Sebastian Vettel hovoří o své sezóně s Ferrari, stavu šampionátu i o svém odchodu z Red Bullu. Vyjadřuje se také na adresu jejich končícího partnerství s Renaultem, na který má dobré vzpomínky.
Sebastiane, jak předvídáš, že by ti to tento víkend mohlo jezdit?Sebastian Vettel: To je vždy těžké, něco předvídat, ale v posledních několika letech, bylo toto místo vůči mně vždy velmi dobré a já jsem dosáhl moc dobrých výsledků. Tuto trať mám rád zřejmě proto, že jde o jednu z nejnáročnějších událostí v celém kalendáři.
Myslím, že momentálně máme silný balík. Doufám tedy, že tady budeme moci pokračovat v našem tempu a udržíme si tuto sérii dobrých výsledků.
Jak to momentálně vidíš s náskokem Lewise Hamiltona v šampionátu? Na titul už asi mít nebudeš - mohlo by tvým cílem být druhé místo?SV: Cílem v šampionátu je maximální útok. Musíme jít do všeho a pokusit se získat cokoliv, co jen jde, tečka. Nico [Rosberg] je Lewisovi určitě blíž než my, takže je naším prvotním cílem. Pokud ale existuje šance, musíme se snažit a udělat všechno možné pro to, abychom získali tu "velkou věc."
Realisticky, Lewis je ve velmi dobré pozici a momentálně má velmi silný balík. Já jsem prožíval léta, kdy jsem byl u velmi silného týmu s velmi silnou skupinou lidí, ale i v takovém případě musíte podávat špičkové výkony, abyste kterýkoliv víkend získávali ty nejlepší výsledky. Jsem si jistý, že když je na trati, tak pracuje extrémně tvrdě, pokouší se o všechno možné, a samozřejmě má momentálně dobře našlápnuto.
Jak bys popsal interakci, která právě nyní probíhá mezi tebou a autem?SV: V principu vycházím s autem velmi dobře. Samozřejmě jsme doposud měli mnoho různých typů tratí a já si myslím, že jsme byli všude velmi konkurenceschopní. Nikde jsem zatím letos nebyli opravdu dole, snad kromě Silverstonu, kde jsme si trochu sáhli na dno a trápili se, byť jsme nakonec získali pódium. Myslím, že jsme byli vždy dostatečně silní na to, abychom skončili v první pětce. Našim cílem je samozřejmě vždy bojovat o pódium.
Mercedes má momentálně ten nejsilnější balík, a pokud se jim nic nepokazí, pak dojíždějí s oběma vozy na pódiu, proto tam moc místa nezbývá. My jsme ale také většinou dost dobří v získávání maxima z toho, co je možné.
Sedm závodů před koncem jsi v šampionátu třetí a 21 bodů za Nicem Rosbergem. Když se ohlédneš zpět, představoval pro tebe přechod z Red Bullu k Ferrari potřebné občerstvení - obzvlášť s přihlédnutím k tomu, jak si oba týmy momentálně vedou?SV: Jak už jsem mnohokrát řekl, šlo pro mě o velmi těžké rozhodnutí. Nyní jsem spokojený tam, kde jsem, protože ten tým je skvělý a mě se dostalo hodně pomoci, abych mohl začít.
Zatím prožíváme fantastický rok, což nám hodně pomáhá. Celkově jdeme správným směrem, i když to očividně trvá. Všichni musíme být trpěliví, protože tohle je středně- až dlouhodobý projekt. Já slovo "dlouhodobý" nepodceňuji.
Jaký máš názor na zprávy, že by se Red Bull a Renault mohli v budoucnu rozejít?SV: Pro mě to je smutné slyšet, protože jsem byl po většinu času součástí tohoto partnerství. Tehdy jsme zažili mnoho úspěšných let, na které se žel velmi rychle zapomíná.
Renault odváděl fantastickou práci, když Red Bullu dodával silný motor s nejnovější technologií, které bylo zapotřebí, abyste byli konkurenceschopní. V éře foukání z výfuků byl Renault zřejmě nejlepší a nejpokročilejší ve Formuli 1. Na všechny tyto úspěchy se zapomíná až moc rychle, a já opravdu doufám, že ve sportu zůstanou.
Helmut Marko po Velké ceně Saúdské Arábie zhodnotil výkony Red Bullu, porovnal tým s rostoucí konkurencí McLarenu a ocenil vývoj Yukiho Tsunody. Podle něj má Red Bull stále náskok, ale je nezbytné pracovat na detailech, pokud chce zůstat na vrcholu.
Lando Norris se naplno soustředí na boj o titul, když výrazně změnil životní styl a veškerou energii věnuje přípravě na závody. Přísný režim, důraz na fyzickou i psychickou kondici a konec večírků jasně ukazují jeho odhodlání stát se šampionem.
Tým Cadillac bude od roku 2029 používat motory General Motors, které získaly oficiální schválení jako dodavatel pro Formuli 1. Americká automobilka tak posílí své postavení v královně motorsportu a spojí vlastní značku i technologii.
Yuki Tsunoda mohl v Saúdské Arábii při správné strategii na tvrdých pneumatikách sahat po bodech. Jeho šance ale zhatily technické problémy po kolizi v prvním kole.
Aston Martin prochází těžkým obdobím, což se odráží na výkonech jeho jezdců. Zatímco Fernando Alonso pravidelně překonává limity vozu, Lance Stroll čelí špatným statistikám, včetně rekordu v počtu vyřazení v Q1, a musí dokázat, že zvládne uspět i v náročných podmínkách.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem navrhl na uvolněné místo po Robertu Reidovi další výraznou osobnost ze světa rallye. Jeho volba potvrzuje snahu přinášet do FIA více dlouholetých zkušeností z motorsportu.
Carlos Sainz se v roce 2025 stal klíčovým jezdcem pro Williams díky svým strategickým a technickým dovednostem. V Džiddě využil DRS k pomoci Alexi Albonovi a po náročném závodě v Bahrajnu zvolil opatrnější přístup, což týmu pomohlo posbírat důležité body.
Řetězec Neat Burger, který kdysi expandoval do Londýna, Milána i New Yorku, ukončil svůj provoz a zavřel všechny zbývající pobočky. Ambiciózní projekt zaměřený na rostlinnou stravu tak po několika letech končí, a to navzdory počátečnímu úspěchu a podpoře známých osobností.
Nepolevující spekulace o budoucnosti a omezení svobody projevu ze strany FIA zřejmě testují trpělivost Maxe Verstappena. Nizozemský šampion tak může postupně ztrácet motivaci zůstávat ve Formuli 1.
Fernando Alonso prožívá nepříjemný začátek sezóny 2025. Po závodě v saúdskoarabské Džiddě, kde skončil na jedenáctém místě – těsně mimo bodovanou desítku – realisticky přiznal, že tým Aston Martin se bude muset smířit s tím, že body letos nebudou samozřejmostí.
Helmut Marko naznačil, že by si přál, aby jeho nástupcem v Red Bullu byl Sebastian Vettel, který podle něj ideálně spojuje zkušenosti, respekt i cit pro práci s mladými talenty. Čtyřnásobný mistr světa by tak mohl sehrát klíčovou roli v náročném období týmu spojeném s velkými změnami ve Formuli 1.
Christian Horner měl podle zákulisních informací jednat s jedním z nejvýraznějších jmen ve světě formule 1 o možné budoucnosti v týmu Red Bull – a to dokonce jako o potenciální náhradě za Maxe Verstappena.