V rozhovoru pro oficiální stránky Formule 1 popisuje Ross Brawn změnu managementu u Mercedesu, spolupráci s Lewisem Hamiltonem, progres týmu, nový vůz či vyhlídky do budoucnosti.
Rossi, "příliš mnoho kuchařů zkazí vývar" (anglické pořekadlo). Má pro vás tato pranostika v letošním roce nějaký nový význam?R.B.: Ha, může to být problém, pokud se všichni budou snažit dělat tu samou věc! (smích). Je důležité mít jasně dané pole působnosti a zodpovědnosti. Já jsem zodpovědný za sportovní stránku: chod týmu na operativní úrovni. Pokud si tohle udržíme, nebude problém.
Vždy jsi jednal se zástupci Mercedesu, ale teď je zástupce (Toto Wolff) také akcionářem. Změní se tím něco?R.B.: Dobrá otázka. Zatím jsem nad tím nepřemýšlel. Nemyslím si. Jednal jsem s členy Mercedesu už dřív a neočekávám žádné rozdíly, ne.
Zažil jsi v F1 veklý úspěch, ale od roku 2009 na něj zatím stále čekáš. Jak vnímáš tento fakt?R.B: Myslím, že se stanete ještě ambicioznějším - hladovým po tom pocitu, který jste měli, když jste byli úspěšní. F1 je neuvěřitelně náročný byznys a člověk musí dobře zvládnout věci na mnoha úrovních, aby byl úspěšný. Přesvědčili jsme Lewise Hamiltona, aby se k nám připojil a dali dohromady velmi dobrý technický tým během roku 2012 - a auto, které máme teď, to odráží.
Chce to jen čas, aby si člověk uvědomil, co musí udělat. Opravy, které musíte zařídit, rozhodnutí, které musíte udělat a to je proces, který zabere 12-18 měsíců - v každém týmu. Ano, bylo to frustrující, ale upřímně věřím, že jdeme správným směrem.
I díky novým tvářím v týmu se Mercedes hodlá dostat na špici (foto: Daimler AG)
Pokud rok 2013 nebude váš rok, myslíte, že 2014 může být? Naposledy, když se výrazně měnila pravidla, v roce 2009, vyhráli jste s Brawn GP titul.R.B.: 2014 bude obrovskou příležitostí, pokud to tým dobře zvládne. Pochopitelně, my se snažíme tyto příležitosti využít. Mám pocit, který si tentokrát každý pamatuje a) jaká je to příležitost a b) jaká to bude výzva.
Alespoň to slyším od všech týmů, které souběžně pracují na dvou projektech jako my - máme skupinu, která pracuje na voze pro rok 2014 a další, která dělá na letošním voze. Jsme jeden tým - jsme výrobci šasi i motoru a můžeme designovat a postavit tyto dva hlavní komponenty jako jeden vůz.
S Lewisem Mercedes získal smlouvu s jedním z nejagresivnějších závodníků současnosti. Je to kvalita, kterou jste hledali?R.B.: Zaprvé - ti nejšpičkovější piloti jsou jen zřídka dostupní. Není to tak, že máte seznam, který si odškrtáváte a kvality, které hledáte. Všichni mají silné a slabé stránky stejně jako každý v tomto oboru.
Lewis je fantastický pilot co se rychlosti, soutěživosti a závodní prespektivy týče a nyní se s ním učíme spolupracovat po inženýrské a vývojové stránce. Musím říct, že to krátké časové období, které s námi strávil, bylo pozitivní a není pochyb o tom, že je součástí týmu.
Pokud by vůz nepodával dobré výkony, je šance, že tým ztratí hodně z "Lewisova lesku"? Zvažovali jste něco takového?R.B.: No, vysvětlili jsme Lewisovi náš dlouhodobý program. Nebylo to jen o tom, co můžeme zvládnout letos nebo příští rok, ale za pár let. Myslím, že je důležité, že tomu Lewis rozuměl. Jedno je jasné, nemůžeme k letošní sezoně přistupovat stylem: no, Lewis u nás bude dlouho, řekli jsme, že důležitý pro nás bude rok 2014, takže se nemusíme starat o rok 2013...
Staráme se a dáváme do toho hodně úsilí, protože chceme získat maximum. Myslím, že to Lewis zná a chce být součástí středně-dobého plánu, který máme.
Lewis je pro vás úplně nový. Co o něm z vašich zkušeností víte?R.B.: Co víme všichni je, že je to neuvěřitelně rychlý závodník. Je nadšený pro sport a to, co dělá. Má všechny atributy, které potřebujete mít, abyste byl šampionem - to prokázal. Tohle všechno víme a můžete to vidět zvenčí. Co nevidíte, pokud s tím člověkem přímo nepracujete, je chemie - vztah, který si musíte vybudovat - a my jsme na tom začali pracovat. Je to v současnosti něco pozitivního a doufám, že to pozitivní zůstane ještě dlouho.
W04 je podle Mercedesu velkým krokem vpřed (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Pochopitelně nejdůležitější otázkou je momentálně nové auto - F1 W04. Nezpůsobily vám první problematické dny testování v Jerezu infarkt?R.B.: Samozřejmě první dny byly velkým zklamáním. Co však bylo povzbudivé byl přístup a postoj Lewise. Choval se velmi vyspěle a chápal komplexnost inženýrských procesů. Vysvětlili jsme mu, co se stalo a on se s tím vypořádal a chápal to.
Samozřejmě nechcete, aby se něco takového stalo, ale byla to užitečná zkušenost pro tým a stejně tak Lewise. Takže ano, Jerez byl zklamáním a nechcete, aby se něco takového stalo - ne s novým pilotem během první jízdy v novém autě.
Jak vypadá situace nyní? Zbývají poslední čtyři dny testů...R.B.: No, měli jsme pár problémů se spolehlivostí. Není to nic zásadního. Auto vypadá, že je krokem vpřed oproti tomu, kde jsme byli loni. Auto dělá vše, co ukazovaly simulace a modelování. Není to tak, že bychom si mysleli, že máme vůz na zisk titulu, ale rozdíly, které jsme očekávali a předpovídali mezi vozy 2012 a 2013 vypadají reálně, což je vždy povzbudivé znamení.
Jak těžké je zlepšit vůz, když máte pneumatiky, které nevydrží o moc víc než jedno kolo?R.B.: Musíte být velmi inteligentní a opatrně hodnotit, co vidíte. Možnosti, které mají týmy k měření chování vozu jsou dnes obrovské. Ne jako za starých časů, kde jste zajeli pět opatrných kol a potom dalších pět a museli srovnávat na stopkách, co se dělo.
Samozřejmě, stopky jsou tím závěrečným rozhodčím, ale dnes z analýz a systémů dostanete mnohem více informací, takže máte možnosti hodnotit, co se děje. Situace s pneumatikami napomohla k tomu, že máme vzrušující závody. Pokud by pneumatiky vydržely donekonečna, bylo by závodění nudné a to nikdo nechce!
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.