Robert Kubica srovnává rallye a F1. Hovoří o svém možném návratu jako páteční jezdec, o tom, jak si vedl na simulátoru Mercedesu či jaká byla šance na to, že by přestoupil k Ferrari. Zmiňuje se o zraněném Schumacherovi i letošních pravidlech.
Chybí ti Formule 1? Pokud ano, co z ní ti schází nejvíce?Robert Kubica: "Samozřejmě. Nejvíce mi chybí řízení vozu F1, ten zvláštní pocit, kdy vašim tělem prochází přetížení, zrychlení a brzdění. Ale nejde jen o jízdu s vozem. A také mi schází práce s inženýry na vylepšení nastavení a na tom, abyste z balíku dostali co nejvíce.
Co ti poskytuje větší potěšení - jízda s vozem rallye nebo F1?RK: Vůz Formule 1. Oba vám poskytují hodně potěšení, ale já se rozhodně cítím lépe jako pilot F1 než jako pilot Rallye, protože takto mám mnohem více zkušeností. Vůz rallye vám může poskytovat velké potěšení, když zajedete opravdu dobré rychlostní zkoušky, ale když je absolvujete poprvé, mohou být skutečně těžké.
Zvažoval bys roli testovacího jezdce v F1 - možná v pátky?RK: Mám smíšené pocity, abych byl upřímný. Líbí se mi výzvy a mám ambice, ale vím, že každý páteční večer by byl špatný, protože vím, že bych nemohl pokračovat po zbytek víkendu. Rallye udržuje mou mysl mimo to, co jsem dělal. To je pro mě tím nejlepším lékem. Pátky by byly dobrou ochutnávkou, ale se špatnými vedlejšími účinky.
Nepřemýšlel jsi o závodění v jiných sériích jako je DTM či NASCAR? Nebo budeš dávat vždy přednost rallye?RK: Přemýšlel jsem o nich a v DTM jsem testoval, protože je to nejpodobnější tomu, co jsem dělal dříve: snažit se dojet do cíle co nejrychleji můžete. Le Mans je pro jezdce velmi atraktivní, ale NASCAR je úplně odlišný styl ježdění. Vybral jsem si rallye kvůli situaci, v jaké jsem, a protože mám rád výzvy. Rallye je rozhodně velkou výzvou.
Robert Kubica při svém posledním testu s Renaultem ve Valencii 2011 (foto: Lotus F1 Team)
Kdo je podle tebe šikovnější: Sébastien Loeb nebo Sebastian Vettel?RK: Je to jako byste chtěli srovnávat nejlepšího fotbalistu s nejlepším basketbalistou - nemožné. Jsou těmi nejlepšími ve svých sportech dlouhou dobu a vysloužili si velký respekt.
Kdy opět navštívíš závod F1?RK: Byl jsem velmi blízko tomu, abych viděl závod DTM loni na Nürburgringu, ale uvízl jsem v koloně před okruhem. Slyšel jsem zvuk závodu AutoGP, což mi připomnělo dobré časy. Mám příliš mnoho vzpomínek z okruhů, takže se jim snažím vyhýbat.
Máš rád občas vodku? A stále hráváš poker s ostatními jezdci?RK: Poker jsme v paddocku F1 hrávali, ale už ho nehraji. Nejsem velkým fanouškem alkoholu, ačkoliv si hodně lidí myslí, že když jsem Polák, tak bych měl pít hodně vodky. Pil jsem v životě jen několikrát.
Je pravda, že jsi byl rychlejší než Lewis a Nico na simulátoru Mercedesu?RK: Nevím, protože jsem s nimi nikdy nejel společně. Když jsem závodil, tak jsem simulátory považoval za otravné. Ale tentokrát jsem si pomyslel, že představují skvělou příležitost. Vlastně jsem odjel několik velmi dlouhých částí - šest nebo sedm hodin ve voze, aniž bych vystoupil. Někdy jsem zvládl vzdálenost dvou velkých cen nebo ještě více.
Jak realistický je simulátor ve srovnání s jízdou se skutečným vozem F1?RK: Řekněme, že při pohledu z kokpitu jsou si velmi, velmi blízké. Z jízdního hlediska jsou odlišné, protože samozřejmě nezažíváte přetížení. Je to těžké vytvořit všechny ty proměnné, které zažíváte na okruhu. Myslím, že jejich význam je za nových pravidel stále větší, obzvlášť když během roku máte tak omezený počet testovacích dní.
Opět ve Valencii: minulý rok při testu Mercedesu DTM (foto: Daimler AG)
Čemu bys dal přednost - návratu do F1 nebo mistrovskému titulu ve WRC?RK: Bral bych obojí! Na vítězství ve WRC potřebuji získat více zkušeností a může to trvat tři roky, než začnete zajíždět konzistentní časy. Návrat do F1 by znamenal to, že se mé zdraví zlepšilo, takže bych hned podepsal - spíše kvůli svému zdraví, než kvůli samotnému návratu do F1.
Co si myslíš o plánu udělovat dvojnásobné množství bodů v posledním závodě?RK: Zkrátka se mi to nelíbí, stejně jako se mi nelíbí obrácení pořadí v juniorských formulích. Snažíte se o prodloužení bitvy o titul. Nakonec je těch závodů tolik, že by se vítězem měl stát ten, kdo odvádí tu nejlepší práci po celý rok - ne ten, kdo má štěstí v posledním závodě. Není to fér.
Kdybys měl posledních pár kapek benzínu na zemi, které auto a trať bys využil?RK: Jedním z nejlepších aut, které jsem řídil, bylo to první, jež jsem v F1 vyzkoušel - Renault z roku 2005. Při testu jsem byl omezený na V8, neměl jsem V10, ale rád bych se svezl s tím vozem s plným výkonem.
Také bych si moc rád opět vyzkoušel pneumatiky, které jsme tehdy měli. Byly úžasné, protože mezi sebou soupeřili Michelin a Bridgestone. A jako okruh bych si vybral Suzuku.
Co si myslíš o tom, co se přihodilo Michaelovi Schumacherovi?RK: Je to neuvěřitelné a vše, co vzhledem k respektu vůči Michaelově rodině můžeme udělat, je čekat, doufat a modlit se za to nejlepší zotavení. Jde o velmi krušné chvíle.
Když jsem já procházel operací nebo byl ve špatném stavu, to vlastně bylo horší pro mou rodinu a přátele, kteří vedle mě čekali. Určitě jde o ten nejtěžší závod pro Michaela a já doufám, že ho dokáže vyhrát. Je skvělým šampionem.
Fanouškům stále schází... (foto: Lotus F1 Team)
Myslíš, že by ses teď byl týmovým kolegou Fernanda Alonsa u Ferrari, kdybys neměl nehodu?RK: Existovala na to vysoká šance a mohla by to být pravda, ale nevím. Určitě jsou dvě věci, které si jako pilot F1 vždy přejete: vyhrát mistrovství světa a stát se jezdcem Ferrari.
Co si myslíš o změnách pravidel Formule 1 pro rok 2014?RK: Abych byl upřímný, tak nová auta považuji za škaredá. Z pohledu jezdce na tom nesejde, protože chcete to nejrychlejší auto. Ale když jsem byl dítětem, vozy F1 vypadaly hezky. Na druhou stranu existuje spousta nápadů a vizí, a to je příjemné. Pro malé týmy to však je podle mě těžké.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.