Finský závodník vkročil do formule 1 v roce 2001 a kroutí v ní už 13 sezónu. Mám ještě v dobré paměti jeden z jeho prvních rozhovorů v F1 nesoucí název Raketa z Espoo. Proto jsou jeho současné názory zajímavé i pro porovnání.
Kimi, řídil jste ve formuli 1 desetiválce, osmiválce a teď šestiválcové turbo. Který z těchto agregátů byl podle vás nejlepší a udělal na vás skutečný dojem?Auta jsou nyní poněkud pomalejší, my piloti bychom vždy rádi jeli rychleji. Dříve auta dosahovala vyšších rychlostí, pneumatiky byly lepší, měkčí... prostě byly jiné, ale rychlejší. Když se objevilo Pirelli, změnily se pochopitelně pneumatiky, můj dojem je, že ty předtím vám poskytovaly větší radost z jízdy, mohli jste jet celou dobu na limitu. Teď musíte šetřit palivo, šetřit pneumatiky, šetřit tohle, šetřit tamto... Jsem toho názoru, že teď je vše mnohem přísnější, svázanější, pořád jsme na nějaké hranici a to nám zabraňuje dále posouvat limity.
Není to prostě jako dřív, máme menší přítlak, v některých zatáčkách se vůbec nedá útočit, takže raději vzpomínám na auta z doby, kdy jsem do F1 přišel, až po konec první desetiletky nového milénia. To byly asi nejkrásnější monoposty. Teď všechna ta pravidla příliš ovlivňují, co se stane, takže jejich změna by znamenala opravdu zásadní zlom.
Myslíte, že by změna pravidel měla zavést formuli 1 zase zpátky na počátek tohoto století?Pravidla sama o sobě se od roku 2000 hodně změnila. Máme teď možná větší show a spoustu pozlátka kolem, ale upřímně, v dřívějších letech jsme mohli mnohem víc předjíždět aniž bychom k tomu potřebovali nějaká zařízení. V jistých ohledech to byla větší show než dnes, protože těch rychlých vozů bylo víc. Ale pravidla se změnila, teď je nutné zase dovést F1 k tomu, čím by opravdu měla být. Měli bychom být nejrychlejší stroje na okruzích, a když se dnes zeptáte lidí na jejich názor, většina si to myslet nebude.
Není taky problémem pro diváky, že jeden tým je pořád vpředu, a hodně dlouho? Stává se to - ne moc často, ale stává. Když jsem v F1 začínal, dominovalo Ferrari, pak přišel Red Bull, teď je to Mercedes. Jeden tým zvládne všechno perfektně a tím pádem rozdíl naroste. Pokud dojde ke změnám pravidel, tak je větší šance, že jednomu týmu sednou - a ostatní ho musí začít dohánět.
Pokud budou pravidla neměnná mnoho let, pak to bude pořád stejné. Žádné pravidlo totiž nevyloučí možnost, že nějaký tým bude pořád vyhrávat. Lidé si stěžují, ale nikde není řečeno, že se to za rok nebo dva změní.
Ferrari učinilo krok směrem ke snížení náskoku Mercedesu. Jste přesvědčen, že se na tomto procesu budete podílet i příští rok? Na to se musíte zeptat týmu, opravdu to nemám jen ve svých rukou. Čekají ode mě víc, tento ročník jsem nezačal ideálně, ale celou dobu děláme pokroky. Podívejte se na ten rozdíl od loňského roku. Stojím si za tím, že jsme jako tým udělali největší pokrok v současné F1, ale pořád ne dostatečný k tomu, abychom došli k našemu cíli, ještě potřebujeme čas.
Postupujeme vpřed, ale lidé v týmu už se nespokojí jenom se třetím nebo druhým místem, musíme mít šanci pokaždé vyhrát závod. Pokud budeme pracovat tak jako doposud, jsem přesvědčen, že se nám to podaří. Ale nemůžeme v několika následujících měsících čekat zázraky.
Maurizio Arrivabene říká, že potřebuje "výborné výsledky", aby byl přesvědčen o vašem setrvání v týmu. Co podle vás musíte udělat, abyste jeho očekávání splnil?Nic jiného než zase svojí práci, jak nejlépe umím, a když to bude málo, nedá si nic dělat. Už nejsme daleko od bodu, kdy budeme z našich výsledků šťastní, ale ještě nám pár kroků chybí.
Chceme vyhrávat. Bohužel zatím naše pozice není ještě taková, že bychom mohli absolvovat jednoduchý závod. Chce to samozřejmě i nadále pracovat. Z příští sezóny si moc těžkou hlavu nedělám, pokud tu budu, dobře, pokud ne, budu rád, že tým kráčí dál po dobré cestě, která nám přináší radost. Ale pořád je tu plno práce, kterou je třeba udělat, aby tým byl stoprocentně šťastný. Ostatní ukáže čas.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.