Sportovní ředitel Hondy Jusuke Hasegawa přibližuje, co stálo za posledními problémy s jejich motory v Belgii a v Itálii. Jak se jim daří ve vývoji a jaké změny provedou na své pohonné jednotce před příští sezónou?
Příčiny problémů po nasazení 3. specifikace
Za poslední potíže se spolehlivostí nemohou chyby v návrhu či při výrobě, ale snaha o posunutí limitů co nejdále v honbě za výkonností: "Snad to můžu vysvětlit. Při zimních testech jsme si mysleli, že výkonnost našeho vozů není tak špatná, že bychom nemohli získat body. A tak jsem se rozhodl, že sezónu začneme s velmi drobnými nastaveními, aby pro nás byla prioritní spolehlivost," říká pro motorsport.com Hasegawa.
"Ale po Velké ceně Číny, kde jsme dojeli na 12. a 13. místě a všichni dokončili závod, jsem pochopil, že pouhé dojetí do cíle závodů znamená, že nic nezískáme. Proto jsme museli přijmout určitá rizika. Od Ruska jsme začali používat vyšší nastavení zapalování a nastavení pro vyšší výkon, což přímo souviselo s určitými problémy s motory. Ale chápal jsem, že určitá rizika musíme podstoupit," pokračuje šéf Hondy.
"To žel určité potíže zvětšilo a ve Spa šlo také o stejnou věc. Potřebovali jsme vyšší výkonnost, proto jsme představili novou specifikaci motoru č. 3. Neměli jsme však dostatek času pro nastavení, vyladění a kontrolu. Kvůli tomu jsme měli během Spa a Monzy tolik problémů. Jenže šlo o věc, kterou jsme museli udělat," ohlíží se Hasegawa za posledními dvěma závody, které pro ně byly kvůli dlouhým rovinkám a důrazu na výkon motoru velmi náročné.
Stahování ztráty na soupeře - stejně rychle jako loni
Prozrazuje, že loňský deficit na Ferrari snížili na polovinu. "Myslím, že jo. Je to přirozené, protože jsme měli tak velkou ztrátu. Ale museli jsme dotahovat mnohem rychleji než ostatní týmy. Když zvyšujete poměr výkonnostních zisků, pak to jde samozřejmě rychleji. Ale jakmile jsme se dostali blíže, tak to pak je těžší se dostat ještě blíž."
Hasegawa si nemyslí, že by se letos Honda zlepšovala rychleji než minulý rok, protože tehdy doplácela na nespolehlivost: "Loni se pokrok hodnotil velmi obtížně, protože největším problémem byla spolehlivost. A také nemohli konzistentně získávat body, proto bylo těžké pokrok vnímat.
Ale z pohledu pohonné jednotky se výkonnost zvyšovala. Proto v rychlosti zlepšování není velký rozdíl. Podle mě jsme hrdí na to, že si udržujeme stejnou úroveň zlepšování i letos," těší sportovního ředitele Hondy, jenž na začátku sezóny vystřídal ve funkci Jasuhisu Araje.
Honda se nebojí požádat McLaren o pomoc, vztahy se lepší
Vztahy s McLarenem se od té doby zlepšily. Již žádné mlžení, Honda požadavek o pomoc nevnímá jako příznak své slabosti a závodní ředitel Eric Boullier se pravidelně každý měsíc osobně schází s Hasegawou a dohlíží na pokroky.
"Myslím, že se vztah zlepšuje, i když to je přirozené, protože jde o druhý rok. Díky tomu mžeme zavádět něco z jejich technologií. Jednou z věcí je indukční skříň - požádali jsme je o konstrukci a výrobu. Mají ohromně dobrou továrnu na práci s karbonem, takže to dává smysl něco po nich chtít.
Nevím přesně, co dělali minulý rok, ale rozhodli jsme se úzce komunikovat a hovořit spolu, což se podle mne mění. Často hovoříme jako tým. Nic se nedělí na McLaren a Hondu," popisuje Hasegawa.
Co Honda v roce 2017 změní na své pohonné jednotce?
Pokud jde o pohonnou jednotku pro příští rok, Honda se již rozhodla, jakou cestou půjde. Větší změny v konstrukci ji umožní zrušení systémů žetonů: "Podle pravidel můžeme zcela přepracovat vnitřek motoru. Začali jsme tedy se spalovací komorou a uspořádáním od nuly. Spalování a motor s vnitřním spalováním budou tvořit ty největší rozdíly," prozrazuje šéf Hondy.
Ferrari (loni) a letos Renault dosáhli velkých pokroků díky po přijetí technologie tryskového zapalování, které používá Mercedes od počátku hybridní turboéry. Honda údajně na jejím zavedení od roku 2017 spolupracuje se svým palivovým partnerem ExxonMobil.
Hasegawa ale nechce rozebírat technické podrobnosti: "Nebudu to zveřejňovat, protože jde o klíčovou oblast. Samozřejmě, že se ve výzkumu věnujeme každé možnosti, ale neřeknu, co přesně zavedeme."
Nechce se bavit ani o vnitřním uspořádání či kopírování konceptu Mercedesu: "Momentálně nemůžeme zveřejňovat informace o celkovém balíku kromě názvu motoru: 'size zero' (nulová velikost) - všechny motory jako balík musí být menší, proto se nevzdáváme názvu 'size zero.' Ale samozřejmě dojde přeuspořádání. Těžko však říct, co bude jiné. Změnili jsme mnoho oblastí, ale těžko určit, zda se jedná o zcela jiný motor."
Honda se chce v příštím roce dostat na úroveň Mercedesu. Jak moc si můžeme být jistí, že se to podaří? "To je těžké, pokud se to povede, moc rád vám to řeknu. Ale nejsem si jistý." Ve svých očekáváních je tedy opatrný. Jak velký pokrok jsou s McLarenem schopni dosáhnout, to může nastínit již tento víkend v Singapuru.
Mercedes připouští, že pokles výkonnosti v průběhu sezóny může souviset s některými úpravami, které tým provedl na monopostu W16. Podle inženýra Andrewa Shovlina nyní tým důkladně analyzuje, zda se vývoj vozu neubral chybným směrem.
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.