Sportovní ředitel Hondy Jasuhisa Araj pro F1i.com hovoří o slabinách loňské pohonné jednotky, o nadějích a přípravách na letošní sezónu.
Jak velký pokrok můžete letos udělat s pohonnou jednotkou? Bude postupný jako minulý rok nebo půjde o velký krok?Jasuhisa Araj: Máme několik problémů. Jedním z nich je spolehlivost a tím druhým využívání energie. Koncept je dán a nyní testujeme MGU-H a turbo, zároveň ale potřebujeme nějaký čas na potvrzení spolehlivosti. Máme tedy tři měsíce, potřebujeme však více, abychom viděli, jak to jde.
Současná pravidla ztěžují pokroky, cítíte proto, že existuje určitý limit pro to, co můžete během zimy dosáhnout?JA: Systém žetonů je pro snižování nákladů dobrým systémem, protože oblasti pro vývoj jsou omezeny. Když ale máte velkou ztrátu, je to velmi těžké ji stáhnout. Nicméně diskutujeme s ostatními dodavateli a s FIA, takže příští rok budeme mít stejný počet žetonů. Myslím si, že to je dost pro všechny. Takže to teď není až tak těžké provést větší změny.
Kdybyste si měli sami navrhovat konstrukci, šli byste do "nulové velikosti" nebo si myslíte, že jiný návrh pohonné jednotky poskytuje větší potenciál?JA: Nulová velikost byl náš návrh, který jsme finalizovali prostřednictvím rozhovorů s McLarenem. Honda ale vyrábí mnoho silničních aut a máme motto: "Co nejvíce lidí, co nejméně strojů." To je naší základní filozofií, proto to tak děláme.
Změníte rozložení mezi válci, aby se tam vešlo větší turbo?JA: Nepůjde o tak velkou změnu. Rozložení bude stále kompaktní, vím ale, že potřebujeme turbodmychadlo větší velikosti. Koncept tedy zachováme, ale změnit vnitřek komory nebo zmenšení dílů je velkým cílem.
Byla velikost největším problémem pro zefektivnění turba nebo jste měli i jiné potíže?JA: Velikost vedla k neefektivitě. Byla malá, takže motor potřeboval vzduch o vysokém tlaku. Znamenalo to tedy, že vysoké otáčky - 120 000 ot/min - byly omezením.
Mercedes měl nové palivo, které mu pomohlo zvýšit výkonnost jeho vylepšené pohonné jednotky v Monze. Jak úzce spolupracujete s Mobil1 na vylepšení výkonnosti?JA: Velmi úzce. S Mobil1 hovoříme přímo. Samozřejmě, že je jedním z velkých partnerů, ale z pohledu našeho a jejich výzkumu a vývoje vedeme velké diskuse. Vyrábějí hodně druhů paliva, které mnohokrát testujeme, abychom zjistili, co je tím nejlepším směrem a nejlepším řešením. Děláme to den za dnem, každý týden, každý měsíc.
Je to oblastí, ve které stále vidíte potenciál pro očividné zlepšení?JA: Myslím, že ano. Na počátku vývoje paliva šlo o velké pokroky, nyní se to trochu zmírňuje. Předpokládám, že všechny ostatní týmy mají podobný problém. Palivo je teď velmi sofistikované, ale jsem si jistý tím, že v něm stále existuje prostor pro budoucí vylepšení. Budeme tedy v úsilí pokračovat, protože to je důležité pro zvýšení výkonu, tlačit na výkonnost paliva.
Do F1 jste vstoupili kvůli vítězstvím a souboji s Mercedesem. Zdá se, že dosažení toho potrvá dále, než jste si při svém vstupu mysleli?JA: Upřímně, je to stále daleko. Konkurenci bychom ale měli sledovat a vždy ji chtít stáhnout. Budeme tvrdě pracovat na tom, aby se nám to podařilo.
Jaké jsou realistické cíle pro nadcházející sezónu z pozice, ve které se nyní nacházíte?JA: Do Melbourne chceme vyřešit potíže s ERS a také se spolehlivostí. To z pohledu techniky. A jako tým si opravdu upřímně přejeme postupovat do Q3. S tím jsem velmi upřímný.
Cítíte, že to potrvá dva roky, než budete moci hovořit o pódiích a vítězstvích, nebo ještě déle?JA: Víte, že jsem [loni] před zimními testy řekl určité věci o pódiích a všichni pak tvrdili, že mám velkou hubu. Myslím si, že se můžeme dostat na pódium, ale zrovna teď nedokážu říct kdy nebo v kterém závodě. Všichni, nejen já, doufají, že budeme v dobré pozici. Prvním krokem tedy je dostat se do Q3, to je prvořadé.
Co vás povzbuzuje před ročníkem 2016?JA: Závodění s ostatními týmy, povzbuzení našich fanoušků a akcionářů. Náš tým chce uvnitř soutěžit s ostatními.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.