Helmut Marko si v rozhovoru pro Autosport pochvaluje výrazně lepší finanční situaci a stoupající vliv Red Bullu, který jde ruku v ruce s dalšími dvěma tituly. Zmiňuje se o situaci pilotů u Toro Rosso, partnerství s Renaultem a nařčení z porušováni Dohody o omezení zdrojů (RRA).
Jaký ekonomický dopad budou mít další dva tituly na Red Bull Racing v roce 2011?Helmut Marko: Zvyšujeme naše příjmy od sponzorů. Finanční rozdíl mezi prvním a druhým místem, odměnu od FOM, vyplatíme celou jako bonus všem zaměstnancům týmu. Stejně jako minulý rok dostane každý svůj vlastní díl - včetně recepčních a uklízeček. Navíc musíte vzít v úvahu politický dopad naší silnější pozice při diskusích s FIA, FOM či FOTA. Obecně řečeno: čím jste úspěšnější, tím máte nižší výdaje.
Jak se změnilo složení sponzorů?HM: Všichni sponzoři, které jsme měli, zvýšili své příspěvky. A jsme spokojeni s tím, že pravidelně přibývají další smlouvy, oslovuje nás čím dál tím více subjektů s dobrými věcmi.
Jak těží Red Bull Racing z prodloužení kontraktu s Renaultem a z partnerství s Nissanem a Infiniti?HM: Dosáhli jsme status partnera Renaultu. To znamená, že zlepšujeme svou finanční situaci a zvyšujeme náš vliv. Dosahujeme priority.
Red Bull Racing ale už byl zákazníkem Renaultu a musel platit Renaultu?HM: Ano. Ale celá záležitost je velmi složitá. Od roku 2014 budeme mít formuli s novými motory. To vyžaduje intenzivní výměnu mezi vedoucími techniky na obou stranách. Naši kluci vedeni Adrianem [Neweym] se budou podílet na konstrukce šestiválcového turba. Po poslední Velké ceně Japonska navštívil Newey s některými svými lidmi továrnu Nissanu-Infiniti, která se specializuje na bateriové technologie, a vedli výbornou diskusi s japonskými experty.
Nabídnete cestouvní auto Red Bull-Infiniti veřejnosti poté, co vyrobíte menší sérii 500 kusů Vettel FX?HM: Bude se prodávat Red Bull-Renault Clio, ale to je pouze verze se zvláštním designem bez nových technických prvků.
Dokážete v týmu udržet důležité lidi?HM: Lidé na všech pozicích mají smlouvou do roku 2014. Víte, že spoléháme na kontinuitu, přičemž se vyhýbáme tomu, abychom zůstali nečinně stát na místě. Náš personál budeme průběžně optimalizovat.
Hovořilo se o tom, že s Vettelem prodloužíte smlouvu i na další období po roce 2014, možná do roku 2016...HM: Nepreferujeme extra dlouhé bezpečnostní či zaměstnanecké záruky. Podíváme se na to, až to bude nezbytné. Základem toho, aby u nás Vettel zůstat, je vítězné auto. V závodění nemůžete nabízet slavnou minulost. Sebastian bude jezdit tam, kde dostane nejlepší možný balík, s nímž bude mít největší šanci na vítězství. Vzhledem k tomu vás můžu ujistit, že budeme v silné pozici. Kdo má kromě Ferrari smlouvu na motory pro rok 2014 a dále?
Bude Red Bull Racing pro Renault týmem číslo jedna?HM: Musíme počkat na vypršení smluv mezi Renaultem a Týmem Lotus, pak budou vyjasněny všechny detaily.
Toro Rosso bude mít spletitý problém: čtyři piloti se ucházejí o dvě místa v roce 2012. Jak to vyřešíte?HM: Podíváme se na výkonnost Vergneho v pátečních trénincích a v testu mladíků v Abú Zabí. Zanalyzujeme výkonnost Ricciarda s vozem HRT, stejně tak i Buemiho a Alguersuariho. Musíte vzít v potaz, že všichni tři současní závodní piloti se během sezóny hodně zlepšili a vykazují dobrou učební křivku. Pro nás je lepší mít čtyři piloty pro dva auta, než kdyby tomu bylo opačně.
Bude možné někoho poslat do jiného týmu, jako tomu bylo letos s Ricciardem v HRT?HM: S Danielem u HRT to byl výborný a velmi efektivní tah. Nestálo nás to více než to, co musí někteří piloti zaplatit za místo v GP2. Jestli v tom budeme pokračovat, to se rozhodneme po skončení sezóny.
Red Bull byl neustále ostatními týmy obviňován z porušování RRA. Je to správné?HM: Ne, protože my dohody plníme. Konzultační společnost, která prověřovala situaci, jsme poskytli všechna data, která jsme museli dodat. Oni ale chtěli znát další detaily, které nejsou součástí dohody, což jsme odmítli.
Motor a KERS se ve skutečnosti musí počítat zvlášť. A jak spočítáte lidi, kteří pracují na převodovce a KERSu našeho zákazníka Lotusu (Caterhamu)? Kdo může jasně říci, kdo u Ferrari pracuje na silničních vozech a kdo na F1? Jak počítáte těch 400 zaměstnanců v oddělení motorů Mercedesu?
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.