Adrian Sutil hovoří o těžké sezóně svého týmu. Vysvětluje, v čem je jízda s letošními monoposty náročnější a proč někteří dobří piloti jako Sebastian Vettel ztrácejí. A pro F1 Racing také srovnává zázemí Sauberu s Force Indií, za kterou závodil minulý rok.
Jaký máš názor na to, jak se vaše sezóna doposud vyvíjí?Adrian Sutil: Výsledky ukazují, že zatím nejde o ten nejlepší rok, někdo ale musí být na konci. Tak už to ve sportu chodí, nemůžete pořád vyhrávat. Někdy jste dobří, jindy špatní. Doufám, že dokážeme věci vylepšit a být znovu vpředu. Momentálně jsme trochu dole, ale řekl bych, že jsme dostatečně silní na to, abychom se znovu posunuli vpřed.
Motivaci máme, pokud se tedy nevzdáme, tak to nevnímám jako problém. Všichni tvrdě pracují, a byť bych si byl býval přál v novém týmu lepší začátek, je to těžké pro všechny. Závodění za Sauber si užívám - mohu hovořit svým vlastním jazykem a mám podporu od dobrých lidí. Dostávám se do toho.
Co je příčinou zatím bídné výkonnosti?AS: Všichni se musí ptát sami sebe, kde leží problém. Jestli jde o váš problém nebo o vaše vlastní chyby. Vždy se snažím ve všem zlepšit. Za to, kde se nacházíme nyní, nemůže jeden problém. Například auto je docela těžké, přítlak by mohl být lepší, motor by mohl být lepší - všechny oblasti. Problémy se pak násobí. Vysoké je opotřebení pneumatik, proto v závodě ztrácíme čas.
V naší situaci musíme být realističtí, pokud jde o cíle. Momentálně by zřejmě realistickým cílem byla porážka Lotusu, a pokud se nám to podaří, pak bychom měli být spokojení. Potřebujeme vytěžit co nejvíce z dané situace a vylepšit auto pro budoucí období, získávat body a snažit se přiblížit pódiu.
Sauberu se letos nedaří, na své první body stále čeká - podle Adriana Sutila má ale větší potenciál než Force India, která je v šampionátu se 123 body šestá (foto: Sauber Motorsport AG)
Jak si vede Sauber ve srovnání s Force Indií?AS: Sauber má velmi dobré vybavení - je na podobné úrovni jako u špičkových týmů. Samozřejmě je také velmi drahé, protože jeho řízení stojí více a vyžaduje vyšší investice.
Force India má velmi malou továrnu. Není nejlepší - je hodně stará, ale je zároveň velmi efektivní. V této oblasti se tedy týmy hodně liší. Sauber má velký potenciál, potřebujeme však větší finanční podporu na to, abychom ho mohli využít.
Co si myslíš o novém pravidlu - o pevných startech po safety car fázích v příští sezóně?AS: Nemyslím si, že to je dobrá věc, obzvlášť při problémech, které máme, když pneumatiky vychladnou. Pokud vyjede safety car ke konci závodu, může to zničit vaší strategií, když jedete dlouho na jednu zastávku a odcházejí vám pneumatiky.
Snažit se v takových pneumatikách udržet teplotu a startovat na nich, to bude problém, sotva se rozjedete. Start je vždy riskantní, hrozí zhasnutí motoru a někdo do vás může narazit. Mohlo by to být nebezpečné, jde ale o show a je to stejné pro všechny. S takovými změnami se musíme vyrovnat a zvyknout si na ně.
Jak obtížné bylo přizpůsobit svou jízdu letošním autům? Víš například, proč se tvůj krajan Sebastian Vettel tolik trápí ve srovnání se svým týmovým kolegou?AS: Viděli jsme několik jezdců, kteří v několika posledních letech jezdili úžasně, a teď jim schází rychlost nebo jsou pomalejší než jejich týmoví kolegové. Tato auta jsou velmi odlišná, nemají tolik přilnavosti, kolik dříve. Jsou nervóznější.
Letošní vozy mají méně přilnavosti a jsou nervóznější, proto podle Sutila piloti,kteří mají agresivnější styl a donedávna jezdili výborně, tento rokza svými týmovými kolegy zaostávají (foto: Red Bull Racing)
Pro ty s agresivním jízdním stylem, kteří na to tlačili v nájezdu do zatáčky a opravdu jezdili na limitu, to není jednoduché - potřebujete k tomu přilnavost. Nyní se auto smýká při nájezdu do zatáčky, uprostřed ní a na výjezdu a nemá žádný skutečný přítlak. Až do kvalifikace bojujete s vyvážením vozu. Proto se někteří piloti trápí, protože s vyšší přilnavostí se cítíte pohodlněji.
Kdo si myslíš, že vyjde vítězně z bitvy o titul - Lewis Hamilton nebo Nico Rosberg?AS: Jde o velmi zajímavou bitvu a já si myslím, že bude až do konce stále zajímavá. V minulosti jsme takovou situaci často nezažívali, že by dva piloti ze stejného týmu spolu bojovali o šampionát. Oba jsou velmi konkurenceschopní, mezi nimi jsou jen malé rozdíly a skvěle se na to dívá. Bude to velmi těžké vybrat v této fázi vítěze, obzvlášť kvůli dvojnásobně bodovanému finiši v Abú Zabí.
Jak moc je Peter Sauber ve Švýcarsku uznávaný? Považují jej jeho krajané za hrdinu?AS: Ano, mohli byste to tak říct. Je velmi úspěšným obchodníkem a závodníkem. Po 40 letech práce ve sportu si získal u všech respekt. Pokud v tom pokračujete po 40 letech a stále jste tam, pak je s tím spojena úcta. Má jednu z nejslavnějších společností ve Švýcarsku: Sauber znají všichni, jsou na něj hrdí. Jde téměř o něco jako národní tým.
Charles Leclerc prohlásil, že závodění za Ferrari má pro něj větší hodnotu než titul s jiným týmem. Svou loajalitu k italské stáji označil za hlubší než samotné výsledky.
Lando Norris potvrdil rostoucí formu McLarenu a ovládl druhý volný trénink na Hungaroringu. Britský pilot byl na technickém okruhu u Budapešti nejrychlejší a naznačil, že oranžoví budou i tento víkend patřit mezi hlavní favority.
Roman Staněk získal v Budapešti svou první pole position ve Formuli 2 díky skvělému kolu v čase 1:28.779. Český jezdec porazil týmového kolegu Fornaroliho a odstartuje nedělní hlavní závod z první příčky.
Helmut Marko připustil, že Max Verstappen by mohl v příští sezóně přehodnotit své setrvání v Red Bullu, pokud se změní okolnosti v týmu. Zároveň zpochybnil atraktivitu Mercedesu jako případné alternativy pro trojnásobného šampiona.
Mercedes před maďarskou GP představil klíčovou úpravu vozu W16, která by měla pomoci zejména Kimi Antonellimu. Andrew Shovlin věří, že tato změna zlepší výkon vozu na náročném Hungaroringu.
McLaren vstoupil do víkendu na Hungaroringu ve velkém stylu a ovládl první volný trénink. Navázal tak na silný výkon z Belgie, kde tým rovněž patřil k nejrychlejším.
Lewis Hamilton zatím ve Ferrari nenaplňuje vysoká očekávání, což potvrdil i nevýrazný výkon na Velké ceně Belgie. Namísto boje o vítězství zatím zažívá frustraci a nelehké hledání formy.
Fernando Alonso kvůli bolestem zad vynechá první trénink na Velkou cenu Maďarska. Jeho místo v kokpitu Aston Martinu dočasně zaujme rezervní jezdec Felipe Drugovich.
Lewis Hamilton se zastal Kimiho Antonelliho, který prochází složitějším obdobím v první sezóně u Mercedesu. Podle něj je důležité dát mladému jezdci čas a podporu, protože úspěch přichází s trpělivostí a učením.
George Russell přiznal, že jednání o prodloužení smlouvy s Mercedesem byla náročná a zahrnovala nejen finanční otázky, ale i vzájemnou důvěru a vizi. Přesto zdůraznil svou loajalitu týmu a optimismus ohledně budoucnosti, zejména s blížícími se změnami v roce 2026.
Spekulace končí. Max Verstappen oficiálně potvrdil věrnost Red Bullu. Tým se tak může před rozhodujícími závody sezony opřít o svou klíčovou hvězdu.
Red Bull potvrdil, že Gianpiero Lambiase se na Velké ceně Maďarska vrátí jako hlavní závodní inženýr Maxe Verstappena. Jeho návrat týmu zajistí stabilitu a zkušenosti před důležitým závodem.