Pro McLaren je to letos těžká sezona. Vůz MP4-28 se ukázal být v rukou zkušeného mistra světa z roku 2009, Jensona Buttona, a jeho dravého, mladého kolegy, Sergia Péreze, nekonkurenceschopným. Pérez je navíc často terčem kritiky, protože někteří jeho styl považují za až moc agresivní. Sportovní ředitel McLarenu v telefonickém rozhovoru před GP Kanady promluvil o současné situaci.
Otázka: Same, zdá se, že jste v Monaku učinili krok vpřed. Souhlasíte s tím?Sam Michael: Monako je docela speciální případ. Auto tam ale vypadalo dobře a bylo skvělé vidět oba jezdce týmu jak bojují s Ferrari a Lotusy. Opravdová rychlost všech aut vpředu byla docela kontrolována kvůli nutnosti šetřit pneumatiky. Bylo tudíž obtížné odhadnout, jak na tom opravdu jste.
Montreal je tratí, která McLarenu v předešlých několika letech seděla. Jedeme tam s několika dalšími novinkami. Vylepšujeme auto - to je lepší a lepší, avšak stále není tak dobré, jak bychom chtěli. Do formy se nedostáváme tak rychle, jak bychom si představovali, ale ubíráme se správným směrem. V pátek s novými pneumatikami nás čeká několik testů. Velkou neznámou pro tento víkend je počasí - předpovídá se hodně děště.
O: Pokud se bavíme o konzistenci, zpětné vazbě a podobně, kde si myslíte, že má Sergio Pérez silné stránky?SM: Myslím, že je dost dobrý ve všech věcech, zvláště pokud uvážíme, že mu je pouze 23 a jeho týmový kolega má o 10 let více zkušeností. Jenson je světový šampion a jezdec, který je těžko k poražení. Sergio si vede ve vzájemném srovnání dobře. Je to talentovaný závodník a McLaren podporuje způsob, jakým momentálně závodí. Stojíme za Checem tak dlouho, dokud se vyvíjí. V posledních dvou nebo třech závodech prošel jistou proměnou - dokázal se rychlostně vyrovnat rychlosti svého kolegy, což je opravdu dobré. Z technické strany Sergio ví, co od vozu chce a dokáže to inženýrům popsat. Na svoji úroveň zkušeností je opravdu dobrý.
O: Někteří z jeho více zkušených soupeřů jsou na něj nazlobení po jeho jízdě v Monaku. Nepociťoval tým nutnost si s ním sednout a vyříkat si některé momenty, například, že by se z některých soubojů měl stáhnout?SM: To je zajímavá otázka, ale nakonec je to závodní jezdec a jen závodil. Vše, co v Monaku předvedl, předvedli také jeho soupeři v minulosti v určitých fázích svých kariér. Možnost předjíždět v šikaně za tunelem je využívána po celé roky, dokonce ještě předtím, než se Checo narodil. Nakonec závodí kvůli vášni a uvedl se tímto závodním stylem. Každý jezdec v F1 má nějaký styl. Samozřejmě, je to tvrdé závodění, ale o tom přece Formule 1 je.
O: V pátek dostáváte v Kanadě nové pneumatiky od Pirelli - jak to ovlivní váš víkendový program během Grand Prix v Kanadě?SM: Abych byl upřímný, docela to zapadne. Pokud se podíváte na první páteční tréninky, tak prvních 40 - 45 minut týmy moc nevyužívají, protože šetří pneumatiky a čekají, až se okruh trošku vyčistí. Určitě by to takto vypadalo v Montrealu, protože se zdejší okruh moc nevyužívá, je spíše jako městský okruh. Takže si myslím, že otestovat nové pneumatiky zvládneme docela bez problémů. Bude zajímavé s nimi jezdit. Týmu budou kontrolovat věci jako opotřebení, jak se mění teploty běhounů, pokud vůbec, a pochopitelně jestli se během jízdy aerodynamicky mění. Budeme sledovat, jak se mění proudění vzduchu kolem nich.
O: Dotkněme se vylepšení pro Kanadu, jak dobrý ten balíček je?SM: Změny, které na autě provedeme, budou spíše za účelem porovnání různých věcí než v doufání vylepšení rychlosti. Popsal bych je jako malý krok správným směrem. Poslední malý krůček, který jsme na auto nasadili, fungoval velmi dobře a pokud se nám podaří udržovat tyto kručky, budeme se posouvat vpřed.
O: Řekl byste, že spíše počasí než změny, které vezete, je vaší šancí na dobrý výsledek?SM: Myslím, že tohle platí pro všechny. Naše auto bylo na morku dobré, ale to se týká i jiných týmů. Netrápí nás jestli je sucho nebo mokro. Pochopitelně za mokra se mohou stát nečekané nehody a může to být trošku loterie. To ale může působit oběma směry - ve váš prospěch i neprospěch.
O: Kanadská Grand Prix je závodem, který McLarenu vždy seděl. Za jak důležitou považujete vaši rychlost v Kanadě při celkovém hodnocení sezony?SM: Nejdůležitější věcí při snaze odpíchnout se ode dna, o což se my určitě snažíme, je snaha o trvalý progres. Když se budeme zlepšovat, budeme zrychlovat, což nám pomůže v boji s týmy na špici. To je to, co chceme vidět. Tohle je důležité. Na Montrealu jako takovém není nic zvláštního.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.