Nedělní kolize krátce po startu Grand Prix Španělska bude ještě dlouho rozebírána a diskutována. Šéf týmu Mercedes Toto Wolff bude rovněž mnohokrát zpovídán a dotazován, co se vlastně stalo. Tak jako při rozhovoru krátce po nedělním závodě.
Toto, bylo to nešťastné odpoledne? Oba vozy startovaly z první řady a během úvodního kola byly ze hry...Toto Wolff: ... necháváme naše piloty závodit mezi sebou - takže se to klidně může stát - občas! Musím hlavně předeslat, že podle našeho týmu ani jeden není přímo vinnen...
Niki Lauda řekl, že vidí jako provinilce Lewise...TW: Niki má svůj vlastní názor na věc a to je férové. Ale když máte k dispozici všechna data a promluvíte si s piloty, bude se výsledný obraz poněkud lišit.
Byl jste se svými piloty v motorhomu a probral průběh celé situace - aniž byste viděl všechny záběry a znal veškeré údaje. Jaké bylo jejich stanovisko?TW: Oba z té situace byli hodně nešťastní - to je samozřejmé. Věřte, i pro nás je to velmi nepříjemná situace, ztratili jsme 43 bodů - v bojích o šampionát to není žádná triviální věc.
Zdálo se, že se Lewis Nicovi omluvil. Mělo to být "přiznání viny"?TW: Ano, je pravda, že se Lewis Nicovi omlluvil - ale to je součást vnitrotýmové kultury. Jak jsem uvedl, byli oba velmi zklamaní - že zklamali i tým. Ale voda v řece plyne a pro nás je teď jediným zájmem se z této situace dostat. Během posledních dvou závodů jsme museli prokázat velkého ducha - provázely je pády a vzestupy. Čas je nejlepší lékař a tým musí prokázat schopnost se vypořádat s obtížnými situacemi.
Jak to provedete? Podobná záležitost už se jednou stala - ve Spa 2014...TW: No, bude potřeba si velice pozororně prohlédnout záznam a promluvit si s oběma piloty, aby se něco podobného neopakovalo. Ale je to také závodění. Všichni si stále stěžovali, že se stává nudným - a teď, když se něco stalo, tak se všichni ptají proč? Na tuto otázku právě teď nemám odpověď.
Lewis měl za sebou několik nepovedených závodů. Domniváte se, že s větším sebevědomím by byl při pokusu předjet Nica trpělivější a pár kol počkal? Nebo to byla vzteklá reakce na prohraný start?TW: Lewis má nadále veškerou naší podporu. Ale v Barceloně, mezi dvěma zcela rovnocennými vozy, byl jeho pokus pravděpodobně nejlepší příležitostí. Při výjezdu ze zatáčky 3 měl mnohem větší rychlost - naskytla se příležitost a on to zkusil. Jako pilot činíte rozhodnutí ve stejném čase jako mrknutí okem - ať je špatné nebo dobré!
Když došlo ke kontaktu mezi Nicem a Lewisem, na záběrech z garáže Mercedesu jsme viděli dr. Thomase Webera (Daimler), jak utrousil slovo na "s"...TW: ... nechte mě to slovo říci: bylo to sh*t! Naši piloti měli přivést své vozy do cíle - a neudělali to.
Jaký je mezi nimi současný vztah? Jak spolu budou v nejbližších týdnech vycházet?TW: Oba vědí, co je pro tým důležité. Samozřejmě nelze očekávat, že to teď bude jednoduché. Každý z nich bude a může mít svůj názor na to, co se stalo - ale jsem si jist, že to jejich vzájemný vztah nijak negativně neovlivní.
Nedávno jste uvedl, že jste se určitým způsobem zasloužil o angažování Maxe Verstappena do kokpitu Red Bullu. Nyní se stal hvězdou první velikosti. Byl to váš záměr?TW: Ne, tohle v plánu rozhodně nebylo! (smích). Ale vidět Maxe jako nejmladšího pilota všech dob je pro něj úžasné - a pro náš sport také. Ano, dnes se narodila nová hvězda. Kdybych měl závod shrnout, Mercedesy odpadly v prvním kole, zrodila se nová hvězda, Ferrari slušně zabodoval a dohání nás - co více si přát? Všechno tohle by mě mělo naštvat a rozčílit, ale to není ideální, prostě jde jen o závodění.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.