Šéf týmu Mercedes dává svým svěřencům volnou ruku. Mohou tvrdě závodit o stupínek nejvyšší, ačkoliv tým na boxové zdi bude mít šedivé vlasy. Po zisku doublu si Toto Wolff rád dá vychlazené pivo.
Toto, souhlasil byste, že současné výkony Mercedesu jsou lepší než ve vašich nejdivočejších snech?Toto Wolff: „Ha, běžně nemám divoké sny! Přestože mám sny, zůstávám realistou. Ale pokud bych měl divoké sny, naše současná situace by byla mnohem lepší než jakýkoliv divoký sen.“
Tak o čem jste snil před sezonou?TW: „Dalo se těžko předpovídat, že se nám bude takto dařit – je jedno, zda to jsou sny nebo realita. Kdybychom vyhráli všechny předchozí závody, nemůžete očekávat, že ve třech ze čtyř závodů si dojedete pro double. Taková mentalita do Formule 1 nepatří, pak ztratíte pevnou půdu pod nohama. Musíme myslet na to, že je třeba odvádět dobrou práci a užívat si to, když vyhrajeme, ale v pondělí ráno zapomenout na to, co se v neděli stalo. Zapomenout na výsledky a začít pracovat na tom samém, a pořád dokola.“
Po čtyřech závodech máte téměř o 100 bodů více v poháru konstruktérů než Red Bull. Ale nevypadá to, že se by se to mělo měnit. Nebo máte snad nějaké indicie, že by se to mohlo změnit?TW: „Myslím si, že si musíme počkat a uvidíme, co závod přinese. Barcelona je obvykle závod, po kterém se dá dobře odhadnout, jak na tom jste, zvláště pokud jde o šasi. Ano, dosud se nám ve víkendu velmi dařilo a obsadili jsme první řadu, ale to neznamená, že nám to přinese vavříny. Musíme udržet chladnou hlavu, a proto musíme i nadále tvrdě pracovat.“
Franz Tost nedávno řekl, že si je jist, že můžete být ještě rychlejší. Narážel samozřejmě na safety car v Bahrajnu, kdy jste si poté během pár kol vytvořili opravdu velký náskok …TW: „Tohle by byl nejdivočejší sen! (smích)“
V Bahrajnu po zajetí safety caru oba vozy Mercedes všem ujeli (foto: Daimler AG)
Ale mohlo by se to stát?TW: „Ne, protože pokaždé, když máte vůz na trati, je třeba testovat jeho výkonnost. Je třeba vyzkoušet všechny možné výkonové varianty.“
Mercedes to má vše ve svých rukách a možná to bude nudná sezona – to bude záležet, jak tvrdí na sebe vaši piloti budou. Dovolíte jim, aby závodili jako v Bahrajnu?TW: „Ano, chceme, aby se Bahrajnu opakoval v každém závodě! Pravděpodobně to pro nás bude znamenat mnoho šedivých vlasů, ale tak chceme závodit, musí to pokračovat. Tvrdé závodění je naše filozofie, kterou chceme udržet, ale je třeba mít na paměti, že tým je na prvním místě.“
Myslí na to piloti v zápalu boje?TW: „To budou vědět oni, ale ani v zápalu boje na to nesmí zapomínat!“
Říká se, že si Lewis odpustil mnoho jeho nezávodních zálib, jako je hudba, móda atd. Osekali jste mu to vy, aby se plně koncentroval na závodění?TW „Ne, žádné osekávání! Ale nezapomínejme, Lewis je stále mladý. Je to prostě součást vývoje osobnosti, jak se Lewis vyvíjí, závisí na Lewisovi samotném. Z vnějšku mohu soudit, že jeho život je v pořádku a pravděpodobně mu to nyní pomáhá.“
Může to být také tím, že nyní vyhrává, a proto změnil své soustředění?TW: „Pravděpodobně. Lewis chce vyhrávat, a pokud náhle máte nástroj v ruce, se kterým to jde, poté toho chcete využít. Šance vyhrát je fantastická motivace.“
Co si myslíte o svých dvou pilotech? Nyní se zdá, že Lewis je o něco lepší než Nico Rosberg…TW: „Ano, pokud se podíváte na poslední závody, Lewis je lepší, protože vyhrál závody. Ale oba jsou fantastičtí piloti. Souboj mezi nimi je velmi intenzivní, a pokud jste v roli Lewise, není nikde napsáno, jak to bude pokračovat. Lewis to ví, stejně tak Nico to ví. Během sezony budou předvádět velmi dobré výkony.“
Možná bude nefér říkat, že úspěch Mercedesu padá na bedra Paddy Lowa. Přišel průlom po odchodu Rosse Brawna?TW: „Je to velmi jednoduché. Hodně věcí, které nyní máme, pochází od Rosse. Obdivujeme ho za to, co udělal pro tým. Ale nemůžete nikdy uspět pouze díky jedné osobě. Tým má 800 zaměstnanců v Brackley a 400 v Brixworthu – všichni jsou individuality, které nám pomáhají uspět. Vždycky mě irituje, když média mluví jen o těch nejvyšších postavách v týmu, které jsou mediálně vidět a zapomínají na 1200 další lidí, kteří pracují v pozadí.“
Pečlivá příprava před kvalifikací na GP Španělska (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Kdyby Ross byl stále v týmu, neměl by dostat veškerou slávu? Někteří lidé říkají: „Udělal to samé, jako v roce 2009“. Bez něho by Mercedes nebyl tam, kde je…TW: „Tohle je pohled médií, ale tak naše společnost, náš tým, nefunguje. Je pravdou, že Ross byl jedním z velmi vlivných členů týmu a podílel se na úspěchu. Ctíme ho a obdivujeme každý den. S Rossem jsme v kontaktu a přál bych si, aby byl u toho úspěchu, protože on stavěl základy. Ale řekl jsem, že úspěch nestojí na jednom člověku, je to úsilí všech v týmu. Mohu klidně jmenovat 50 inženýrů, kteří neskutečně makají na autě. Jsou tu stovky dalších, kteří jsou extrémně důležití, a to je důvod, proč jsme úspěšní. Vaše otázka vypadá tak, jako bychom si loni byli jistí, že letošek bude úspěšný. Ale všechno naplánovat je ve Formuli 1 nemožné.“
V této sezoně jste již získali tři doubly, můžeme v neděli očekávat čtvrtý? TW: „To je náš cíl, a proto tu jsme.“
Kvalifikace je dobrým indikátorem, takže to vypadá …TW: „Z pohledu výkonnosti je to v pohodě. Pohonné jednotky a šasi jsou nejmodernější, ale také musíte dbát na to, aby to k sobě ladilo. Samozřejmě spolehlivost je klíčová. Takže to, co jsme v sobotu viděli, je fantastické, ale sobotní odpoledne není nedělní odpoledne!“
Vsadíte si peníze na zisk doublu?TW: „Já nesázím. Po zisku doublu bych raději utratil peníze za pořádné vychlazené pivo! (smích)“
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.