Jsou tomu necelé dva týdny, kdy Jusuke Hasegawa nahradil na pozici šéfa závodního oddělení Honda F1 Jasuhisu Araje, který byl přesunut do sekce výzkumu a vývoje. Přinášíme čtenářům rozhovor, v němž se dozvíme o Hasegawových prvních pocitech a jeho názoru na nejbližší cíle McLarenu.
Máte po svém jmenování do pozice vedoucího projektu F1 pocit, že si budete muset na novou funkci zvykat?Jusuke Hasegawa: Myslím, že si zvyknu. Asi to bude nějakou dobu trvat, ale předpokládám, že po několika týdnech se do problematiky zasvětím.
Jak to bude u Hondy fungovat. Bude s vámi bývalý šéf Jasuhisa Araj spolupracovat a poté se stáhne?JH: Samozřejmě. Pan Araj mi sdělil spoustu důležitých informací, takže z tohoto hlediska nebyly žádné problémy. Dále mě podporuje, takže pokud by se vyskytlo něco, čemu bych nerozuměl, dostalo by se mi od něj náležité podpory, ale nic takového se zatím nestalo.
Jenom abychom mohli více přiblížit čtenářům kulturu japonské společnosti, jak probíhala vaše kariéra v rámci značky Honda?JH: Svou práci jsem začal jako návrhář motoru v produkční sekci. Své téměř třicetileté působení u Hondy mohu rozdělit na třetiny, které jsem postupně trávil ve zmíněném produkčním oddělení, závodním oddělení a oblasti výzkumu, zahrnující technologie týkající se životního prostředí nebo nové mechanické technologie jako je například ASIMO (humanoidní robot vybavený jako první na světě autonomní technologií řízeného chování). Myslím, že to je v rámci automobilky unikátní kariéra.
Naznačuje to zájem Hondy, aby její zaměstnanci porozuměli celé společnosti?JH: Myslím, že ano. Speciálně co se týká závodní činnosti. Nejsem si jist, jak to funguje u konkurence, ale závodní inženýři u Hondy často spolupracují s kolegy z produkční sféry. Nejsme tedy pouze individuální tým či oddělení. Považuji nás ve společenství Formule 1 za výjimečný subjekt.
Jak důležité je zachovat si v případě McLarenu důvěru v úspěch?JH: Z technického hlediska máme velice šikovné inženýry a mechaniky, kteří mají vysoké znalosti, ale samozřejmě jim chybí zkušenosti ze závodních okruhů. Může se tak jednat o malé záležitosti, kterou třeba neumíme s ohledem na zvláštní okolnosti F1 řádně zařadit, a lidé v F1 zaběhlí z toho mohou být rozladění. To se samozřejmě netýká technického vývoje. Nekteří naši inženýři pochopitelně cítí určitý tlak, takže potřebují hodně času, aby novým okolnostem přivykli.
Každý, kdo je součástí značky Honda chápe problémy, kterým jste v loňském roce čelili. Máte pro letošní rok nějaký konkrétní cíl ohledně výsledků? Bude to rok přestavby Hondy?JH: Ne, to rozhodně ne. Náš finální cíl je vyhrát šampionát, v tomto směru nic měnit nechceme. Učinili jsme některé plánované kroky, ale pro loňskou sezónu jsme nic konkrétního nepredikovali. Pro nadcházející rok už si můžeme stanovit reálné cíle, a sice pravidelné umístění na bodech.
Je důležité se ujistit že vyhlídky jsou realistické? Jenson Button během testů uvedl, že optimisté si stanoví vysoké cíle a pak je jim neustále připomínáno, že jim jejich odhad nevyšel...JH: To je naprostá pravda. Pokud si dáte příliš vysokou metu, mnohem víc lidí je pak zklamaných, když to nevyjde. Už jsem řekl, že chceme vyhrávat závody i šampionát, ale každý musí pochopit, že to nějakou dobu potrvá. Takže vytýčit si realistický cíl je hodně důležité, jinak bychom nepoznali, zda jsme schopni ho dosáhnout či nikoliv.
Pokud se nyní zaměříme na současnou pohonnou jednotkou - víme, že je odlišná od loňské specifikace. V čem vidíte největší rozdíl?JH: Jak už naznačili naši piloti, jde především o navýšení výkonu. Dále je naším velkým přínosem větší spolehlivost, ale potřebujeme ještě nějaký čas, abychom to potvrdili, především při samotných závodech. Zatím jsme vcelku spokojeni s testovacími výsledky, ale během čtyř dnů jsme najeli méně než 2000 kilometrů, což je s ohledem na závodní vzdálenosti nedostačující.
Byly tedy testy zaměřeny spíš na absolvovanou vzdálenost nebo na snahu získat údaje o zvýšeném výkonu a jeho dopadu na spolehlivost?JH: Jednoznačně to byl ten druhý případ. Bez využití plného výkonu testy ztrácejí smysl. Obě roviny by měly být v rovnováze, pro nás je pochopitelně důležité získat poznatek, jakým výkonem musíme disponovat, ale na spolehlivost rovněž nelze zapomínat.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.