Sportovní ředitel Hondy Jasuhisa Araj pro F1i.com hovoří o slabinách loňské pohonné jednotky, o nadějích a přípravách na letošní sezónu.
Jak velký pokrok můžete letos udělat s pohonnou jednotkou? Bude postupný jako minulý rok nebo půjde o velký krok?Jasuhisa Araj: Máme několik problémů. Jedním z nich je spolehlivost a tím druhým využívání energie. Koncept je dán a nyní testujeme MGU-H a turbo, zároveň ale potřebujeme nějaký čas na potvrzení spolehlivosti. Máme tedy tři měsíce, potřebujeme však více, abychom viděli, jak to jde.
Současná pravidla ztěžují pokroky, cítíte proto, že existuje určitý limit pro to, co můžete během zimy dosáhnout?JA: Systém žetonů je pro snižování nákladů dobrým systémem, protože oblasti pro vývoj jsou omezeny. Když ale máte velkou ztrátu, je to velmi těžké ji stáhnout. Nicméně diskutujeme s ostatními dodavateli a s FIA, takže příští rok budeme mít stejný počet žetonů. Myslím si, že to je dost pro všechny. Takže to teď není až tak těžké provést větší změny.
Kdybyste si měli sami navrhovat konstrukci, šli byste do "nulové velikosti" nebo si myslíte, že jiný návrh pohonné jednotky poskytuje větší potenciál?JA: Nulová velikost byl náš návrh, který jsme finalizovali prostřednictvím rozhovorů s McLarenem. Honda ale vyrábí mnoho silničních aut a máme motto: "Co nejvíce lidí, co nejméně strojů." To je naší základní filozofií, proto to tak děláme.
Změníte rozložení mezi válci, aby se tam vešlo větší turbo?JA: Nepůjde o tak velkou změnu. Rozložení bude stále kompaktní, vím ale, že potřebujeme turbodmychadlo větší velikosti. Koncept tedy zachováme, ale změnit vnitřek komory nebo zmenšení dílů je velkým cílem.
Byla velikost největším problémem pro zefektivnění turba nebo jste měli i jiné potíže?JA: Velikost vedla k neefektivitě. Byla malá, takže motor potřeboval vzduch o vysokém tlaku. Znamenalo to tedy, že vysoké otáčky - 120 000 ot/min - byly omezením.
Mercedes měl nové palivo, které mu pomohlo zvýšit výkonnost jeho vylepšené pohonné jednotky v Monze. Jak úzce spolupracujete s Mobil1 na vylepšení výkonnosti?JA: Velmi úzce. S Mobil1 hovoříme přímo. Samozřejmě, že je jedním z velkých partnerů, ale z pohledu našeho a jejich výzkumu a vývoje vedeme velké diskuse. Vyrábějí hodně druhů paliva, které mnohokrát testujeme, abychom zjistili, co je tím nejlepším směrem a nejlepším řešením. Děláme to den za dnem, každý týden, každý měsíc.
Je to oblastí, ve které stále vidíte potenciál pro očividné zlepšení?JA: Myslím, že ano. Na počátku vývoje paliva šlo o velké pokroky, nyní se to trochu zmírňuje. Předpokládám, že všechny ostatní týmy mají podobný problém. Palivo je teď velmi sofistikované, ale jsem si jistý tím, že v něm stále existuje prostor pro budoucí vylepšení. Budeme tedy v úsilí pokračovat, protože to je důležité pro zvýšení výkonu, tlačit na výkonnost paliva.
Do F1 jste vstoupili kvůli vítězstvím a souboji s Mercedesem. Zdá se, že dosažení toho potrvá dále, než jste si při svém vstupu mysleli?JA: Upřímně, je to stále daleko. Konkurenci bychom ale měli sledovat a vždy ji chtít stáhnout. Budeme tvrdě pracovat na tom, aby se nám to podařilo.
Jaké jsou realistické cíle pro nadcházející sezónu z pozice, ve které se nyní nacházíte?JA: Do Melbourne chceme vyřešit potíže s ERS a také se spolehlivostí. To z pohledu techniky. A jako tým si opravdu upřímně přejeme postupovat do Q3. S tím jsem velmi upřímný.
Cítíte, že to potrvá dva roky, než budete moci hovořit o pódiích a vítězstvích, nebo ještě déle?JA: Víte, že jsem [loni] před zimními testy řekl určité věci o pódiích a všichni pak tvrdili, že mám velkou hubu. Myslím si, že se můžeme dostat na pódium, ale zrovna teď nedokážu říct kdy nebo v kterém závodě. Všichni, nejen já, doufají, že budeme v dobré pozici. Prvním krokem tedy je dostat se do Q3, to je prvořadé.
Co vás povzbuzuje před ročníkem 2016?JA: Závodění s ostatními týmy, povzbuzení našich fanoušků a akcionářů. Náš tým chce uvnitř soutěžit s ostatními.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.