Bývalý pilot F1, Francouz Jean Alesi, poskytl rozhovor pro tiskovou kancelář týmu Lotus Renault GP, jehož je ambasadorem. Mluví v něm o letošní sezoně i o návratu Kimi Raikkonena do královny motorsportu.
Jeane, nadchla vás zpráva, že se Kimi Räikkönen vrací do F1?Jean Alesi: Je to fantastická zpráva. Kimi má víc přirozené rychlosti než kdokoliv jiný. Vrací se, protože mu F1 chybí. Věří, že se mu bude dařit. Měl menší pauzu, za kterou ovšem tak trochu mohlo Ferrari. Myslím, že měl všeho dost a tak si dal na chvíli pauzu. A já mu úplně rozumím. Teď se ale vrací s Lotusem, což je skvělé.
O Kimiho rychlosti není pochyb, ale v minulosti se mluvilo o tom, že neumí vyvíjet auto tak dobře, jako např. Michael Schumacher. Je to pro vás starost navíc?JA: Michael byl v tomto ohledu vynikající. Teď mu to ale v Mercedesu nejde. Je vidět, že F1 se změnila. Jediné co musíte mít, je rychlý jezdec, který dělá svou práci. Kimi dokáže z auta vytáhnout opravdu maximum. Když měl u McLarenu a Ferrari dobré auto, dokázal vítězit. My očekáváme, že se to samé podaří u nás.
Je to pro lidi v Enstone povzbuzení? Mít v týmu mistra světa?JA: Tým F1 potřebuje piloty, kteří vždy odvedou 100% výkon a jezdí na hraně. Jezdec Kimiho kalibru jezdí vždy na hraně a nikdy nepolevuje. To je dobré pro inženýry. Rozumí vozu nejlépe, mohou ho potřebně nastavit. Myslím, že Kimi jim v tom bude dost nápomocný. Nečekám ale, že by nějak víc mluvil mimo auto. Určitě se nezměnil.Pojďme se přesunout k poslednímu závodu. Bruno Senna dostal penalizaci průjezd boxy za to, že kolidoval s Michaelem Schumacherem. Byl trest nefér?JA: Ano! Bylo to padesát na padesát, tak proč trestat jen jednoho? Bruno z toho vyšel z poškozeným křídlem, Michael s proraženou pneumatikou. Trest neměl přijít, zabíjí to ducha závodění.
Vitalij Petrov začal sezonu třetím místem v Austrálii. Celkově skončil desátý. Jak myslíte, že se mu letošní ročník povedl?JA: Když bylo auto konkurenceschopné, tak byl velmi rychlý. Druhá polovina sezony však byla obtížná. V prvních závodech byl skvělý, ale když auto nebylo tak dobré, trápil se.
Kde udělali designéři chybu? Začátek sezony byl pro tým skvělý, pak se to zhoršovalo.JA: Vůz R31 byl velmi agresivně navržen. Na začátku sezony Adrian Newey označil naše auto za nejvíce kreativní. Když to řekne nejlepší designér na světě, něco to znamená. Týmu hodně ublížily změny v pravidlech o výfukových plynech. Zničilo to náš koncept výfuků. Proto je páté místo mezi týmy skvělé.
Jak celkově hodnotíte letošní ročník?JA: I když Red Bull dominoval, byla to velmi zajímavá sezona a já si jí užil. Jen tři nebo čtyři závody z devatenácti byly trochu nuda. Viděli jsme hodně předjíždění, incidentů, napínavých soubojů. Hlavně mezi Ferrari a McLarenem.
Který závod byl pro vás nezapomenutelný?JA: Ještě pořád suším boty po Velké ceně Kanady! Byl to jeden z nejlepších závodů, které jsme viděli. Vypustil bych přerušení červenou vlajkou, ale změna pořadí v posledním kole je vždy vzrušující.
Sebastian Vettel byl opravdu excelentní, ale koho považujete za Jezdce roku?JA: Kromě Vettela dělal neuvěřitelnou práci Jenson Button. Nebyl jsem překvapen jeho výkony, je to mistr světa. Ale způsob, jakým je podával... Skvěle předjížděl, když potřeboval být agresivní, tak byl, když to chtělo chladnou hlavu, ubral. Rychle si zvykl na pneumatiky Pirelli. Myslím, že byl ještě lepší, než v roce, kdy získal titul, vzhledem k tomu, že neměl nejrychlejší auto.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.