Šéf sportovního oddělení Hondy, Jasuhisa Araj, po sezóně 2015 hovoří o důvodech návratu Hondy do Formule 1. Je realistické očekávat přenos technlogií ze závodních pohonných jednotek do oblasti silničních vozidel?
Byl technologický vývoj důležitý v rozhodování Hondy o návratu do Formule 1?Jasuhisa Araj: Technologický vývoj byl rozhodně velkou součástí našeho rozhodnutí vrátit se do F1. Věříme, že to, co jsme se při vývoji hybridů naučili, se v budoucnu prosadí v oblasti automobilového průmyslu.
Jaká technologie podle vás vzejde z projektu F1?JA: Když se na to podíváme specificky z pohledu motoru, můžeme získat poznání o spalování a redukci tření, o vysokotlakých systémech přímého vstřikování, o efektivitě turbodmychadel, evoluci v olejích a mazivech, o palivové efektivitě. Hybridní technologie budou například také užitečné při vývoji bateriové technologie, výkonové elektroniky a tepelných regeneračních systémů (MGU-H) atd.
Je realistické očekávat, že se vyvinutá technologie bude dát přenést z F1 na silniční vozy?JA: Základní koncept, schopnosti a technologie, které se nalézají v F1, rozhodně přenositelné jsou. Už teď je mezi F1 a silničními vozy velmi podobné turbo spalování a technologie přímého vstřiku. Oblast tepelné regenerace stále vyžaduje další výzkum před tím, než bude moci být použitá u silničních vozů, ale to, že je používána v F1, je revolucí samo o sobě - před pouhými několika lety se to zmiňovalo pouze jako nápad či koncept.
Je skvělé pozorovat, jak tyto nápady tak rychle ožívají. Všechny tyto výzvy F1 jsou prováděny s tou nejvyšší mírou efektivity, a proto se nemusí hned nebo do několika let dostat mezi silniční auta. V mnoha oblastech F1 to je nakonec velmi obtížné stanovovat precizní cíle, našemu výzkumu ale extrémně pomáhá možnost ukázat, kterým směrem se automobilový průmysl může ubírat.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.