Sportovní ředitel Hondy Jusuke Hasegawa přibližuje, co stálo za posledními problémy s jejich motory v Belgii a v Itálii. Jak se jim daří ve vývoji a jaké změny provedou na své pohonné jednotce před příští sezónou?
Příčiny problémů po nasazení 3. specifikace
Za poslední potíže se spolehlivostí nemohou chyby v návrhu či při výrobě, ale snaha o posunutí limitů co nejdále v honbě za výkonností: "Snad to můžu vysvětlit. Při zimních testech jsme si mysleli, že výkonnost našeho vozů není tak špatná, že bychom nemohli získat body. A tak jsem se rozhodl, že sezónu začneme s velmi drobnými nastaveními, aby pro nás byla prioritní spolehlivost," říká pro motorsport.com Hasegawa.
"Ale po Velké ceně Číny, kde jsme dojeli na 12. a 13. místě a všichni dokončili závod, jsem pochopil, že pouhé dojetí do cíle závodů znamená, že nic nezískáme. Proto jsme museli přijmout určitá rizika. Od Ruska jsme začali používat vyšší nastavení zapalování a nastavení pro vyšší výkon, což přímo souviselo s určitými problémy s motory. Ale chápal jsem, že určitá rizika musíme podstoupit," pokračuje šéf Hondy.
"To žel určité potíže zvětšilo a ve Spa šlo také o stejnou věc. Potřebovali jsme vyšší výkonnost, proto jsme představili novou specifikaci motoru č. 3. Neměli jsme však dostatek času pro nastavení, vyladění a kontrolu. Kvůli tomu jsme měli během Spa a Monzy tolik problémů. Jenže šlo o věc, kterou jsme museli udělat," ohlíží se Hasegawa za posledními dvěma závody, které pro ně byly kvůli dlouhým rovinkám a důrazu na výkon motoru velmi náročné.
Stahování ztráty na soupeře - stejně rychle jako loni
Prozrazuje, že loňský deficit na Ferrari snížili na polovinu. "Myslím, že jo. Je to přirozené, protože jsme měli tak velkou ztrátu. Ale museli jsme dotahovat mnohem rychleji než ostatní týmy. Když zvyšujete poměr výkonnostních zisků, pak to jde samozřejmě rychleji. Ale jakmile jsme se dostali blíže, tak to pak je těžší se dostat ještě blíž."
Hasegawa si nemyslí, že by se letos Honda zlepšovala rychleji než minulý rok, protože tehdy doplácela na nespolehlivost: "Loni se pokrok hodnotil velmi obtížně, protože největším problémem byla spolehlivost. A také nemohli konzistentně získávat body, proto bylo těžké pokrok vnímat.
Ale z pohledu pohonné jednotky se výkonnost zvyšovala. Proto v rychlosti zlepšování není velký rozdíl. Podle mě jsme hrdí na to, že si udržujeme stejnou úroveň zlepšování i letos," těší sportovního ředitele Hondy, jenž na začátku sezóny vystřídal ve funkci Jasuhisu Araje.
Honda se nebojí požádat McLaren o pomoc, vztahy se lepší
Vztahy s McLarenem se od té doby zlepšily. Již žádné mlžení, Honda požadavek o pomoc nevnímá jako příznak své slabosti a závodní ředitel Eric Boullier se pravidelně každý měsíc osobně schází s Hasegawou a dohlíží na pokroky.
"Myslím, že se vztah zlepšuje, i když to je přirozené, protože jde o druhý rok. Díky tomu mžeme zavádět něco z jejich technologií. Jednou z věcí je indukční skříň - požádali jsme je o konstrukci a výrobu. Mají ohromně dobrou továrnu na práci s karbonem, takže to dává smysl něco po nich chtít.
Nevím přesně, co dělali minulý rok, ale rozhodli jsme se úzce komunikovat a hovořit spolu, což se podle mne mění. Často hovoříme jako tým. Nic se nedělí na McLaren a Hondu," popisuje Hasegawa.
Co Honda v roce 2017 změní na své pohonné jednotce?
Pokud jde o pohonnou jednotku pro příští rok, Honda se již rozhodla, jakou cestou půjde. Větší změny v konstrukci ji umožní zrušení systémů žetonů: "Podle pravidel můžeme zcela přepracovat vnitřek motoru. Začali jsme tedy se spalovací komorou a uspořádáním od nuly. Spalování a motor s vnitřním spalováním budou tvořit ty největší rozdíly," prozrazuje šéf Hondy.
Ferrari (loni) a letos Renault dosáhli velkých pokroků díky po přijetí technologie tryskového zapalování, které používá Mercedes od počátku hybridní turboéry. Honda údajně na jejím zavedení od roku 2017 spolupracuje se svým palivovým partnerem ExxonMobil.
Hasegawa ale nechce rozebírat technické podrobnosti: "Nebudu to zveřejňovat, protože jde o klíčovou oblast. Samozřejmě, že se ve výzkumu věnujeme každé možnosti, ale neřeknu, co přesně zavedeme."
Nechce se bavit ani o vnitřním uspořádání či kopírování konceptu Mercedesu: "Momentálně nemůžeme zveřejňovat informace o celkovém balíku kromě názvu motoru: 'size zero' (nulová velikost) - všechny motory jako balík musí být menší, proto se nevzdáváme názvu 'size zero.' Ale samozřejmě dojde přeuspořádání. Těžko však říct, co bude jiné. Změnili jsme mnoho oblastí, ale těžko určit, zda se jedná o zcela jiný motor."
Honda se chce v příštím roce dostat na úroveň Mercedesu. Jak moc si můžeme být jistí, že se to podaří? "To je těžké, pokud se to povede, moc rád vám to řeknu. Ale nejsem si jistý." Ve svých očekáváních je tedy opatrný. Jak velký pokrok jsou s McLarenem schopni dosáhnout, to může nastínit již tento víkend v Singapuru.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.