Komisař FIA Garry Connelly hodnotí sezónu 2014 z pohledu změn v penalizacích a posuzování přestupků během závodních víkendů. Spokojený je se zavedením pětisekundové penalizace, během níž týmy při zastávce nesmějí pracovat na vozech, méně už se systémem trestných bodů pro jezdce.
Co bylo tím hlavním vývojem pro komisaře F1 v této sezóně?Garry Connelly: Myslím, že tou hlavní změnou pro nás letos bylo zavedení pětisekundové penalizace, protože v minulosti jsme se někdy trápili s udělením trestu, který by vyhovoval určitým přestupkům.
Minimem, které jsme měli k dispozici kromě napomenutí, byl průjezd boxy, což pilota stojí mnoho míst. Pětisekundová penalizace je skutečně dobrým kompromisem a my jsm ji letos mnohokrát využili.
Další věcí bylo to, že prezident po nás žádal rychlá rozhodnutí - do dvou nebo tří kol během závodu. Myslím, že se nám to dařilo - kromě rozhodnutí, která jsme museli odložit, až skončí závodu, protože jsme potřebovali získat důkazy od jezdců. V tomto ohledu to byl dobrý rok.
Setkala se pětisekundová penalizace s uznáním pilotů?GC: Žádný pilot není spokojený, když je penalizován, pětisekundovou penalizaci ale mají rozhodně raději než průjezd boxy. Týmům se zamlouvá flexibilita, kterou mají při jejím vykonávání během zastávky v boxech, protože jim moc nenaruší strategii.
Letos zavedené pohonné jednotky jsou vysoce technicky pokročilé, nepřinesly s sebou ale vlastní problémy při udělování trestů za využití většího než předem stanoveného počtu komponent?GC: Veškeré podklady má na starosti Jo Bauer se svým technickým týmem. Ti nás upozorňují na porušení pravidel, a když k tomu dojde, tak s tím automaticky souvisejí penalizace. To je opravdu jednoduché rozhodování.
Složité bylo to, k čemu došlo v Abú Zabí, kde komisaři museli přijmout rozhodnutí za okolností, které se dosud neobjevily, když Romain Grosjean dostal mnoho trestů za využití různých komponent pohonné jednotky. Protože šlo o poslední závod, nemohli je převést do nové sezóny, takže to vyřešili časovými penalizacemi, což bylo rozumně elegantní řešení.
Komisaři FIA se při hodnocení výjezdů mimo trať řídí doporučenímiCharlieho Whitinga (foto: FIA)
Hodně se letos diskutovalo o respektování vymezení dráhy, obzvlášť při Velké ceně Rakouska, kde byl mnoha jezdcům v kvalifikaci škrtnut čas. Jde o záležitost, která potřebuje další regulaci?GS: To je těžké. Dochází k tomu, že komisaři spoléhají na to, co je či není přijatelné dle ředitele závodu [Charlieho Whitinga]. V Rakousku nám doporučil, aby výjezdy mimo v kvalifikaci v zatáčkách č. 7 a 8 nebyly přijatelné, a pokud k tomu dojde, pak takový čas bude zrušený. Všechny týmy dostaly přiměřené varování a komisaři dle něho jednali.
Myslíš, že systém trestných bodů funguje?AC: Nejsem si tím jistý. Myslím, že to je opravdu na diskusi. Nikdo se nedostal k dvanácti bodům, které by vedly k zákazu závodu. Podle mě se na to musíme znovu podívat.
Šlo o úspěšný rok v místnosti komisařů?AC: Ano, myslím, že ano. Komisař z řad jezdců je stále skvělým bonusem pro naši práci, obzvlášť proto, jakého kalibru jsou kluci, které teď máme. A čím déle tuto práci dělají, tím se v tom také stávají lepšími, my jednotnějšími a rozhodnutí jsou jasnější.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.