Ředitel závodního týmu Ferrari, Maurizio Arrivabene, po závodu v Rusku pro oficiální web Formule 1 hodnotí vyřazení Sebastiana Vettela Daniilem Kvjatem, smůlu a výkonnost Ferrari. Ztráta na Mercedes jej po vylepšení motoru překvapila. Naděje na titul se ale nevzdávají. Co hodlají učinit, aby situaci obrátili ve svůj prospěch?
Maurizio, jak reagoval Seb? Nemůže být moc šťastný...Maurizio Arrivabene: No, úplně nevybouchnul. Ale všichni dokážou pochopit, že ani zdaleka nebyl šťastný. Odstoupil v závodě nedávno - a nyní podruhé. Nešlo o nic, s čím by mohl něco udělat. To vám opravdu úsměv na tváři nevykouzlí. Sebastian chce vyhrávat, a když se vám něco dostane do cesty, pak to je frustrující. V klidu jsme si o tom pohovořili, když přišel do garáže. Ale v klidu neznamená spokojeně.
Ferrari přišlo tento rok už o spoustu bodů, ať už kvůli nespolehlivosti či kvůli smůle. Jak velké máte obavy, že vám šampionát vyklouzává z rukou?MA: Kdybych měl šampionát definovat, tak my souboje milujeme (smích). Vyhledáváme velké výzvy! To, co se přihodilo, je součásti DNA závodění. Nemyslím si, že by věci měly být vysvětlovány jako smůla - v pozadí jsou většinou lidské chyby. Raději se s těmito problémy setkám nyní než později v sezóně.
Ale samozřejmě, že musíme zajistit, aby se to už nestávalo. Pokud jde o šampionát: nevzdáváme se! Tým se nevzdá a my do toho od nynějška po příštích 17 závodů dáme veškerou svou energii! Stále zbývá 425 bodů. Takže pouze pět vítězství v příštích závodech může vše znovu otevřít. Nic není ztraceno a my se nevzdáváme!
Daniil Kvjat řekl, že Sebastian ohromně zpomalil...MA: ...samozřejmě - Kvjat do něj narazil! Co měl Sebastian dělat? Létat?
Ale neviděl jste nic neobvyklého na telemetrii Sebastianova vozu? Poškození nebo defekt, který by jej zpomalil?MA: Obracet se k telemetrii není ten správný způsob, jak pohlížet na tuto situaci. Pokud se podíváme na obrázky, pak je to celkem jasné. Sebastian mi řekl, že se ho dotkl jednou - hned na začátku a jen trochu, ale ten druhý náraz byl docela tvrdý. A když se někoho dotknete jednou a on zpomalí, tak to neznamená, že se jej musíte dotknout podruhé.
Nepotřebujeme telemetrii na to, abychom to pochopili. Od svého prvního dne jsem vždy sliboval, že budu transparentní a upřímný. Naposledy v Číně jsem si na Kvjata nestěžoval - řekl jsem si, že dělal svou práci. Tentokrát nemůžu nalézt žádnou omluvu pro to, co se stalo.
Přejděme k výkonnosti Ferrari během víkendu. Nepřekvapila vás ztráta na Mercedes vzhledem k vylepšení, které jste nasadili?MA: Na okruhu v Soči ano, překvapila mě. Věřte mi: nepřeji si, aby se to opakovalo.
Řekl jste, že Ferrari se v šampionátu nevzdává. Co tedy uděláte jinak, abyste situaci otočili a získali lepší výsledky?MA: Nejprve ze všeho musíme přestat dělat z naší strany jakékoliv další chyby. Za druhé: věřím, že naše výkonnost je mnohem lepší, než jsme doposud ukázali. Charakteristika okruhů, které jsou teď na řadě - a díky žetonům, které jsme utratili - nám pomůže. Samozřejmě, že ostatní nespí nebo na nás nečekají, musíme tedy bojovat.
Váš prezident Sergio Marchionne nebyl s výsledkem v Číně spokojený. Mluvil s vámi o Rusku?MA: Ještě jsem s ním nemluvil, ale potěšený určitě nebude.
Poškodil náraz nějaké části jako převodovku, což by mohlo vést k další penalizaci na roštu u Sebastiana?MA: Nemám tušení. Náraz byl celkem tvrdý, obzvlášť do zadní části vozu. Ale dokud auto nebudeme mít doma, tak nemůžu nic říct. Ano, vypadalo dost poškozené. Ale jak moc a kde, to budeme muset analyzovat.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.