Sportovní ředitel Hondy Jusuke Hasegawa přibližuje, co stálo za posledními problémy s jejich motory v Belgii a v Itálii. Jak se jim daří ve vývoji a jaké změny provedou na své pohonné jednotce před příští sezónou?
Příčiny problémů po nasazení 3. specifikace
Za poslední potíže se spolehlivostí nemohou chyby v návrhu či při výrobě, ale snaha o posunutí limitů co nejdále v honbě za výkonností: "Snad to můžu vysvětlit. Při zimních testech jsme si mysleli, že výkonnost našeho vozů není tak špatná, že bychom nemohli získat body. A tak jsem se rozhodl, že sezónu začneme s velmi drobnými nastaveními, aby pro nás byla prioritní spolehlivost," říká pro motorsport.com Hasegawa.
"Ale po Velké ceně Číny, kde jsme dojeli na 12. a 13. místě a všichni dokončili závod, jsem pochopil, že pouhé dojetí do cíle závodů znamená, že nic nezískáme. Proto jsme museli přijmout určitá rizika. Od Ruska jsme začali používat vyšší nastavení zapalování a nastavení pro vyšší výkon, což přímo souviselo s určitými problémy s motory. Ale chápal jsem, že určitá rizika musíme podstoupit," pokračuje šéf Hondy.
"To žel určité potíže zvětšilo a ve Spa šlo také o stejnou věc. Potřebovali jsme vyšší výkonnost, proto jsme představili novou specifikaci motoru č. 3. Neměli jsme však dostatek času pro nastavení, vyladění a kontrolu. Kvůli tomu jsme měli během Spa a Monzy tolik problémů. Jenže šlo o věc, kterou jsme museli udělat," ohlíží se Hasegawa za posledními dvěma závody, které pro ně byly kvůli dlouhým rovinkám a důrazu na výkon motoru velmi náročné.
Stahování ztráty na soupeře - stejně rychle jako loni
Prozrazuje, že loňský deficit na Ferrari snížili na polovinu. "Myslím, že jo. Je to přirozené, protože jsme měli tak velkou ztrátu. Ale museli jsme dotahovat mnohem rychleji než ostatní týmy. Když zvyšujete poměr výkonnostních zisků, pak to jde samozřejmě rychleji. Ale jakmile jsme se dostali blíže, tak to pak je těžší se dostat ještě blíž."
Hasegawa si nemyslí, že by se letos Honda zlepšovala rychleji než minulý rok, protože tehdy doplácela na nespolehlivost: "Loni se pokrok hodnotil velmi obtížně, protože největším problémem byla spolehlivost. A také nemohli konzistentně získávat body, proto bylo těžké pokrok vnímat.
Ale z pohledu pohonné jednotky se výkonnost zvyšovala. Proto v rychlosti zlepšování není velký rozdíl. Podle mě jsme hrdí na to, že si udržujeme stejnou úroveň zlepšování i letos," těší sportovního ředitele Hondy, jenž na začátku sezóny vystřídal ve funkci Jasuhisu Araje.
Honda se nebojí požádat McLaren o pomoc, vztahy se lepší
Vztahy s McLarenem se od té doby zlepšily. Již žádné mlžení, Honda požadavek o pomoc nevnímá jako příznak své slabosti a závodní ředitel Eric Boullier se pravidelně každý měsíc osobně schází s Hasegawou a dohlíží na pokroky.
"Myslím, že se vztah zlepšuje, i když to je přirozené, protože jde o druhý rok. Díky tomu mžeme zavádět něco z jejich technologií. Jednou z věcí je indukční skříň - požádali jsme je o konstrukci a výrobu. Mají ohromně dobrou továrnu na práci s karbonem, takže to dává smysl něco po nich chtít.
Nevím přesně, co dělali minulý rok, ale rozhodli jsme se úzce komunikovat a hovořit spolu, což se podle mne mění. Často hovoříme jako tým. Nic se nedělí na McLaren a Hondu," popisuje Hasegawa.
Co Honda v roce 2017 změní na své pohonné jednotce?
Pokud jde o pohonnou jednotku pro příští rok, Honda se již rozhodla, jakou cestou půjde. Větší změny v konstrukci ji umožní zrušení systémů žetonů: "Podle pravidel můžeme zcela přepracovat vnitřek motoru. Začali jsme tedy se spalovací komorou a uspořádáním od nuly. Spalování a motor s vnitřním spalováním budou tvořit ty největší rozdíly," prozrazuje šéf Hondy.
Ferrari (loni) a letos Renault dosáhli velkých pokroků díky po přijetí technologie tryskového zapalování, které používá Mercedes od počátku hybridní turboéry. Honda údajně na jejím zavedení od roku 2017 spolupracuje se svým palivovým partnerem ExxonMobil.
Hasegawa ale nechce rozebírat technické podrobnosti: "Nebudu to zveřejňovat, protože jde o klíčovou oblast. Samozřejmě, že se ve výzkumu věnujeme každé možnosti, ale neřeknu, co přesně zavedeme."
Nechce se bavit ani o vnitřním uspořádání či kopírování konceptu Mercedesu: "Momentálně nemůžeme zveřejňovat informace o celkovém balíku kromě názvu motoru: 'size zero' (nulová velikost) - všechny motory jako balík musí být menší, proto se nevzdáváme názvu 'size zero.' Ale samozřejmě dojde přeuspořádání. Těžko však říct, co bude jiné. Změnili jsme mnoho oblastí, ale těžko určit, zda se jedná o zcela jiný motor."
Honda se chce v příštím roce dostat na úroveň Mercedesu. Jak moc si můžeme být jistí, že se to podaří? "To je těžké, pokud se to povede, moc rád vám to řeknu. Ale nejsem si jistý." Ve svých očekáváních je tedy opatrný. Jak velký pokrok jsou s McLarenem schopni dosáhnout, to může nastínit již tento víkend v Singapuru.
Michael Schumacher ukončil svou kariéru ve Formuli 1 na konci roku 2006 jako jeden z nejúspěšnějších jezdců historie, když dosáhl téměř všech možných triumfů v tomto sportu.
Lewis Hamilton čelí ve Ferrari obrovské výzvě – v legendárním týmu z Maranella se pokusí dosáhnout historického osmého titulu mistra světa, zatímco očekávání fanoušků i tlak konkurence neustále rostou.
Mercedes odhalil první snímky svého nového monopostu W16, se kterým do sezóny 2025 vstoupí George Russell a talentovaný nováček Andrea Kimi Antonelli. Stáj ze Stuttgartu se chystá na další boj v královně motorsportu a naděje vkládá do kombinace zkušeností a mladé dravosti.
Aston Martin v neděli představil svůj nový monopost AMR25 včetně hlavních inovací na svém na autě. Předsezónní představení monopostů obvykle odhalují jen minimální detaily o technických novinkách, přičemž skutečné změny jsou většinou známé až během předsezónních testů.
Carlos Sainz se připojil k George Russellovi jako jeden z mála aktivních jezdců F1, kteří se podílejí na vedení organizace hájící zájmy pilotů.
Lewis Hamilton stojí před jednou z největších výzev kariéry – uspět ve Ferrari, kde mnoho legend na titul nedosáhlo. Sedminásobný šampion si uvědomuje náročnost adaptace a s respektem vzhlíží k těm, kteří to zkusili před ním.
George Russell věří, že Mercedes zahájí nadcházející sezónu silněji než v minulých letech a vyhne se problémům, které tým sužovaly u jejich vozů.
Před startem sezóny 2025 ve Formuli 1 vzbudila FIA rozruch svými kroky k omezení jezdců, které vyvolaly bouřlivé reakce v paddocku. Zároveň se objevují spekulace o možném návratu ikonických motorů V10, což by mohlo změnit dynamiku celého šampionátu a přilákat zpět některé velké hráče.
Stáj z Faenzy využila shakedown na okruhu Enza a Dina Ferrariho, kde Juki Tsunoda a Isack Hadjar absolvovali 200 km za volantem nového VCARB 02. Tento monopost, výrazně inspirovaný technologiemi Red Bullu z Milton Keynes, má ambici prosadit se ve středu startovního pole.
Lewis Hamilton se naplno věnuje přípravám na svou debutovou sezónu ve Ferrari. Před oficiálními testy v Bahrajnu už absolvoval čtyři soukromé testy, aby se co nejlépe sžil s novým prostředím.
Aston Martin se chystá na příchod Adriana Neweyho do továrny. Konstruktér zatím nemohl zasahovat do vývoje vozu Aston Martin pro sezónu 2025, ale od března začne přispívat k vylepšení modelu AMR25.
Euforie tifosi a nadšené úsměvy provázejí Lewise Hamiltona prvními týdny ve Ferrari, na které fanoušci dlouho čekali. Přestože cesta k úspěchu nebude snadná, úvod připomíná pohádkový začátek plný očekávání a radosti. Zůstává však otázkou, zda se tento pohádkový sen promění ve skutečný vítězný příběh.