Na začátku sezony zvládl Red Bull zastávku za 2,05s. Minulý týden však v Austinu dokázal svůj rekord díky zastávce Marka Webbera za 1,923s překonat. Přečtěte si zajímavý rozhovor s týmovým manažerem, Jonathanem Wheatleym, o tomto rekordu.
Otázka: Jonathane, jak často mechanici zastávky trénují?Jonathan Wheatley: Často! Ale nechceme trénovat zase až moc často, protože pak by člověk ztratil svoje nadšení a motivaci. Například, když jsme v továrně, tak určitě netrénujeme, když se každý zrovna vrátil ze závodu, protože by to hochy unavovalo.
O: Je trénink o tom, že děláte stále to stejné, nebo to nějak měníte?JW: Na trati je trénink docela standardizovaný, ve fabrice se snažíme o něco více. Zkoušíme 'kusy setů' - výměny špiček nosů, zvládnutí defektů atd., zkoušíme také rozdílné lidi, rozdílné techniky, dokonce i rozdílné vybavení.
O: Snažíte se lámat rekordy, nebo je to kontraproduktivní? JW: To, co chceme, je konzistentnost. Myslím, že rekordní zastávka se prostě stane ve správný den. Když bude mít všech 20 lidí zapojených do zastávky perfektní den, tak se to stane.
O: Jaké faktory se sešly dohromady, že jste zvládli rekordní zastávku hned zkraje roku?JW: Prostě to přišlo, hoši šli do závodu hodně sebejistí, v sobotu večer jsme si dobře popovídali o našich cílech a tým byl v dobrém rozpoložení. Každý byl hodně pozitivní ohledně toho, co mohou dosáhnout. Od té doby zvládáme podobné časy a je to stejný příběh, každý se ten den cítí dobře.
O: Už to jsou tři roky, co bylo zakázáno tankování, za tu dobu tu proběhl takový technologický závod týkající se pitstopů. Dosáhlo to teď vrcholu?JW: Myslím, že jsme teď v bodě klesajících mezních výnosů. Můžete přijít s novým vybavením, které to srazí o desetinu, nebo pět setin sekundy. Je to ale drahé a je tu určitý bod, ve kterém už je lepší zdroje alokovat jinam.
O: Jaký lidský faktor je třeba k tomu, aby zastávka proběhla perfektně?JW: Zastávka začíná o pár kol dříve. Musíte se ujistit, že každý dostal upozornění a je psychicky připraven. Jezdec musí zastavit precizně na značkách bez nějakého dramatu. Mechanici s pistolemi se musí trefit na matku napoprvé. Člověk se zvedákem musí provést čisté zvednutí - což je zvláště pro zadní zvedák velmi těžké. Každý potřebuje mít perfektní den. I něco takového jako sejmutí kola zní jednoduše, ale jednoduché to není. Když to dáte vše dohromady a jezdec správně zareaguje, tak se tam [do oblasti dobrých časů] můžete dostat.
O: Poslední otázka, za těchto podmínek, jak rychlá může zastávka být?JW: V tréninku jsme schopní zastávku zvládnout za nějakých 1,7s - 1,8s, ale udělat to v závodě se veškerým tím ruchem, tlakem a vším ostatním, je nepravděpodobné.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.