James Key v rozhovoru pro ESPN rozebírá okolnosti svého návratu do F1 s týmem Toro Rosso, nové výzvy, možnou spolupráci s Adrianem Neweym a pokrok, který by chtěl s italským týmem dosáhnout.
Kdy a kdo z Red Bullu tě poprvé oslovil?James Key: Na počátku srpna mě oslovil Red Bull a brzy jsem se spojil s Franzem Tostem, seběhlo se to velmi rychle. Takže to je opravdu záležitostí pouze několika týdnů, než jsem přijal tu práci. Jsem rád, že jsem zde.
Během svého času mimo F1 jsi byl spojován s různými týmy, takže proč ses rozhodl přidat k Toro Rosso?JK: Dobrá otázka, protože tam nějaká aktivita byla, to je pravda. Byl jsem nějakou dobu zaměstnán u Lotusu [v oddělení sportovních vozů], což byl původní plán, tedy u Lotus Cars ve Velké Británii, takže jsem něco před sebou měl. Žel změny, k nimž tam došlo - o kterých víte či nevíte - opravdu znemožnily to, co jsem plánoval.
Takže jsem byl znovu k mání a Toro Rosso - i přes ostatní možné příležitosti - mi bylo docela blízké. Jedná se o tým, který je nadšený pro nové pohledy na věci. Není to velký tým, ale je větší, než jsem si myslel. Je to výzva, před níž jsem již několikrát stál. To byla v podstatě hlavní věc, která mě na Toro Rosso přitahovala.
Tvůj předchůdce odvedl přiměřeně dobrou práci, jaké jsou tvé plány pro další pokrok týmu?JK: Jsem na počátku, takže se potřebuji ještě rozhlížet, ale stejně jako u mého předchozího týmu, vidíte před sebou cíl, kam to chcete dotáhnout. Je to jen o pochopení toho, co potřebujeme udělat, abychom se tam s týmem dostali.
Cíle se mění s každým týmem, v němž působíte, já si však ze svého pohledu myslím, že je třeba určité restrukturalizace, abychom posílili oblasti, které jsou podle mě důležité pro výkonnost, a snad i založili nová oddělení - to je jednou z věcí, o kterých jsme v posledních několika dnes diskutovali.
Také se dobře podívat na současné auto a jak se vyvíjí koncepty pro budoucí vozy a pokusit se je sesouladit s tím, co je podle mě dobré auto. Rozhodně jsme s novým vozem už dosáhli velkého pokroku, takže je spousta důležitých prvků již navržena. V příští sezóně nás čeká hodně práce a já se budu soustředit na to, abychom dostali čísla a všechno ostatní z aerodynamického tunelu.
Dojde tam k nějaké spolupráci s Adrianem Neweyem? Můžeš také popsat silné stránky Sauberu? A navíc: jaké jsou momentálně rozdíly mezi Sauberem a Toro Rosso?JK: S Adrianem nevím. Jsme zde rodina, ale také vlastním týmem kvůli pravidlům Formule 1. Myslím, že se náš vztah může vyvíjet, musíme však být opatrní, uvidíme.
Co se týče vozu Sauberu a Toro Rosso, Sauber očividně funguje dobře. V posledních dvou letech odvedli spoustu práce, což se nyní jasně ukazuje. Co se týče Toro Rosso, je tam zřejmě několik věcí - technických detailů, takže musím být opatrný - několik věcí, které jsou asi na první pohled celkem jasné.
Možná se ve zbývajícím čase letos pokusíme, po mechanické stránce vůz vyvážit. Je třeba trochu zapracovat na aerodynamických číslech, ale o moc ne nezaostávají.
Co se týče silných stránek vozu: je dobře poskládaný dohromady a jeho efektivita je z pohledu aerodynamiky celkem dobrá, udělalo to na mě celkem dojem. Rozhodně má odlišné vlastnosti, ale asi je ještě trochu brzy na to, abych hodnotil silné a slabé stránky každého vozu.
James Key byl po delší době opět k vidění v paddocku F1, v Monze již v barvách Toro Rosso(foto: Scuderia Toro Rosso)
Toro Rosso je juniorským týmem Red Bullu, jak velkou roli to hrálo ve tvém rozhodování? A za druhé - budeš se muset přestěhovat do Itálie, jaký to mělo vliv?JK: Za prvé: Toro Rosso je z technického pohledu zcela samostatným týmem. Když jsem byl ve Feanze, aby se se všemi seznámil, byl jsem opravdu překvapený tím, jak je tým dobrý a úrovní zařízení, která během posledních let vytvořili. Myslím, že z pohledu jezdců tam je prvek juniorského týmu, ale z technického hlediska je tým v podstatě samostatný.
Co se týče Itálie, jsem rád, že jsem se přestěhoval. Má rodina se stěhovala do Velké Británie z místa, kde jsem bydlel předtím ve Švýcarsku, takže je to pro mě něco jako dojíždění. Jedná se však o hezké místo, hodně italské s hezkou krajinou kolem, líbí se mi tam. Samozřejmě to bylo třeba zvážit a musel jsem to konzultovat se svou ženou, zda s tím bude spokojená - a byla.
Máš naději k přestupu z Toro Rosso do špičkového týmu - s přihlédnutím ke spojení mezi Toro Rosso a Red Bullem?JK: Nevím. Myslím, že nyní je pro mě prioritou Toro Rosso, budoucností se příliš nezabývám. Budoucností je teď Melbourne příští rok. Mou prioritou je spolupracovat s Toro Rosso a pomoci mu dostat se na vyšší úroveň.
K velkým změnám v pravidlech od roku 2014 - jak moc tě bude omezovat to, že budeš muset dělat všechno, co chceš, v roce 2013?JK: Je to vlastně těžké, dobrá otázka. Tři roky kontinuity je dobrým obdobím pro obrat a pro to, aby vám to začalo fungovat tak, jak chcete, ale v roce 2014 bude směr zcela odlišný a z vozů toho nepůjde moc přenést.
Ačkoliv Toro Rosso není špatné co do velikosti, je to celkem malý tým. Musíte být velmi opatrní v tom, abyste našli rovnováhu mezi příštím rokem, kdy chcete rozhodně učinit pokrok, ale aby to příliš nenarušilo sezónu 2014.
Také stojí za to říct, že rok 2014 nabízí příležitosti, jaké jsme viděli v roce 2009, kdy se někdo dostal na špici. Myslím, že nás čeká velmi náročné období z pohledu vyvážení mezi těmito dvěma sezónami, rozhodování bude o něco náročnější.
Toro Rosso je z technického hlediska samostatným týmem, nikoliv jen juniorkou Red Bullu(foto: Scuderia Toro Rosso)
Tvůj předchůdce vždy velmi upřímně hovořil o zdrojích týmu, a co to může znamenat ve srovnání s ostatními. Ty mluvíš o pokroku - má ale na to zařízení, zdroje a dostatek lidí, aby se dostal mezi pět či šest nejlepších týmů, nebo se pohybuje na přirozené úrovni?JK: Je naprosto správné být upřímný v tom, kde se můžete nacházet, ale musíte být také ambiciózní. Lidí je dostatek, abych byl upřímný, jedná se o větší tým, než jsem si poprvé myslel, když jsme zahájili jednání. Lidi tedy má, zřejmě jen však potřebuje jen trochu přesunu, aby se důraz kladl správný důraz na výkonnostní stránku.
Některá zařízení jsou zde skvělá a pár věcí chybí, ale hovořili jsme o tom, jak i tohle vylepšit. Myslím, že máme krátkodobý plán, jak dostat to nejlepší ze všeho, co už máme, a dlouhodobý plán, jak získat věci, na které bychom se podle mě měli zaměřit, ale zatím je nemáme.
Myslím, že to je možné, ale bude to vyžadovat trochu změnu ve způsobu, jakým pracujeme, a do určité míry i v naši metodologii a v tom, jak navrhujeme auto. Ale nejsem v tom skeptický, myslím, že to je možné.
Jedním z úkolů technického ředitele je žádat další investice pro všechno, co si tým přeje. Pokud by to měl být stále malý tým, asi by tě tak nelákalo zde pracovat, takže jakou máš jistotu, že budou k dispozici zdroje pro další zlepšování? Je to projekt, na který máš zde dohlížet?JK: Myslím, že do určité míry ano, ale jak jsem řekl, opravdu na mě úroveň investic ve Faenze za poslední tři roky udělala dojem. Tým se zlepšil z něčeho velmi malého do opravdového konstruktéra během velmi krátké doby a šlo do toho hodně peněz, aby to vůbec bylo možné.
Určitě existuje několik věcí, které bych zde během času rád dotáhl, a vím, že tým po tom také touží. Vždy musíte sebe a svou činnost sladit s rozpočtem, který máte. Samozřejmě existuje obchodní plán, jehož část jsem viděl, a já teď dávám dohromady plány toho, jak si myslím, že bychom k příštím třem rokům měli přistupovat. Sedneme si k tomu a uděláme vše, co bude v rámci našeho rozpočtu možné.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.