Sam Michael hodnotí svůj první rok strávený na pozici sportovního ředitele McLarenu. Jaké je atmosféra v týmu, jeho silné stránky? Jak je se svou novou prací spokojený?
V McLarenu jsi už déle než rok. Jak to jde?Sam Michael: Je to opravdu dobré. Spolupráci s McLarenem si hodně užívám. Je to fantastické pracovat s Martinem [Whitmarshem], Ronem [Dennisem], Jonathanem [Nealem] a všemi inženýry. Na vrcholu mají hlubokou sílu: zkušené, prvotřídní rozhodující lidi, kteří dokážou přemýšlet napříč spektrem problémů, jež se snaží vyřešit a vylepšit.
Tím problémem může být cokoliv týkající se sportu, techniky či strategie. Jedná se o komplexní odvětví. Aby se vám dobře vedlo, potřebujete mít velký záběr. To McLaren má a já si užívám to, že jsem jeho součástí, že můžu pozitivně přispívat a pomáhat týmu ve zlepšování.
Je zde také skvělý smysl pro humor: zvnějšku bych to do McLarenu nikdy neřekl. Někdy působíme jako šedí a uzavření - byť to je pravdou, pokud jde o serióznost a portfolio sponzorů, které máme. Jsme však lidskými bytostmi a docela se sami sobě dokážeme zasmát.
Je tam hodně šéfů - kde přesně zapadáš?SM: Jsem zodpovědný za závodění a testování našich vozů, kdykoliv vyjedou. Jsem rovněž součástí vedoucí technické skupiny, což znamená, že uvnitř McLarenu přispívám ke všemu. V tom tradičním smyslu je hlavní věcí zajistit to, abychom měli nejlepší závodní tým v boxové uličce. To je zřejmě tou hlavní náplní mé práce.
Sam Michael sleduje v boxech práci svých mechaniků (foto: McLaren Mercedes)
Zdáš se být nyní klidnější...SM: Neřekl bych, že jsem nezbytně klidnější, ale s lidmi, které mám kolem sebe, jsem více nad věcí. Zlepšuje to kvalitu života a poskytuje mi to více času na přemýšlení a činění řádných rozhodnutí - ať už se jedná o ta strategická či krátkodobá v boxech. Můžu fungovat s vyšší kapacitou, což je mnohem příjemnější.
Stále si zvykáme na to, že tě vídáváme v oblečení McLarenu. Trvalo ti to dlouho, než se přizpůsobil?SM: Trvalo to na počátku roku pár závodů, ale velmi rychle to opadlo. Zřejmě se to bude týkat spíše lidí, kteří vás sledují.
Jaké je to být zpět v týmu, od kterého se očekávají tituly?SM: V McLarenu to nepomáhá říkat si: 'Musíme vyhrávat závody,' tím ničeho nedosáhnete. Jde o lidi a technické procesy, které máte - o vaše provozní struktury, spolehlivost a jezdce. Tyto věci jsou to, co vám vyhrává závody a šampionáty. Pouze až máte tohle všechno pohromadě, můžete říci: 'Budeme vyhrávat závody.'
V McLarenu nejsme dokonalí. Prošli jsme letos špatnými obdobími. Vím, že teď procházíme dobrými časy, je to ale vše o schopnosti se zotavit. Než jsem tady přišel, opravdu na mě dvakrát či třikrát v minulých pěti letech zapůsobila jejich schopnost dostat se z problémů. Udělali chybu na voze a vy jste ji mohli vidět.
Mnoho týmů by to až do příští sezóny zničilo, ale McLaren má tuto schopnost se zotavit. Nyní s nimi pracuji a přesně chápu, jak to dělají. Je to velmi jednoduché - je to hlavně díky struktuře, lidem a schopnosti řadit znalosti podle důležitosti.
Sam Michael na snímku uprostřed se svým novým týmem (foto: McLaren Mercedes)
Mohou za letošní vrcholy a propady pouze pneumatiky, nebo myslíš, že v tom sehrávají svou úlohu jiné faktory?SM: Svou roli hraje mnoho faktorů. Jednou z hlavní věcí je vyrovnanost v poli. Kvalifikační časy jsou velmi těsné, takže když uděláte drobnou chybu, těžce za ní platíte. Pneumatiky mají vliv, už jim ale přicházíme na kloub.
Tlačili jste na pilu ve vývoji až do konce sezóny?SM: Ano, protože před rokem 2013 nedochází k žádným velkým změnám. Příští rok to bude o něco těžší. Výsledky letošního vývoje ale můžete nasadit na příští auto. Některé novinky, které jsme měli tento rok, vycházeli z programu pro příští sezónu.
Co se ti na své práci líbí a co tě nakopává?SM: Líbí se mi být konkurenceschopný a hledat solidní řešení problémů. Řešení problémů vede ke konkurenceschopnosti - a kvůli ní jsme tady. Celý život působím v motosportu a soutěžení miluji. Ať už jste poráženi nebo vyhráváte, vždy se učíte. Mám rád tlak: když je tolik v sázce a podaří se vám uspět, je to zkrátka fantastické.
Ford Mustang Fastback GT z roku 1965 a pohled pod kapotu
Z jiného soudku: co je pravdy na tom, že vlastníš Mustanga?SM: Jde o červený Ford Mustang Fastback GT se čtyřrychlostní manuální převodovkou z roku 1965. Koupil jsem ho před třemi či čtyřmi lety, opravil a ve svém volném čase, kterého mám velmi málo, předělal zavěšení a motor. Jedná se o klasického amerického svalovce: hlučného na rovinkách, ale v zatáčkách se mu samozřejmě moc otáčet nechce, protože má zadní tuhou hnací nápravu a listové pružiny.
Koupil jsem ho hlavně proto, abych svou dceru Toni a syna Jacquese naučil něco o motorech. Když otevřete kapotu úplně nového auta, je tam plno elektroniky. Částečně to fungovalo: má dcera byla opravdu pyšná, když mi říkala, co je karburátor.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.