Bývalý pilot F1, Francouz Jean Alesi, poskytl rozhovor pro tiskovou kancelář týmu Lotus Renault GP, jehož je ambasadorem. Mluví v něm o letošní sezoně i o návratu Kimi Raikkonena do královny motorsportu.
Jeane, nadchla vás zpráva, že se Kimi Räikkönen vrací do F1?Jean Alesi: Je to fantastická zpráva. Kimi má víc přirozené rychlosti než kdokoliv jiný. Vrací se, protože mu F1 chybí. Věří, že se mu bude dařit. Měl menší pauzu, za kterou ovšem tak trochu mohlo Ferrari. Myslím, že měl všeho dost a tak si dal na chvíli pauzu. A já mu úplně rozumím. Teď se ale vrací s Lotusem, což je skvělé.
O Kimiho rychlosti není pochyb, ale v minulosti se mluvilo o tom, že neumí vyvíjet auto tak dobře, jako např. Michael Schumacher. Je to pro vás starost navíc?JA: Michael byl v tomto ohledu vynikající. Teď mu to ale v Mercedesu nejde. Je vidět, že F1 se změnila. Jediné co musíte mít, je rychlý jezdec, který dělá svou práci. Kimi dokáže z auta vytáhnout opravdu maximum. Když měl u McLarenu a Ferrari dobré auto, dokázal vítězit. My očekáváme, že se to samé podaří u nás.
Je to pro lidi v Enstone povzbuzení? Mít v týmu mistra světa?JA: Tým F1 potřebuje piloty, kteří vždy odvedou 100% výkon a jezdí na hraně. Jezdec Kimiho kalibru jezdí vždy na hraně a nikdy nepolevuje. To je dobré pro inženýry. Rozumí vozu nejlépe, mohou ho potřebně nastavit. Myslím, že Kimi jim v tom bude dost nápomocný. Nečekám ale, že by nějak víc mluvil mimo auto. Určitě se nezměnil.Pojďme se přesunout k poslednímu závodu. Bruno Senna dostal penalizaci průjezd boxy za to, že kolidoval s Michaelem Schumacherem. Byl trest nefér?JA: Ano! Bylo to padesát na padesát, tak proč trestat jen jednoho? Bruno z toho vyšel z poškozeným křídlem, Michael s proraženou pneumatikou. Trest neměl přijít, zabíjí to ducha závodění.
Vitalij Petrov začal sezonu třetím místem v Austrálii. Celkově skončil desátý. Jak myslíte, že se mu letošní ročník povedl?JA: Když bylo auto konkurenceschopné, tak byl velmi rychlý. Druhá polovina sezony však byla obtížná. V prvních závodech byl skvělý, ale když auto nebylo tak dobré, trápil se.
Kde udělali designéři chybu? Začátek sezony byl pro tým skvělý, pak se to zhoršovalo.JA: Vůz R31 byl velmi agresivně navržen. Na začátku sezony Adrian Newey označil naše auto za nejvíce kreativní. Když to řekne nejlepší designér na světě, něco to znamená. Týmu hodně ublížily změny v pravidlech o výfukových plynech. Zničilo to náš koncept výfuků. Proto je páté místo mezi týmy skvělé.
Jak celkově hodnotíte letošní ročník?JA: I když Red Bull dominoval, byla to velmi zajímavá sezona a já si jí užil. Jen tři nebo čtyři závody z devatenácti byly trochu nuda. Viděli jsme hodně předjíždění, incidentů, napínavých soubojů. Hlavně mezi Ferrari a McLarenem.
Který závod byl pro vás nezapomenutelný?JA: Ještě pořád suším boty po Velké ceně Kanady! Byl to jeden z nejlepších závodů, které jsme viděli. Vypustil bych přerušení červenou vlajkou, ale změna pořadí v posledním kole je vždy vzrušující.
Sebastian Vettel byl opravdu excelentní, ale koho považujete za Jezdce roku?JA: Kromě Vettela dělal neuvěřitelnou práci Jenson Button. Nebyl jsem překvapen jeho výkony, je to mistr světa. Ale způsob, jakým je podával... Skvěle předjížděl, když potřeboval být agresivní, tak byl, když to chtělo chladnou hlavu, ubral. Rychle si zvykl na pneumatiky Pirelli. Myslím, že byl ještě lepší, než v roce, kdy získal titul, vzhledem k tomu, že neměl nejrychlejší auto.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.