Sportovní ředitel Hondy Jasuhisa Araj pro F1i.com hovoří o slabinách loňské pohonné jednotky, o nadějích a přípravách na letošní sezónu.
Jak velký pokrok můžete letos udělat s pohonnou jednotkou? Bude postupný jako minulý rok nebo půjde o velký krok?Jasuhisa Araj: Máme několik problémů. Jedním z nich je spolehlivost a tím druhým využívání energie. Koncept je dán a nyní testujeme MGU-H a turbo, zároveň ale potřebujeme nějaký čas na potvrzení spolehlivosti. Máme tedy tři měsíce, potřebujeme však více, abychom viděli, jak to jde.
Současná pravidla ztěžují pokroky, cítíte proto, že existuje určitý limit pro to, co můžete během zimy dosáhnout?JA: Systém žetonů je pro snižování nákladů dobrým systémem, protože oblasti pro vývoj jsou omezeny. Když ale máte velkou ztrátu, je to velmi těžké ji stáhnout. Nicméně diskutujeme s ostatními dodavateli a s FIA, takže příští rok budeme mít stejný počet žetonů. Myslím si, že to je dost pro všechny. Takže to teď není až tak těžké provést větší změny.
Kdybyste si měli sami navrhovat konstrukci, šli byste do "nulové velikosti" nebo si myslíte, že jiný návrh pohonné jednotky poskytuje větší potenciál?JA: Nulová velikost byl náš návrh, který jsme finalizovali prostřednictvím rozhovorů s McLarenem. Honda ale vyrábí mnoho silničních aut a máme motto: "Co nejvíce lidí, co nejméně strojů." To je naší základní filozofií, proto to tak děláme.
Změníte rozložení mezi válci, aby se tam vešlo větší turbo?JA: Nepůjde o tak velkou změnu. Rozložení bude stále kompaktní, vím ale, že potřebujeme turbodmychadlo větší velikosti. Koncept tedy zachováme, ale změnit vnitřek komory nebo zmenšení dílů je velkým cílem.
Byla velikost největším problémem pro zefektivnění turba nebo jste měli i jiné potíže?JA: Velikost vedla k neefektivitě. Byla malá, takže motor potřeboval vzduch o vysokém tlaku. Znamenalo to tedy, že vysoké otáčky - 120 000 ot/min - byly omezením.
Mercedes měl nové palivo, které mu pomohlo zvýšit výkonnost jeho vylepšené pohonné jednotky v Monze. Jak úzce spolupracujete s Mobil1 na vylepšení výkonnosti?JA: Velmi úzce. S Mobil1 hovoříme přímo. Samozřejmě, že je jedním z velkých partnerů, ale z pohledu našeho a jejich výzkumu a vývoje vedeme velké diskuse. Vyrábějí hodně druhů paliva, které mnohokrát testujeme, abychom zjistili, co je tím nejlepším směrem a nejlepším řešením. Děláme to den za dnem, každý týden, každý měsíc.
Je to oblastí, ve které stále vidíte potenciál pro očividné zlepšení?JA: Myslím, že ano. Na počátku vývoje paliva šlo o velké pokroky, nyní se to trochu zmírňuje. Předpokládám, že všechny ostatní týmy mají podobný problém. Palivo je teď velmi sofistikované, ale jsem si jistý tím, že v něm stále existuje prostor pro budoucí vylepšení. Budeme tedy v úsilí pokračovat, protože to je důležité pro zvýšení výkonu, tlačit na výkonnost paliva.
Do F1 jste vstoupili kvůli vítězstvím a souboji s Mercedesem. Zdá se, že dosažení toho potrvá dále, než jste si při svém vstupu mysleli?JA: Upřímně, je to stále daleko. Konkurenci bychom ale měli sledovat a vždy ji chtít stáhnout. Budeme tvrdě pracovat na tom, aby se nám to podařilo.
Jaké jsou realistické cíle pro nadcházející sezónu z pozice, ve které se nyní nacházíte?JA: Do Melbourne chceme vyřešit potíže s ERS a také se spolehlivostí. To z pohledu techniky. A jako tým si opravdu upřímně přejeme postupovat do Q3. S tím jsem velmi upřímný.
Cítíte, že to potrvá dva roky, než budete moci hovořit o pódiích a vítězstvích, nebo ještě déle?JA: Víte, že jsem [loni] před zimními testy řekl určité věci o pódiích a všichni pak tvrdili, že mám velkou hubu. Myslím si, že se můžeme dostat na pódium, ale zrovna teď nedokážu říct kdy nebo v kterém závodě. Všichni, nejen já, doufají, že budeme v dobré pozici. Prvním krokem tedy je dostat se do Q3, to je prvořadé.
Co vás povzbuzuje před ročníkem 2016?JA: Závodění s ostatními týmy, povzbuzení našich fanoušků a akcionářů. Náš tým chce uvnitř soutěžit s ostatními.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.