Rozhovor s Arajem: Jak velký pokrok může Honda udělat v roce 2016?

Pohonná jednotka Honda RA615H
Pohonná jednotka Honda RA615H, foto: Honda
PH 13. ledna 2016 6:30
Sdílej:

Sportovní ředitel Hondy Jasuhisa Araj pro F1i.com hovoří o slabinách loňské pohonné jednotky, o nadějích a přípravách na letošní sezónu.

Jak velký pokrok můžete letos udělat s pohonnou jednotkou? Bude postupný jako minulý rok nebo půjde o velký krok?Jasuhisa Araj: Máme několik problémů. Jedním z nich je spolehlivost a tím druhým využívání energie. Koncept je dán a nyní testujeme MGU-H a turbo, zároveň ale potřebujeme nějaký čas na potvrzení spolehlivosti. Máme tedy tři měsíce, potřebujeme však více, abychom viděli, jak to jde.

Současná pravidla ztěžují pokroky, cítíte proto, že existuje určitý limit pro to, co můžete během zimy dosáhnout?JA: Systém žetonů je pro snižování nákladů dobrým systémem, protože oblasti pro vývoj jsou omezeny. Když ale máte velkou ztrátu, je to velmi těžké ji stáhnout. Nicméně diskutujeme s ostatními dodavateli a s FIA, takže příští rok budeme mít stejný počet žetonů. Myslím si, že to je dost pro všechny. Takže to teď není až tak těžké provést větší změny.

Kdybyste si měli sami navrhovat konstrukci, šli byste do "nulové velikosti" nebo si myslíte, že jiný návrh pohonné jednotky poskytuje větší potenciál?JA: Nulová velikost byl náš návrh, který jsme finalizovali prostřednictvím rozhovorů s McLarenem. Honda ale vyrábí mnoho silničních aut a máme motto: "Co nejvíce lidí, co nejméně strojů." To je naší základní filozofií, proto to tak děláme.

Změníte rozložení mezi válci, aby se tam vešlo větší turbo?JA: Nepůjde o tak velkou změnu. Rozložení bude stále kompaktní, vím ale, že potřebujeme turbodmychadlo větší velikosti. Koncept tedy zachováme, ale změnit vnitřek komory nebo zmenšení dílů je velkým cílem.

Byla velikost největším problémem pro zefektivnění turba nebo jste měli i jiné potíže?JA: Velikost vedla k neefektivitě. Byla malá, takže motor potřeboval vzduch o vysokém tlaku. Znamenalo to tedy, že vysoké otáčky - 120 000 ot/min - byly omezením.

Mercedes měl nové palivo, které mu pomohlo zvýšit výkonnost jeho vylepšené pohonné jednotky v Monze. Jak úzce spolupracujete s Mobil1 na vylepšení výkonnosti?JA: Velmi úzce. S Mobil1 hovoříme přímo. Samozřejmě, že je jedním z velkých partnerů, ale z pohledu našeho a jejich výzkumu a vývoje vedeme velké diskuse. Vyrábějí hodně druhů paliva, které mnohokrát testujeme, abychom zjistili, co je tím nejlepším směrem a nejlepším řešením. Děláme to den za dnem, každý týden, každý měsíc.

Je to oblastí, ve které stále vidíte potenciál pro očividné zlepšení?JA: Myslím, že ano. Na počátku vývoje paliva šlo o velké pokroky, nyní se to trochu zmírňuje. Předpokládám, že všechny ostatní týmy mají podobný problém. Palivo je teď velmi sofistikované, ale jsem si jistý tím, že v něm stále existuje prostor pro budoucí vylepšení. Budeme tedy v úsilí pokračovat, protože to je důležité pro zvýšení výkonu, tlačit na výkonnost paliva.

Do F1 jste vstoupili kvůli vítězstvím a souboji s Mercedesem. Zdá se, že dosažení toho potrvá dále, než jste si při svém vstupu mysleli?JA: Upřímně, je to stále daleko. Konkurenci bychom ale měli sledovat a vždy ji chtít stáhnout. Budeme tvrdě pracovat na tom, aby se nám to podařilo.

Jaké jsou realistické cíle pro nadcházející sezónu z pozice, ve které se nyní nacházíte?JA: Do Melbourne chceme vyřešit potíže s ERS a také se spolehlivostí. To z pohledu techniky. A jako tým si opravdu upřímně přejeme postupovat do Q3. S tím jsem velmi upřímný.

Cítíte, že to potrvá dva roky, než budete moci hovořit o pódiích a vítězstvích, nebo ještě déle?JA: Víte, že jsem [loni] před zimními testy řekl určité věci o pódiích a všichni pak tvrdili, že mám velkou hubu. Myslím si, že se můžeme dostat na pódium, ale zrovna teď nedokážu říct kdy nebo v kterém závodě. Všichni, nejen já, doufají, že budeme v dobré pozici. Prvním krokem tedy je dostat se do Q3, to je prvořadé.

Co vás povzbuzuje před ročníkem 2016?JA: Závodění s ostatními týmy, povzbuzení našich fanoušků a akcionářů. Náš tým chce uvnitř soutěžit s ostatními.

Stalo se
Novinky
Toto Wolff v Ázerbájdžánu

Toto Wolff ví, že první havárie Lewise Hamiltona ve Ferrari není důležitá

Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.

Novinky
Lewis Hamilton při testech Ferrari.

VIDEO: Lewis Hamilton havaroval při testu Ferrari v Barceloně

Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.

Novinky
Max Verstappen v rozhovoru s Johnym Herbertem v závodě v Belgii

Johnny Herbert končí: Ex-pilot F1 už nebude od sezóny 2025 sportovní komisař

Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.

Novinky
Kimi Antonelli

Hamiltonův nástupce Andrea Kimi Antonelli může řídit auto v provozu. Získal řidičák

Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.