Bývalý pilot F1, Francouz Jean Alesi, poskytl rozhovor pro tiskovou kancelář týmu Lotus Renault GP, jehož je ambasadorem. Mluví v něm o letošní sezoně i o návratu Kimi Raikkonena do královny motorsportu.
Jeane, nadchla vás zpráva, že se Kimi Räikkönen vrací do F1?Jean Alesi: Je to fantastická zpráva. Kimi má víc přirozené rychlosti než kdokoliv jiný. Vrací se, protože mu F1 chybí. Věří, že se mu bude dařit. Měl menší pauzu, za kterou ovšem tak trochu mohlo Ferrari. Myslím, že měl všeho dost a tak si dal na chvíli pauzu. A já mu úplně rozumím. Teď se ale vrací s Lotusem, což je skvělé.
O Kimiho rychlosti není pochyb, ale v minulosti se mluvilo o tom, že neumí vyvíjet auto tak dobře, jako např. Michael Schumacher. Je to pro vás starost navíc?JA: Michael byl v tomto ohledu vynikající. Teď mu to ale v Mercedesu nejde. Je vidět, že F1 se změnila. Jediné co musíte mít, je rychlý jezdec, který dělá svou práci. Kimi dokáže z auta vytáhnout opravdu maximum. Když měl u McLarenu a Ferrari dobré auto, dokázal vítězit. My očekáváme, že se to samé podaří u nás.
Je to pro lidi v Enstone povzbuzení? Mít v týmu mistra světa?JA: Tým F1 potřebuje piloty, kteří vždy odvedou 100% výkon a jezdí na hraně. Jezdec Kimiho kalibru jezdí vždy na hraně a nikdy nepolevuje. To je dobré pro inženýry. Rozumí vozu nejlépe, mohou ho potřebně nastavit. Myslím, že Kimi jim v tom bude dost nápomocný. Nečekám ale, že by nějak víc mluvil mimo auto. Určitě se nezměnil.Pojďme se přesunout k poslednímu závodu. Bruno Senna dostal penalizaci průjezd boxy za to, že kolidoval s Michaelem Schumacherem. Byl trest nefér?JA: Ano! Bylo to padesát na padesát, tak proč trestat jen jednoho? Bruno z toho vyšel z poškozeným křídlem, Michael s proraženou pneumatikou. Trest neměl přijít, zabíjí to ducha závodění.
Vitalij Petrov začal sezonu třetím místem v Austrálii. Celkově skončil desátý. Jak myslíte, že se mu letošní ročník povedl?JA: Když bylo auto konkurenceschopné, tak byl velmi rychlý. Druhá polovina sezony však byla obtížná. V prvních závodech byl skvělý, ale když auto nebylo tak dobré, trápil se.
Kde udělali designéři chybu? Začátek sezony byl pro tým skvělý, pak se to zhoršovalo.JA: Vůz R31 byl velmi agresivně navržen. Na začátku sezony Adrian Newey označil naše auto za nejvíce kreativní. Když to řekne nejlepší designér na světě, něco to znamená. Týmu hodně ublížily změny v pravidlech o výfukových plynech. Zničilo to náš koncept výfuků. Proto je páté místo mezi týmy skvělé.
Jak celkově hodnotíte letošní ročník?JA: I když Red Bull dominoval, byla to velmi zajímavá sezona a já si jí užil. Jen tři nebo čtyři závody z devatenácti byly trochu nuda. Viděli jsme hodně předjíždění, incidentů, napínavých soubojů. Hlavně mezi Ferrari a McLarenem.
Který závod byl pro vás nezapomenutelný?JA: Ještě pořád suším boty po Velké ceně Kanady! Byl to jeden z nejlepších závodů, které jsme viděli. Vypustil bych přerušení červenou vlajkou, ale změna pořadí v posledním kole je vždy vzrušující.
Sebastian Vettel byl opravdu excelentní, ale koho považujete za Jezdce roku?JA: Kromě Vettela dělal neuvěřitelnou práci Jenson Button. Nebyl jsem překvapen jeho výkony, je to mistr světa. Ale způsob, jakým je podával... Skvěle předjížděl, když potřeboval být agresivní, tak byl, když to chtělo chladnou hlavu, ubral. Rychle si zvykl na pneumatiky Pirelli. Myslím, že byl ještě lepší, než v roce, kdy získal titul, vzhledem k tomu, že neměl nejrychlejší auto.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.
George Russell zůstává bez smlouvy pro příští sezónu a jeho budoucnost u Mercedesu tak visí ve vzduchu. Tým mezitím nepřestává projevovat zájem o Maxe Verstappena, který je nadále jejich vysněnou posilou, i když má stále platný kontrakt u Red Bullu.
Carlos Sainz přiznal, že ho zpráva o příchodu Lewise Hamiltona do Ferrari v roce 2025 naprosto šokovala. Nejvíc ho však zaskočilo, že se to nedozvěděl od týmu, ale od kamaráda.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.