Ferrari nevyhrálo zatím žádný závod a namísto útoku na Mercedes se musí bránit Red Bullu. Kimi Räikkönen je však přesto přesvědčen, že se Ferrari značně zlepšilo. V rozhovoru pro oficiální stránky Formule 1 se vyjadřuje nejen k otázce vítězství a očekávání, ale také zabrousil na stále živé téma jeho budoucnosti v F1.
Kimi, není to tak trochu ironie, že po šesti závodech coby "doplňek" jste lepší než hlavní hvězda týmu? Jak na to pohlížíte?Kimi Räikkönen: Ha ha, rozhodně se necítím jako "doplněk". Jsme tým a snažíme se o co nejlepší práci. Přechodné období. Ano, právě teď ho prožíváme, ale pořád můžeme ještě mluvit o začátku sezóny a rozhodně doufáme, že jako tým budeme rozhodně výš...
Ale nemáte pocit, že jste právě teď miláčkem Ferrari?KR: Ne! (směje se)
Sebastian Vettel nedávno řekl, že pokud by si mohl vybrat jen jednoho kolegu, byl byste to vy. Ale i on se řadí mezi piloty, kteří nechtějí být druzí. Jak se s tím právě teď vyrovnává?KR: Nic se nezměnilo. Oba pracujeme pro tým a odvádíme své maximum - a to je výhodou pro nás oba - především pro něj. Hlavním úkolem pro nás oba je dostat Ferrari tam, kam patří. Ano, sezóna pro nás oba nebyla tak docela ideální, ale doufáme, že v budoucnu můžeme být na špici s oběma vozy, počkejme si a uvidíme, jak dopadneme.
Ferrari začal tuto sezónu s cílem získat titul. Ale v posledních závodech se vždy něco přihodí, co tuto misi naruší. Jaký je hlavní důvod z pohledu Kimi Räikkönena?KR: To zní, jako bychom vůbec nebojovali. Ale znovu opakuji, pereme se a budeme se do posledního okamžiku snažit šampionát vyhrát. Zatím jsme neměli ideální začátek roku - oba jsme odpadli a takové okolnosti průběžnému pořadí neprospívají - ale ujišťujeme, že se nevzdáváme. Pracujeme ze všech sil - a výsledky se dostaví.
Jakou roli hrají problémy se spolehlivostí? Nový motor Ferrari rozhodně nepůsobí "zabijáckým" dojmem...KR: Drobné problémy tu byly, stály nás docela dost bodů - ale nebyly to žádné zásadní problémy. Tým se s nimi velice rychle vyrovnal, takže po této stránce jsme v pohodě.
Ferrari chtělo v tomto roce zacelit mezeru za Mercedesem, ale v současné době se zdá, že je samo ohroženo nástupem Red Bullu. Jak se bude Ferrari bránit?KR: Jak jsem právě řekl - neměli jsme nejlepší začátek roku, ale jsem si jist, že disponujeme dostatečnou rychlostí a vím, že jsme schopni bojovat o vítězství. A závody chceme vyhrávat! Až tak nás nezajímá, s kým o vítězství bojujeme. V ideálním případě musí Ferrari skončit na prvním a druhém místě.
Když tak usilovně hovoříte o vítězství, tak musí být pro vás i Ferrari docela zklamáním, že v letošní sezóně jste ještě ani jednou nevyhráli...KR: Závody samozřejmě vyhrávat chceme, i když lidé říkají, že jsme v současné době horší než loni. Na to odpovídám: to je nesmysl! Balíček změn je dobrý, týmová spolupráce se zlepšila a oproti loňskému roku jsme udělali velký pokrok. Co asi leckomu nedochází, že se závody promíchaly a ty, ve kterých jsme byli obvykle silní, se posunuly do závěru sezóny a tam, kde jsme měli obtíže, se jelo na začátku. Takže proto to možná vypadá, že jsme nyní horší než v uplynulém ročníku, ale to není celkový obraz.
Pochopitelně pro ty, kteří neznají všechny okolnosti a jdou jenom po číslech výsledků by se mohlo zdát, že jsme se zhoršili. Ale to na nás nemá vůbec žádný vliv. Je to v podstatě nesmysl, jenom hra v médiích. Zlepšili jsme se, ale pravděpodobně ne na takovou úroveň, kterou jsme předpokládali. Ale pracujeme na tom!
Jaká je tedy ona skutečná úroveň, o níž usilujete?KR: Chceme být tam, kde by Ferrari mělo být: první a druhé! Být týmem, který každého soupeře porazí.
Prezident Ferrari Sergio Marchionne vyvíjí na tým velký tlak. Je to prospěšné?KR: Tým jako Ferrari musí obvykle čelit většímu tlaku než kterýkoli jiný tým, to se nikdy nezmění. Všichni od nás očekávají to nejlepší, to už je obsaženo v našem jméně. A my sami na sebe vyvíjíme tlak, protože nikdo v týmu není rád, když nevyhráváme. Takže v konečném důsledku nezáleží na tom, zda na nás vyvíjí tlak Marchionne nebo někdo jiný. Víme, co chceme dělat a čeho chceme dosáhnout.
Finové jako vy a Valtteri Bottas jsou závislí na principu Sisu (určitý druh stoického rozhodování) - v poslední době se vyjádřil také Nico Rosberg, že princip Sisu provází jeho kariéru...KR: Moment! Já ne! Nikdy jsem neřekl, že mám co do činění se Sisu. Pro mě je jenom finské cukroví - a cokoli lidé v mentální oblasti spojují se Sisu, nemám s tím nic společného!
Jen málokterý pilot kolem sebe víří tolik dohadů ohledne své budoucnosti jako vy - teď stejně jako po celá léta předtím. Neunavuje už vás to trochu?KR: Už ne, protože už to trvá od druhé sezóny mého působení v F1. Jsou to jen spekulace, které se mě nesmí dotýkat. Já se o ně prostě nestarám, není to moje věc. Nechci komentovat fámy.
Ale určitě jste byl překvapen, že se náhle začalo mluvit o Rosbergovi, že by mohl vyměnit stříbrný Mercedes za rudý Ferrari.KR: Jak jsem řekl, nemám potřebu vyjadřovat své stanovisko k nějakým dohadům. Vím, co se děje - a to mi stačí. Vím, že se takové zvěsti budou šířit, ale také vím, že budoucnost ukáže, jak se mnozí lidé mýlili. Já budu mlčet jako hrob! (směje se)
Je F1 pořád tím, co chcete dělat?KR: Jinak bych tu nebyl. Pokud nemáte z něčeho radost, je přirozené, že toho necháte, nebo ne?
Máte pocit nevyřízených účtů v F1? Jste zatím poslední mistr světa na Ferrari, takže tu pořád je určitá nedokončená práce...KR: Ha ha, pořád tu ještě mám co udělat. Jak jsem právě řekl: Nebyl bych tu, kdybych nechtěl. Kdyby mě nebavilo závodění nebo být součástí Ferrari, odešel bych. Naším cílem je vrátit Ferrari tam, kam patří - to není nevyřízená záležitost, to je mise. Závodění je pořád mou vášní, přestože se F1 od doby, kdy jsem v ní začal, hodně změnila. Každý rok se mi zdá, že je víc a víc hloupá, ale pořád se od ní neumím odtrhnout.
Pojďme tedy zjistit, co se musí stát, aby Kimi Räikkönen mohl nazvat ročník 2016 dobrou sezónou.KR: Pokud vyhrajeme, budeme rádi. Pokud ne, tak naše práce pořád nebyla dostatečně dobrá. Chceme vyhrát šampionát, ne pouze jednotlivé závody - to je důvod, proč jsme tady. A to je vše, co chceme.
Kdybyste si mohl vybrat jeden závod ze všech, na kterém byste mohl vyhrát, jaký byste zvolil?KR: To je jedno! Nejlepší by bylo vyhrát jich tolik, kolik zvládneme. Nakonec vítězství na jakékoli trati vám vždy přinese stejný počet bodů, takže jsem vůči okruhům řekněme chladný. Ale nejlepší by bylo, kdybychom s výhrami začali už tuto neděli.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.