Ferrari nevyhrálo zatím žádný závod a namísto útoku na Mercedes se musí bránit Red Bullu. Kimi Räikkönen je však přesto přesvědčen, že se Ferrari značně zlepšilo. V rozhovoru pro oficiální stránky Formule 1 se vyjadřuje nejen k otázce vítězství a očekávání, ale také zabrousil na stále živé téma jeho budoucnosti v F1.
Kimi, není to tak trochu ironie, že po šesti závodech coby "doplňek" jste lepší než hlavní hvězda týmu? Jak na to pohlížíte?Kimi Räikkönen: Ha ha, rozhodně se necítím jako "doplněk". Jsme tým a snažíme se o co nejlepší práci. Přechodné období. Ano, právě teď ho prožíváme, ale pořád můžeme ještě mluvit o začátku sezóny a rozhodně doufáme, že jako tým budeme rozhodně výš...
Ale nemáte pocit, že jste právě teď miláčkem Ferrari?KR: Ne! (směje se)
Sebastian Vettel nedávno řekl, že pokud by si mohl vybrat jen jednoho kolegu, byl byste to vy. Ale i on se řadí mezi piloty, kteří nechtějí být druzí. Jak se s tím právě teď vyrovnává?KR: Nic se nezměnilo. Oba pracujeme pro tým a odvádíme své maximum - a to je výhodou pro nás oba - především pro něj. Hlavním úkolem pro nás oba je dostat Ferrari tam, kam patří. Ano, sezóna pro nás oba nebyla tak docela ideální, ale doufáme, že v budoucnu můžeme být na špici s oběma vozy, počkejme si a uvidíme, jak dopadneme.
Ferrari začal tuto sezónu s cílem získat titul. Ale v posledních závodech se vždy něco přihodí, co tuto misi naruší. Jaký je hlavní důvod z pohledu Kimi Räikkönena?KR: To zní, jako bychom vůbec nebojovali. Ale znovu opakuji, pereme se a budeme se do posledního okamžiku snažit šampionát vyhrát. Zatím jsme neměli ideální začátek roku - oba jsme odpadli a takové okolnosti průběžnému pořadí neprospívají - ale ujišťujeme, že se nevzdáváme. Pracujeme ze všech sil - a výsledky se dostaví.
Jakou roli hrají problémy se spolehlivostí? Nový motor Ferrari rozhodně nepůsobí "zabijáckým" dojmem...KR: Drobné problémy tu byly, stály nás docela dost bodů - ale nebyly to žádné zásadní problémy. Tým se s nimi velice rychle vyrovnal, takže po této stránce jsme v pohodě.
Ferrari chtělo v tomto roce zacelit mezeru za Mercedesem, ale v současné době se zdá, že je samo ohroženo nástupem Red Bullu. Jak se bude Ferrari bránit?KR: Jak jsem právě řekl - neměli jsme nejlepší začátek roku, ale jsem si jist, že disponujeme dostatečnou rychlostí a vím, že jsme schopni bojovat o vítězství. A závody chceme vyhrávat! Až tak nás nezajímá, s kým o vítězství bojujeme. V ideálním případě musí Ferrari skončit na prvním a druhém místě.
Když tak usilovně hovoříte o vítězství, tak musí být pro vás i Ferrari docela zklamáním, že v letošní sezóně jste ještě ani jednou nevyhráli...KR: Závody samozřejmě vyhrávat chceme, i když lidé říkají, že jsme v současné době horší než loni. Na to odpovídám: to je nesmysl! Balíček změn je dobrý, týmová spolupráce se zlepšila a oproti loňskému roku jsme udělali velký pokrok. Co asi leckomu nedochází, že se závody promíchaly a ty, ve kterých jsme byli obvykle silní, se posunuly do závěru sezóny a tam, kde jsme měli obtíže, se jelo na začátku. Takže proto to možná vypadá, že jsme nyní horší než v uplynulém ročníku, ale to není celkový obraz.
Pochopitelně pro ty, kteří neznají všechny okolnosti a jdou jenom po číslech výsledků by se mohlo zdát, že jsme se zhoršili. Ale to na nás nemá vůbec žádný vliv. Je to v podstatě nesmysl, jenom hra v médiích. Zlepšili jsme se, ale pravděpodobně ne na takovou úroveň, kterou jsme předpokládali. Ale pracujeme na tom!
Jaká je tedy ona skutečná úroveň, o níž usilujete?KR: Chceme být tam, kde by Ferrari mělo být: první a druhé! Být týmem, který každého soupeře porazí.
Prezident Ferrari Sergio Marchionne vyvíjí na tým velký tlak. Je to prospěšné?KR: Tým jako Ferrari musí obvykle čelit většímu tlaku než kterýkoli jiný tým, to se nikdy nezmění. Všichni od nás očekávají to nejlepší, to už je obsaženo v našem jméně. A my sami na sebe vyvíjíme tlak, protože nikdo v týmu není rád, když nevyhráváme. Takže v konečném důsledku nezáleží na tom, zda na nás vyvíjí tlak Marchionne nebo někdo jiný. Víme, co chceme dělat a čeho chceme dosáhnout.
Finové jako vy a Valtteri Bottas jsou závislí na principu Sisu (určitý druh stoického rozhodování) - v poslední době se vyjádřil také Nico Rosberg, že princip Sisu provází jeho kariéru...KR: Moment! Já ne! Nikdy jsem neřekl, že mám co do činění se Sisu. Pro mě je jenom finské cukroví - a cokoli lidé v mentální oblasti spojují se Sisu, nemám s tím nic společného!
Jen málokterý pilot kolem sebe víří tolik dohadů ohledne své budoucnosti jako vy - teď stejně jako po celá léta předtím. Neunavuje už vás to trochu?KR: Už ne, protože už to trvá od druhé sezóny mého působení v F1. Jsou to jen spekulace, které se mě nesmí dotýkat. Já se o ně prostě nestarám, není to moje věc. Nechci komentovat fámy.
Ale určitě jste byl překvapen, že se náhle začalo mluvit o Rosbergovi, že by mohl vyměnit stříbrný Mercedes za rudý Ferrari.KR: Jak jsem řekl, nemám potřebu vyjadřovat své stanovisko k nějakým dohadům. Vím, co se děje - a to mi stačí. Vím, že se takové zvěsti budou šířit, ale také vím, že budoucnost ukáže, jak se mnozí lidé mýlili. Já budu mlčet jako hrob! (směje se)
Je F1 pořád tím, co chcete dělat?KR: Jinak bych tu nebyl. Pokud nemáte z něčeho radost, je přirozené, že toho necháte, nebo ne?
Máte pocit nevyřízených účtů v F1? Jste zatím poslední mistr světa na Ferrari, takže tu pořád je určitá nedokončená práce...KR: Ha ha, pořád tu ještě mám co udělat. Jak jsem právě řekl: Nebyl bych tu, kdybych nechtěl. Kdyby mě nebavilo závodění nebo být součástí Ferrari, odešel bych. Naším cílem je vrátit Ferrari tam, kam patří - to není nevyřízená záležitost, to je mise. Závodění je pořád mou vášní, přestože se F1 od doby, kdy jsem v ní začal, hodně změnila. Každý rok se mi zdá, že je víc a víc hloupá, ale pořád se od ní neumím odtrhnout.
Pojďme tedy zjistit, co se musí stát, aby Kimi Räikkönen mohl nazvat ročník 2016 dobrou sezónou.KR: Pokud vyhrajeme, budeme rádi. Pokud ne, tak naše práce pořád nebyla dostatečně dobrá. Chceme vyhrát šampionát, ne pouze jednotlivé závody - to je důvod, proč jsme tady. A to je vše, co chceme.
Kdybyste si mohl vybrat jeden závod ze všech, na kterém byste mohl vyhrát, jaký byste zvolil?KR: To je jedno! Nejlepší by bylo vyhrát jich tolik, kolik zvládneme. Nakonec vítězství na jakékoli trati vám vždy přinese stejný počet bodů, takže jsem vůči okruhům řekněme chladný. Ale nejlepší by bylo, kdybychom s výhrami začali už tuto neděli.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.