Jsou tomu necelé dva týdny, kdy Jusuke Hasegawa nahradil na pozici šéfa závodního oddělení Honda F1 Jasuhisu Araje, který byl přesunut do sekce výzkumu a vývoje. Přinášíme čtenářům rozhovor, v němž se dozvíme o Hasegawových prvních pocitech a jeho názoru na nejbližší cíle McLarenu.
Máte po svém jmenování do pozice vedoucího projektu F1 pocit, že si budete muset na novou funkci zvykat?Jusuke Hasegawa: Myslím, že si zvyknu. Asi to bude nějakou dobu trvat, ale předpokládám, že po několika týdnech se do problematiky zasvětím.
Jak to bude u Hondy fungovat. Bude s vámi bývalý šéf Jasuhisa Araj spolupracovat a poté se stáhne?JH: Samozřejmě. Pan Araj mi sdělil spoustu důležitých informací, takže z tohoto hlediska nebyly žádné problémy. Dále mě podporuje, takže pokud by se vyskytlo něco, čemu bych nerozuměl, dostalo by se mi od něj náležité podpory, ale nic takového se zatím nestalo.
Jenom abychom mohli více přiblížit čtenářům kulturu japonské společnosti, jak probíhala vaše kariéra v rámci značky Honda?JH: Svou práci jsem začal jako návrhář motoru v produkční sekci. Své téměř třicetileté působení u Hondy mohu rozdělit na třetiny, které jsem postupně trávil ve zmíněném produkčním oddělení, závodním oddělení a oblasti výzkumu, zahrnující technologie týkající se životního prostředí nebo nové mechanické technologie jako je například ASIMO (humanoidní robot vybavený jako první na světě autonomní technologií řízeného chování). Myslím, že to je v rámci automobilky unikátní kariéra.
Naznačuje to zájem Hondy, aby její zaměstnanci porozuměli celé společnosti?JH: Myslím, že ano. Speciálně co se týká závodní činnosti. Nejsem si jist, jak to funguje u konkurence, ale závodní inženýři u Hondy často spolupracují s kolegy z produkční sféry. Nejsme tedy pouze individuální tým či oddělení. Považuji nás ve společenství Formule 1 za výjimečný subjekt.
Jak důležité je zachovat si v případě McLarenu důvěru v úspěch?JH: Z technického hlediska máme velice šikovné inženýry a mechaniky, kteří mají vysoké znalosti, ale samozřejmě jim chybí zkušenosti ze závodních okruhů. Může se tak jednat o malé záležitosti, kterou třeba neumíme s ohledem na zvláštní okolnosti F1 řádně zařadit, a lidé v F1 zaběhlí z toho mohou být rozladění. To se samozřejmě netýká technického vývoje. Nekteří naši inženýři pochopitelně cítí určitý tlak, takže potřebují hodně času, aby novým okolnostem přivykli.
Každý, kdo je součástí značky Honda chápe problémy, kterým jste v loňském roce čelili. Máte pro letošní rok nějaký konkrétní cíl ohledně výsledků? Bude to rok přestavby Hondy?JH: Ne, to rozhodně ne. Náš finální cíl je vyhrát šampionát, v tomto směru nic měnit nechceme. Učinili jsme některé plánované kroky, ale pro loňskou sezónu jsme nic konkrétního nepredikovali. Pro nadcházející rok už si můžeme stanovit reálné cíle, a sice pravidelné umístění na bodech.
Je důležité se ujistit že vyhlídky jsou realistické? Jenson Button během testů uvedl, že optimisté si stanoví vysoké cíle a pak je jim neustále připomínáno, že jim jejich odhad nevyšel...JH: To je naprostá pravda. Pokud si dáte příliš vysokou metu, mnohem víc lidí je pak zklamaných, když to nevyjde. Už jsem řekl, že chceme vyhrávat závody i šampionát, ale každý musí pochopit, že to nějakou dobu potrvá. Takže vytýčit si realistický cíl je hodně důležité, jinak bychom nepoznali, zda jsme schopni ho dosáhnout či nikoliv.
Pokud se nyní zaměříme na současnou pohonnou jednotkou - víme, že je odlišná od loňské specifikace. V čem vidíte největší rozdíl?JH: Jak už naznačili naši piloti, jde především o navýšení výkonu. Dále je naším velkým přínosem větší spolehlivost, ale potřebujeme ještě nějaký čas, abychom to potvrdili, především při samotných závodech. Zatím jsme vcelku spokojeni s testovacími výsledky, ale během čtyř dnů jsme najeli méně než 2000 kilometrů, což je s ohledem na závodní vzdálenosti nedostačující.
Byly tedy testy zaměřeny spíš na absolvovanou vzdálenost nebo na snahu získat údaje o zvýšeném výkonu a jeho dopadu na spolehlivost?JH: Jednoznačně to byl ten druhý případ. Bez využití plného výkonu testy ztrácejí smysl. Obě roviny by měly být v rovnováze, pro nás je pochopitelně důležité získat poznatek, jakým výkonem musíme disponovat, ale na spolehlivost rovněž nelze zapomínat.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.