! (smích)
Singapure je náročný městský okruh jako Monako či Baku. Ale na kterém okruhu je míra koncentrace, vyčerpání a uspokojení nejvyšší?VB: Singapure je jednoznačně s předstihem nejvíc fyzický okruh. Vyčerpání je tu největší. Co se koncentrace týče, jsou na tom Singapure a Monako velmi podobně. Možná je to v Monaku horší kvůli tomu, že okruh je kratší. A uspokojení? Musím říci Monako - ale je to otázka výsledku!
McLaren nejenže sesadil Red Bull z trůnu v Poháru konstruktérů, ale teď ještě vyvolal bouři hněvu mezi soupeři těsně před startem nové sezóny.
Napětí ve Ferrari roste. Jak si sedminásobný šampion Lewis Hamilton poradí s mladým rivalem Charlesem Leclercem? Souboj těchto dvou hvězd bude jedním z největších taháků sezóny 2025.
Lewis Hamilton vyráží za historickým osmým titulem, tentokrát v ikonických barvách Ferrari. Rok 2025 by mohl být jeho nejlepší šancí, ale cesta k triumfu nebude bez překážek.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.