Provozní ředitel Renaultu Rémi Taffin v rozhovoru pro Auto Motor und Sport rozebírá pokroky Renaultu, čerpání žetonů i zmenšující se ztrátu na vedoucí Mercedes - ta podle něj dosahuje v oblasti motoru už jen půl sekundy.
V roce 2015 měl motor Renault po Hondě druhý nejvyšší počet poruch. Letos je nejspolehlivější pohonnou jednotkou v poli. Jak si vysvětlit tento zázrak?Rémi Taffin: Stavěli jsme na tom, co jsme připravili ve druhé polovině sezóny 2015. Po roce a půl s hybridní technologií jsme pochopili, jakým směrem bychom se měli ubírat. V určitém okamžiku loňské sezóny jsme vývoj zastavili a pracovali na spolehlivosti, abychom měli základ, na nějž bychom se v prvních závodech roku 2016 mohli spolehnout.
Co bylo příčinou vysoké poruchovosti?RT: Pohonnou jednotku jsme vyvíjeli agresivně a v zimě 2014/15 jsme na to doplatili. Tuto zimu jsme se vrátili do normálního stavu. Motor pro začátek sezóny jsme schválili počátkem ledna. Potom jsme zahájili program jejího vylepšení, které jsme představili teď v Monte Carlu. Nestal se žádný zázrak. Jen jsme se vrátili k cestě řízeného vývoje a nemuseli jsme nechat ležet ladem nevyřízené věci.
S kterými díly jste měli největší potíže?RT: Není žádným tajemstvím, že se naše problémy soustředily zejména na motor s vnitřním spalováním. Takže jsme se například setkali s poškozením pístů. Potíže jsme měli i s MGU-H (motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie).
Během zimy jste využili jen 7 žetonů a nyní pro vylepšení pouze tři. To se zdá vzhledem k pokroku trochu málo. RT: Nezapomínejte, že jsme do vývoje investovali velký počet žetonů na konci loňského roku. Nedokázali jsme ale včas vyrobit všechny díly, prověřovali jsme je po jednom. Proto také nedošlo k žádnému viditelnému pokroku. Byli jsme za to peskování, ale s tím se dalo žít, protože jsme dobře věděli, že nám tyto změny v roce 2016 pomohou. Šlo o základ současného motoru. To nám pak během zimy pomohlo ušetřit několik žetonů.
Co bys nám mohl říct o posledním vylepšení?RT: Do úpravy spalovací komory jsme vložili jen 3 žetony. Zlepšili jsme zapalovací systém. Proto jsme byli schopni urychlit zapalování a oddálit omezení v podobě klepání. Umožnilo nám to vyšší kompresi a s tím i vyšší výkon.
A co ovladatelnost?RT: Ta se logicky také zlepšila. Stabilnější podmínky ve válci a efektivnější spalování vám rovněž umožní lepší naladění motoru a vyhlazení výkonnostní křivky. Čím rychleji dochází ke spalování, tím lépe můžete bojovat s klepáním. To není žádná tajná věda. Jde o uzavřený cyklus - když máte jedno, dostáváte i to další.
Nasadili jste také zapalování v předkomoře, jak to používá Mercedes od roku 2014?RT: Jde o první krok tímto směrem.
Kolik vám schází na Mercedes?RT: V oblasti motoru půl sekundy.
Kolik vylepšení ještě v této sezóně plánujete?RT: V plánu bylo připravit základní motor do prvního závodu a nasadit vylepšení v závodě č. 7 (Kanada). Pak jsme se chtěli soustředit na rok 2017. Pokud budeme moci letos nasadit ještě něco, co by nám pomohlo v příští sezóně, pak to uděláme. Neplánujeme žádná zvláštní vylepšení. Důležité je, abychom se drželi našeho plánu a nenechali se opět rozptylovat.
I když vám zbývá ještě 21 žetonů?RT: Žetonů je příliš mnoho. Nedokázali bychom je všechny letos využít.
Co se změnilo v organizaci Renaultu?RT: Musíme získat nové lidi, ale základní skupina zůstává. Organizaci jsme zeštíhlili, a tak můžeme rychleji přijímat rozhodnutí. Cesta shora dolů už nebude tak dlouho trvat. Navíc teď máme ty potřebné nástroje.
Co tím myslíš?RT: Zkušební stolice, lidi se zkušenostmi, simulace a výpočty. My jsme s touto novou technologií měli trochu zpoždění, museli jsme nejprve všechno zmodernizovat. Nyní je vše v normálním stavu, na který jsme byli dříve zvyklí.
Výhodou Mercedesu je, že vyvíjí všechny díly pohonné jednotky pod jednou střechou. Ubírá se Renault stejnou cestou?RT: Když jsme se vydali vstříc hybridnímu dobrodružství, Renault se rozhodl soustředit na to, na co jsme mohli. Šlo o motor s vnitřním spalováním. Ostatní díly jsme kupovali zvenčí. Pro nás to bylo nejrychlejší cestou. Také nám to ale připravilo hodně problémů, protože jsme se vždy dostávali trochu do skluzu. Minulý rok jsme se rozhodli to vše do Viry vrátit: vývoj, konstrukci, výrobu, montáž.
Jakou roli má v nové struktuře Ilmor?RT: Ilmor nám pomáhá hlavně s testováním na dynamometru a s výměnou know-how ve specifických oblastech. To nám přineslo nové nápady. Je ale fér říct, že větší část z posledního vylepšení motoru byla vyvinuta ve Viry.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.