Šéf týmu Mercedes dává svým svěřencům volnou ruku. Mohou tvrdě závodit o stupínek nejvyšší, ačkoliv tým na boxové zdi bude mít šedivé vlasy. Po zisku doublu si Toto Wolff rád dá vychlazené pivo.
Toto, souhlasil byste, že současné výkony Mercedesu jsou lepší než ve vašich nejdivočejších snech?Toto Wolff: „Ha, běžně nemám divoké sny! Přestože mám sny, zůstávám realistou. Ale pokud bych měl divoké sny, naše současná situace by byla mnohem lepší než jakýkoliv divoký sen.“
Tak o čem jste snil před sezonou?TW: „Dalo se těžko předpovídat, že se nám bude takto dařit – je jedno, zda to jsou sny nebo realita. Kdybychom vyhráli všechny předchozí závody, nemůžete očekávat, že ve třech ze čtyř závodů si dojedete pro double. Taková mentalita do Formule 1 nepatří, pak ztratíte pevnou půdu pod nohama. Musíme myslet na to, že je třeba odvádět dobrou práci a užívat si to, když vyhrajeme, ale v pondělí ráno zapomenout na to, co se v neděli stalo. Zapomenout na výsledky a začít pracovat na tom samém, a pořád dokola.“
Po čtyřech závodech máte téměř o 100 bodů více v poháru konstruktérů než Red Bull. Ale nevypadá to, že se by se to mělo měnit. Nebo máte snad nějaké indicie, že by se to mohlo změnit?TW: „Myslím si, že si musíme počkat a uvidíme, co závod přinese. Barcelona je obvykle závod, po kterém se dá dobře odhadnout, jak na tom jste, zvláště pokud jde o šasi. Ano, dosud se nám ve víkendu velmi dařilo a obsadili jsme první řadu, ale to neznamená, že nám to přinese vavříny. Musíme udržet chladnou hlavu, a proto musíme i nadále tvrdě pracovat.“
Franz Tost nedávno řekl, že si je jist, že můžete být ještě rychlejší. Narážel samozřejmě na safety car v Bahrajnu, kdy jste si poté během pár kol vytvořili opravdu velký náskok …TW: „Tohle by byl nejdivočejší sen! (smích)“
V Bahrajnu po zajetí safety caru oba vozy Mercedes všem ujeli (foto: Daimler AG)
Ale mohlo by se to stát?TW: „Ne, protože pokaždé, když máte vůz na trati, je třeba testovat jeho výkonnost. Je třeba vyzkoušet všechny možné výkonové varianty.“
Mercedes to má vše ve svých rukách a možná to bude nudná sezona – to bude záležet, jak tvrdí na sebe vaši piloti budou. Dovolíte jim, aby závodili jako v Bahrajnu?TW: „Ano, chceme, aby se Bahrajnu opakoval v každém závodě! Pravděpodobně to pro nás bude znamenat mnoho šedivých vlasů, ale tak chceme závodit, musí to pokračovat. Tvrdé závodění je naše filozofie, kterou chceme udržet, ale je třeba mít na paměti, že tým je na prvním místě.“
Myslí na to piloti v zápalu boje?TW: „To budou vědět oni, ale ani v zápalu boje na to nesmí zapomínat!“
Říká se, že si Lewis odpustil mnoho jeho nezávodních zálib, jako je hudba, móda atd. Osekali jste mu to vy, aby se plně koncentroval na závodění?TW „Ne, žádné osekávání! Ale nezapomínejme, Lewis je stále mladý. Je to prostě součást vývoje osobnosti, jak se Lewis vyvíjí, závisí na Lewisovi samotném. Z vnějšku mohu soudit, že jeho život je v pořádku a pravděpodobně mu to nyní pomáhá.“
Může to být také tím, že nyní vyhrává, a proto změnil své soustředění?TW: „Pravděpodobně. Lewis chce vyhrávat, a pokud náhle máte nástroj v ruce, se kterým to jde, poté toho chcete využít. Šance vyhrát je fantastická motivace.“
Co si myslíte o svých dvou pilotech? Nyní se zdá, že Lewis je o něco lepší než Nico Rosberg…TW: „Ano, pokud se podíváte na poslední závody, Lewis je lepší, protože vyhrál závody. Ale oba jsou fantastičtí piloti. Souboj mezi nimi je velmi intenzivní, a pokud jste v roli Lewise, není nikde napsáno, jak to bude pokračovat. Lewis to ví, stejně tak Nico to ví. Během sezony budou předvádět velmi dobré výkony.“
Možná bude nefér říkat, že úspěch Mercedesu padá na bedra Paddy Lowa. Přišel průlom po odchodu Rosse Brawna?TW: „Je to velmi jednoduché. Hodně věcí, které nyní máme, pochází od Rosse. Obdivujeme ho za to, co udělal pro tým. Ale nemůžete nikdy uspět pouze díky jedné osobě. Tým má 800 zaměstnanců v Brackley a 400 v Brixworthu – všichni jsou individuality, které nám pomáhají uspět. Vždycky mě irituje, když média mluví jen o těch nejvyšších postavách v týmu, které jsou mediálně vidět a zapomínají na 1200 další lidí, kteří pracují v pozadí.“
Pečlivá příprava před kvalifikací na GP Španělska (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Kdyby Ross byl stále v týmu, neměl by dostat veškerou slávu? Někteří lidé říkají: „Udělal to samé, jako v roce 2009“. Bez něho by Mercedes nebyl tam, kde je…TW: „Tohle je pohled médií, ale tak naše společnost, náš tým, nefunguje. Je pravdou, že Ross byl jedním z velmi vlivných členů týmu a podílel se na úspěchu. Ctíme ho a obdivujeme každý den. S Rossem jsme v kontaktu a přál bych si, aby byl u toho úspěchu, protože on stavěl základy. Ale řekl jsem, že úspěch nestojí na jednom člověku, je to úsilí všech v týmu. Mohu klidně jmenovat 50 inženýrů, kteří neskutečně makají na autě. Jsou tu stovky dalších, kteří jsou extrémně důležití, a to je důvod, proč jsme úspěšní. Vaše otázka vypadá tak, jako bychom si loni byli jistí, že letošek bude úspěšný. Ale všechno naplánovat je ve Formuli 1 nemožné.“
V této sezoně jste již získali tři doubly, můžeme v neděli očekávat čtvrtý? TW: „To je náš cíl, a proto tu jsme.“
Kvalifikace je dobrým indikátorem, takže to vypadá …TW: „Z pohledu výkonnosti je to v pohodě. Pohonné jednotky a šasi jsou nejmodernější, ale také musíte dbát na to, aby to k sobě ladilo. Samozřejmě spolehlivost je klíčová. Takže to, co jsme v sobotu viděli, je fantastické, ale sobotní odpoledne není nedělní odpoledne!“
Vsadíte si peníze na zisk doublu?TW: „Já nesázím. Po zisku doublu bych raději utratil peníze za pořádné vychlazené pivo! (smích)“
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.