Komisař FIA Garry Connelly hodnotí sezónu 2014 z pohledu změn v penalizacích a posuzování přestupků během závodních víkendů. Spokojený je se zavedením pětisekundové penalizace, během níž týmy při zastávce nesmějí pracovat na vozech, méně už se systémem trestných bodů pro jezdce.
Co bylo tím hlavním vývojem pro komisaře F1 v této sezóně?Garry Connelly: Myslím, že tou hlavní změnou pro nás letos bylo zavedení pětisekundové penalizace, protože v minulosti jsme se někdy trápili s udělením trestu, který by vyhovoval určitým přestupkům.
Minimem, které jsme měli k dispozici kromě napomenutí, byl průjezd boxy, což pilota stojí mnoho míst. Pětisekundová penalizace je skutečně dobrým kompromisem a my jsm ji letos mnohokrát využili.
Další věcí bylo to, že prezident po nás žádal rychlá rozhodnutí - do dvou nebo tří kol během závodu. Myslím, že se nám to dařilo - kromě rozhodnutí, která jsme museli odložit, až skončí závodu, protože jsme potřebovali získat důkazy od jezdců. V tomto ohledu to byl dobrý rok.
Setkala se pětisekundová penalizace s uznáním pilotů?GC: Žádný pilot není spokojený, když je penalizován, pětisekundovou penalizaci ale mají rozhodně raději než průjezd boxy. Týmům se zamlouvá flexibilita, kterou mají při jejím vykonávání během zastávky v boxech, protože jim moc nenaruší strategii.
Letos zavedené pohonné jednotky jsou vysoce technicky pokročilé, nepřinesly s sebou ale vlastní problémy při udělování trestů za využití většího než předem stanoveného počtu komponent?GC: Veškeré podklady má na starosti Jo Bauer se svým technickým týmem. Ti nás upozorňují na porušení pravidel, a když k tomu dojde, tak s tím automaticky souvisejí penalizace. To je opravdu jednoduché rozhodování.
Složité bylo to, k čemu došlo v Abú Zabí, kde komisaři museli přijmout rozhodnutí za okolností, které se dosud neobjevily, když Romain Grosjean dostal mnoho trestů za využití různých komponent pohonné jednotky. Protože šlo o poslední závod, nemohli je převést do nové sezóny, takže to vyřešili časovými penalizacemi, což bylo rozumně elegantní řešení.
Komisaři FIA se při hodnocení výjezdů mimo trať řídí doporučenímiCharlieho Whitinga (foto: FIA)
Hodně se letos diskutovalo o respektování vymezení dráhy, obzvlášť při Velké ceně Rakouska, kde byl mnoha jezdcům v kvalifikaci škrtnut čas. Jde o záležitost, která potřebuje další regulaci?GS: To je těžké. Dochází k tomu, že komisaři spoléhají na to, co je či není přijatelné dle ředitele závodu [Charlieho Whitinga]. V Rakousku nám doporučil, aby výjezdy mimo v kvalifikaci v zatáčkách č. 7 a 8 nebyly přijatelné, a pokud k tomu dojde, pak takový čas bude zrušený. Všechny týmy dostaly přiměřené varování a komisaři dle něho jednali.
Myslíš, že systém trestných bodů funguje?AC: Nejsem si tím jistý. Myslím, že to je opravdu na diskusi. Nikdo se nedostal k dvanácti bodům, které by vedly k zákazu závodu. Podle mě se na to musíme znovu podívat.
Šlo o úspěšný rok v místnosti komisařů?AC: Ano, myslím, že ano. Komisař z řad jezdců je stále skvělým bonusem pro naši práci, obzvlášť proto, jakého kalibru jsou kluci, které teď máme. A čím déle tuto práci dělají, tím se v tom také stávají lepšími, my jednotnějšími a rozhodnutí jsou jasnější.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.