Red Bull včera ve své továrně představil nový monopost. Jeho hlavní designér Adrian Newey přibližuje některé stránky jeho vývoje a očekávání před sezónou 2013.
Adriane, jste hrdý na práci odvedenou na RB9?Adrian Newey: Ano, jsme. Je to poklona veškeré té tvrdé práci kluků během zimy, protože jsme minulý rok svedli velmi těsnou bitvu o šampionát. Bylo to těžké pokračovat ve vývoji loňského vozu a zároveň provádět výzkum na RB9. Očividně nám to vyšlo, dalo nám to však velmi úzký časový prostor na vývoj a výrobu tohoto vozu. Mít ho dnes tady, dva dny před prvním testem, je podle mě absolutně skvělý výkonu kluků.
Co se změnilo mezi loňským Red Bullem RB8 a novým RB9?AN: RB9 je evolučním vozem. Největší změnu možná nepředstavují pravidla, ale nové pneumatiky Pirelli. Mohli jsme si je krátce vyzkoušet před Velkou cenou Brazílie, ale popravdě jsme se toho kvůli podmínkám moc nenaučili. Pirelli nám dodalo data o tom, jak se nové pneumatiky chovají, ale minulé zkušenosti nám říkají, že na to skutečně přijdeme až během testování.
Na co zaměřilo oddělení designu svou pozornost?AN: Kvůli tomu, že se pravidla moc neměnila, to byla otázka vytříbení RB8. Test tuhosti předního křídla byl zpřísněn, což ztížilo podmínky toho, jak musí být tuhé, zbytek vozu je však v podstatě evolucí. Všechny principy jsou stejné jako u loňského vozu, snad jen trochu rozvinuté.
Ve kterých oblastech myslíš, že jste udělali největší pokroky?AN: Vše je v detailech spíše než v tom, že bychom řekli, že jsme získali v tom či onom. Upravili jsme části, o nichž jsme si mysleli, že je můžeme zlepšit - ale jak je to v těchto dnech obvyklé, tohle auto je přechodné. Do prvního závodu se objeví jeden či dva nové díly, což určitě platí pro všechny. Pak to bude o vývoji v průběhu roku.
Adrian Newey s šéfem týmu Christianem Hornerem a závodními piloty Red Bullupři včerejší prezentaci (foto: Red Bull Racing)
Vývoj během roku byl v posledních sezónách klíčovým faktorem - ve kterých oblastech se toho v roce 2013 odehraje podle tebe nejvíce?AN: Myslím, že klíčový bude vývoj pochopení pneumatik. Pokaždé, když jsme si minulý rok mysleli, že jim rozumíme, nás něco zcela překvapilo, a uvědomili jsme si, že naše pochopení nebylo úplné. Letos u pneumatik došlo ke změně, takže si myslím, že budou představovat rozsáhlou oblast učení. Jsem si jistý, že zbytek bude detailní evoluce aerodynamiky a snaha o vyladění vozu dle toho, co se líbí jezdcům.
RB9 si uchoval nos se schodem z loňského roku. Na co jste mysleli, když jste nasadili volitelný "panel marnosti?"AN: Máme tam panel marnosti, ale je docela malý. Není moc protáhnutý dopředu, protože to by přidalo neospravedlnitelnou hmotnost. Minulý rok jsme použili návrh "poštovní schránky," abychom ten schod snížili, což zlepšilo chlazení. Letos nám drobný panel marnosti umožnil se ho zbavit.
Jaké jsou tvé vnitřní pocity z RB9 - bude tak úspěšný, jako jeho předchůdci?AN: Pro mě to je vždy neuvěřitelné těžká otázka. Výsledky našich simulací ukazují, že jsme učinili pokrok - jenže nevíme, jak si vedou všichni ostatní. Nevíme, jak velký pokrok učinili oni. Pak jde o povahu simulací: téměř jako dle definice - výsledky simulací nejsou 100% přesné. Někdy mohou být chyby pozitivní - dle mých zkušeností zřídka - jindy máte problém, když předpovědi z tunelu na dráze nepřinášejí ovoce. Musíme počkat a uvidíme.
Krom toho, F1 je v poslední dekádě charakterizována rychlostí vývoje během roku. Kdysi platilo, že když jste přišli na začátku roku s dominantním vozem, dokud byl spolehlivý, pravděpodobně jste vyhráli šampionát. To už teď neplatí: týmy se vracejí do boje, mohou ostatní ve vývoji porazit. Teď je to opravdu o neustálém vývoji.
Schod na nose je překryt panelem, štěrbina zepředu je pryč, naopak se objevi otvor vzadu tak, jak ho loni využíval Sauber (foto: Red Bull Racing)
Kolik vývojové pozornosti se RB9 dostane? Už se ohlížíte po voze pro rok 2014?AN: Ano, a podle mě půjde pro všechny týmy o skutečnou bitvu. Máme omezené zdroje, takže nemůžeme dělat všechno. Jejich rozložení mezi tento rok a velmi zatěžující realitu roku 2014 vyžaduje některá obtížná rozhodnutí.
Šéfové našich oddělení - Rob Marshall (vedoucí designér), Peter Prodromou (šéf aerodynamiky) a Mark Ellis (hlavní designér - dynamika vozu) - nyní mají dvě odpovědnosti: dohlížejí na [vůz pro rok 2014], ale také vynakládají úsilí pro rok 2013.
Je to těžké vyvážit a každý tým se k tomu postaví jinak, možná bude záležet na tom, jak si povede v šampionátu 2013. Týmy, které budou cítit svou šanci v letošním roce, na to budou tlačit. Ti, kteří mají zajištěnou budoucnost, ale nebudou bojovat o titul, své úsilí zřejmě dříve zaměří jiným směrem.
Fotografie z včerejšího představení Red Bullu RB9 najdete zde.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.