Ředitel závodního týmu Ferrari, Maurizio Arrivabene, po závodu v Rusku pro oficiální web Formule 1 hodnotí vyřazení Sebastiana Vettela Daniilem Kvjatem, smůlu a výkonnost Ferrari. Ztráta na Mercedes jej po vylepšení motoru překvapila. Naděje na titul se ale nevzdávají. Co hodlají učinit, aby situaci obrátili ve svůj prospěch?
Maurizio, jak reagoval Seb? Nemůže být moc šťastný...Maurizio Arrivabene: No, úplně nevybouchnul. Ale všichni dokážou pochopit, že ani zdaleka nebyl šťastný. Odstoupil v závodě nedávno - a nyní podruhé. Nešlo o nic, s čím by mohl něco udělat. To vám opravdu úsměv na tváři nevykouzlí. Sebastian chce vyhrávat, a když se vám něco dostane do cesty, pak to je frustrující. V klidu jsme si o tom pohovořili, když přišel do garáže. Ale v klidu neznamená spokojeně.
Ferrari přišlo tento rok už o spoustu bodů, ať už kvůli nespolehlivosti či kvůli smůle. Jak velké máte obavy, že vám šampionát vyklouzává z rukou?MA: Kdybych měl šampionát definovat, tak my souboje milujeme (smích). Vyhledáváme velké výzvy! To, co se přihodilo, je součásti DNA závodění. Nemyslím si, že by věci měly být vysvětlovány jako smůla - v pozadí jsou většinou lidské chyby. Raději se s těmito problémy setkám nyní než později v sezóně.
Ale samozřejmě, že musíme zajistit, aby se to už nestávalo. Pokud jde o šampionát: nevzdáváme se! Tým se nevzdá a my do toho od nynějška po příštích 17 závodů dáme veškerou svou energii! Stále zbývá 425 bodů. Takže pouze pět vítězství v příštích závodech může vše znovu otevřít. Nic není ztraceno a my se nevzdáváme!
Daniil Kvjat řekl, že Sebastian ohromně zpomalil...MA: ...samozřejmě - Kvjat do něj narazil! Co měl Sebastian dělat? Létat?
Ale neviděl jste nic neobvyklého na telemetrii Sebastianova vozu? Poškození nebo defekt, který by jej zpomalil?MA: Obracet se k telemetrii není ten správný způsob, jak pohlížet na tuto situaci. Pokud se podíváme na obrázky, pak je to celkem jasné. Sebastian mi řekl, že se ho dotkl jednou - hned na začátku a jen trochu, ale ten druhý náraz byl docela tvrdý. A když se někoho dotknete jednou a on zpomalí, tak to neznamená, že se jej musíte dotknout podruhé.
Nepotřebujeme telemetrii na to, abychom to pochopili. Od svého prvního dne jsem vždy sliboval, že budu transparentní a upřímný. Naposledy v Číně jsem si na Kvjata nestěžoval - řekl jsem si, že dělal svou práci. Tentokrát nemůžu nalézt žádnou omluvu pro to, co se stalo.
Přejděme k výkonnosti Ferrari během víkendu. Nepřekvapila vás ztráta na Mercedes vzhledem k vylepšení, které jste nasadili?MA: Na okruhu v Soči ano, překvapila mě. Věřte mi: nepřeji si, aby se to opakovalo.
Řekl jste, že Ferrari se v šampionátu nevzdává. Co tedy uděláte jinak, abyste situaci otočili a získali lepší výsledky?MA: Nejprve ze všeho musíme přestat dělat z naší strany jakékoliv další chyby. Za druhé: věřím, že naše výkonnost je mnohem lepší, než jsme doposud ukázali. Charakteristika okruhů, které jsou teď na řadě - a díky žetonům, které jsme utratili - nám pomůže. Samozřejmě, že ostatní nespí nebo na nás nečekají, musíme tedy bojovat.
Váš prezident Sergio Marchionne nebyl s výsledkem v Číně spokojený. Mluvil s vámi o Rusku?MA: Ještě jsem s ním nemluvil, ale potěšený určitě nebude.
Poškodil náraz nějaké části jako převodovku, což by mohlo vést k další penalizaci na roštu u Sebastiana?MA: Nemám tušení. Náraz byl celkem tvrdý, obzvlášť do zadní části vozu. Ale dokud auto nebudeme mít doma, tak nemůžu nic říct. Ano, vypadalo dost poškozené. Ale jak moc a kde, to budeme muset analyzovat.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.