Španělský pilot krachující stáje HRT Pedro de la Rosa pro oficiální server Formule 1 prozrazuje detaily ze svého soukromého života.
Kvůli čemu v noci nespíš?Pedro de la Rosa: Kromě únavy po přeletu časových zón tehdy, když lidé změní názor na věci, na kterých jste se už dohodli, a pak předstírají, že nic takového vlastně nikdy neřekli. Nenávidím to a musím přiznat, že kvůli tomu nespím.
Kdyby ses mohl ve svém životě nadobro zbavit jedné věci - co by to bylo?PdlR: Smrti svého otce. Bylo hrozné pozorovat, jak bojuje proti degenerativní neurologické nemoci, jak slábne a nic se s tím nedá dělat.
Co bylo tvou nejcennější životní lekcí?PdlR: Můj otec mě jednou naučil, že když nějakému muži třeseš rukou, měl bys to udělat silně, rázně a vždy se dívat do očí. Myslím na to při každém podání ruky.
Co obdivuješ?PdlR: Obdivuji lidi, kteří jsou opravdoví. Lidi, kteří milují to, co dělají - ať už je to cokoliv. Je jednoduché poznat, kdo má zájem a koho baví to, co dělá. To obdivuji.
Kdybys mohl dát svému mladšímu já nějakou radu, co by to bylo?PdlR: Méně spi a více studuj!
Kdyby tvá závodní kariéra skončila touto sezónou, co bys dělal po zbytek života?PdlR: Nevím to jistě. Rád bych měl více času pro svou rodinu, méně cestoval, více četl, možná se pokusil dokončit má vysokoškolská studia. Nevím, protože si nedokážu představit sám sebe bez volantu v rukou.
Které zvíře nejlépe odráží tvou osobnost?PdlR: Pes - dobrý přítel.
Co je důležitější než vítězství?PdlR: Pocit, že jste tím nejrychlejším pilotem, bez ohledu na kategorii či auto.
Ve Velké ceně Maďarska 2006 skončil s McLarenem na druhém místě (foto: McLaren Mercedes)
Za co bys utratil svůj poslední dolar?PdlR: Za nějaké cukrovinky pro mé dcery.
Co je tvou největší slabostí?PdlR: Nemám rád cestování a v tomto oboru to je velkou slabinou. Je to věcí, s kterou jsem se nikdy nedokázal pořádně vyrovnat.
Jaké je tvé nejoblíbenější jídlo?PdlR: Miluji španělskou paellu poblíž pláže. Vždy cestuji s energetickou tyčinkou v tašce. Cítím se lépe, když se vyhýbám jídlům z letadel.
Co je první věcí, kterou děláš, když se po závodě dostaneš domů?PdlR: Musím si vybalit svá zavazadla, když dorazím pozdě. Až po vybalení můžu spát a myslet na další den.
Co tě děsí?PdlR: Nemoc, proti které nemůžete bojovat. Viděl jsem to a tehdy jsem si uvědomil, jak hrozně jsme zranitelní.
Jaká je tvá nejoblíbenější vůně?PdlR: Palivo. Mám rád palivo spálené dvoutaktním motorem, maziva (ne syntetická) - jako ta ze starých motokárových motorů. Mám také rád vůni heptanu, jímž jsem čistíval svou motokáru s mým otcem.
Co je tou nejlepší radou, kterou jsi dostal?PdlR: Jednou mi můj dobrý kamarád řekl, abych nemyslel jen o příštím závodu nebo o dalších dvou týdnech, ale abych se snažil dívat dále. Vím, že to může znít jednoduše, ale téměř všichni závodníci jsou takoví, včetně mě.
Přemýšlíme pouze krátkodobě - velmi krátkodobě - ale potřebujeme přemýšlet dlouhodobě, stejně jako přemýšlet o dalších věcech kolem. Je to jednoduché, ale těžko dosažitelné, jakmile se dostanete do toho kolotoče.
S HRT v posledním závodě v Brazílii (foto: HRT F1 Team)
Jsi tím mužem, jakým sis vždy myslel, že se staneš?PdlR: Nevím, to je otázka, kterou by měla zodpovědět má žena a děti. Snažím se co nelépe být dobrým otcem a někým, ke komu mohou mé děti vzhlížet a na koho mohou být hrdé. Nikdy jsem nesnil o tom, abych byl něčím zvláštním.
Co chutná jako domov?PdlR: Absolutně nic. Několikrát jsem se už přestěhoval a můžu vás ujistit, že to není o zdech či budově - duch věcí zůstává v nábytku a ve věcech, které se jdou s vámi.
Kdy jsi byl nejšťastnější?PdlR: Cítím se být velmi šťastný, protože vím, že každý den existuje tolik krásných okamžiků. Jak mi jednou jeden kamarád řekl: momenty největšího štěstí během dne nastávají, když se podívám do zrcátka svého vozu a zahlédnu své děti, které se na mě dívají. Jako dobrý Latinec jsem zřejmě nejšťastnější, když se všichni v neděli sejdeme u rodinného oběda.
Na co nemůžeš zapomenout, ale rád bys?PdlR: Když jsem byl dítě, hrál jsem si se šroubovákem ve snaze opravit své kolo. Nešťastnou náhodou mi vyklouzl přímo do oka mého bratrance. Skoro o něj přišel. Je to něco, s čím jsem musel žít po celý život.
Pokud bys musel po celý zbytek života zůstat na jednom místě, kde by to bylo?PdlR: Zůstal bych v Barceloně, kde jsem se narodil. Skvělé místo, moře, hory, lidé a ano - slunce.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.