Sportovní ředitel Hondy Jusuke Hasegawa přibližuje, co stálo za posledními problémy s jejich motory v Belgii a v Itálii. Jak se jim daří ve vývoji a jaké změny provedou na své pohonné jednotce před příští sezónou?
Příčiny problémů po nasazení 3. specifikace
Za poslední potíže se spolehlivostí nemohou chyby v návrhu či při výrobě, ale snaha o posunutí limitů co nejdále v honbě za výkonností: "Snad to můžu vysvětlit. Při zimních testech jsme si mysleli, že výkonnost našeho vozů není tak špatná, že bychom nemohli získat body. A tak jsem se rozhodl, že sezónu začneme s velmi drobnými nastaveními, aby pro nás byla prioritní spolehlivost," říká pro motorsport.com Hasegawa.
"Ale po Velké ceně Číny, kde jsme dojeli na 12. a 13. místě a všichni dokončili závod, jsem pochopil, že pouhé dojetí do cíle závodů znamená, že nic nezískáme. Proto jsme museli přijmout určitá rizika. Od Ruska jsme začali používat vyšší nastavení zapalování a nastavení pro vyšší výkon, což přímo souviselo s určitými problémy s motory. Ale chápal jsem, že určitá rizika musíme podstoupit," pokračuje šéf Hondy.
"To žel určité potíže zvětšilo a ve Spa šlo také o stejnou věc. Potřebovali jsme vyšší výkonnost, proto jsme představili novou specifikaci motoru č. 3. Neměli jsme však dostatek času pro nastavení, vyladění a kontrolu. Kvůli tomu jsme měli během Spa a Monzy tolik problémů. Jenže šlo o věc, kterou jsme museli udělat," ohlíží se Hasegawa za posledními dvěma závody, které pro ně byly kvůli dlouhým rovinkám a důrazu na výkon motoru velmi náročné.
Stahování ztráty na soupeře - stejně rychle jako loni
Prozrazuje, že loňský deficit na Ferrari snížili na polovinu. "Myslím, že jo. Je to přirozené, protože jsme měli tak velkou ztrátu. Ale museli jsme dotahovat mnohem rychleji než ostatní týmy. Když zvyšujete poměr výkonnostních zisků, pak to jde samozřejmě rychleji. Ale jakmile jsme se dostali blíže, tak to pak je těžší se dostat ještě blíž."
Hasegawa si nemyslí, že by se letos Honda zlepšovala rychleji než minulý rok, protože tehdy doplácela na nespolehlivost: "Loni se pokrok hodnotil velmi obtížně, protože největším problémem byla spolehlivost. A také nemohli konzistentně získávat body, proto bylo těžké pokrok vnímat.
Ale z pohledu pohonné jednotky se výkonnost zvyšovala. Proto v rychlosti zlepšování není velký rozdíl. Podle mě jsme hrdí na to, že si udržujeme stejnou úroveň zlepšování i letos," těší sportovního ředitele Hondy, jenž na začátku sezóny vystřídal ve funkci Jasuhisu Araje.
Honda se nebojí požádat McLaren o pomoc, vztahy se lepší
Vztahy s McLarenem se od té doby zlepšily. Již žádné mlžení, Honda požadavek o pomoc nevnímá jako příznak své slabosti a závodní ředitel Eric Boullier se pravidelně každý měsíc osobně schází s Hasegawou a dohlíží na pokroky.
"Myslím, že se vztah zlepšuje, i když to je přirozené, protože jde o druhý rok. Díky tomu mžeme zavádět něco z jejich technologií. Jednou z věcí je indukční skříň - požádali jsme je o konstrukci a výrobu. Mají ohromně dobrou továrnu na práci s karbonem, takže to dává smysl něco po nich chtít.
Nevím přesně, co dělali minulý rok, ale rozhodli jsme se úzce komunikovat a hovořit spolu, což se podle mne mění. Často hovoříme jako tým. Nic se nedělí na McLaren a Hondu," popisuje Hasegawa.
Co Honda v roce 2017 změní na své pohonné jednotce?
Pokud jde o pohonnou jednotku pro příští rok, Honda se již rozhodla, jakou cestou půjde. Větší změny v konstrukci ji umožní zrušení systémů žetonů: "Podle pravidel můžeme zcela přepracovat vnitřek motoru. Začali jsme tedy se spalovací komorou a uspořádáním od nuly. Spalování a motor s vnitřním spalováním budou tvořit ty největší rozdíly," prozrazuje šéf Hondy.
Ferrari (loni) a letos Renault dosáhli velkých pokroků díky po přijetí technologie tryskového zapalování, které používá Mercedes od počátku hybridní turboéry. Honda údajně na jejím zavedení od roku 2017 spolupracuje se svým palivovým partnerem ExxonMobil.
Hasegawa ale nechce rozebírat technické podrobnosti: "Nebudu to zveřejňovat, protože jde o klíčovou oblast. Samozřejmě, že se ve výzkumu věnujeme každé možnosti, ale neřeknu, co přesně zavedeme."
Nechce se bavit ani o vnitřním uspořádání či kopírování konceptu Mercedesu: "Momentálně nemůžeme zveřejňovat informace o celkovém balíku kromě názvu motoru: 'size zero' (nulová velikost) - všechny motory jako balík musí být menší, proto se nevzdáváme názvu 'size zero.' Ale samozřejmě dojde přeuspořádání. Těžko však říct, co bude jiné. Změnili jsme mnoho oblastí, ale těžko určit, zda se jedná o zcela jiný motor."
Honda se chce v příštím roce dostat na úroveň Mercedesu. Jak moc si můžeme být jistí, že se to podaří? "To je těžké, pokud se to povede, moc rád vám to řeknu. Ale nejsem si jistý." Ve svých očekáváních je tedy opatrný. Jak velký pokrok jsou s McLarenem schopni dosáhnout, to může nastínit již tento víkend v Singapuru.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.