Michael Schumacher podal v posledních dvou závodech ve Spa a v Monze velmi dobrý výkon, šéf týmu Ross Brawn ale chce mnohem více. Nemíní se radovat z pátých míst, proto se již dle oficiálního webu F1 plně soustředí na budoucí Mercedes MGP W03, s nímž dosahují slušných pokroků.
Rossi, jak velkým potěšením bylo ve Spa a v Monze vidět Michaela zpět ve formě? V Belgii například začínal z posledního místa a dojel pátý.Ross Brawn: Ano, Spa bylo samozřejmě skvělé, stejně jako Monza, ale oba výsledky jsou trochu tlumené tím, že slavíme pátá místa. Chtěli bychom dosáhnout mnohem víc. Samozřejmě že to bylo potěšením pozorovat, jak se dostává na pátou příčku, viděli jsme také několik skvělých manévrů. Nejsme tady ale kvůli tomu, abychom oslavovali pátá místa.
První kolo ve Spa muselo být překvapením. Nico Rosberg měl výborný start a Mercedes najednou vedl závod. Žel to nevydrželo. Co se stalo?RB: Bylo samozřejmě příjemné vidět náš vůz na čele závodu, ve skutečnosti jsme ale věděli, že dojet takto do cíle by bylo velmi obtížné. Spa je okruhem, kde jste kvůli svému systému [zadního] křídla velmi zranitelní, když jste na čele, a upřímně si uvědomujeme, že ještě nemáme dostatečně silné auto. Ale ano, Nico předvedl, že když budeme mít auto, které chceme, budeme vyhrávat závody. Závod jako byl ten ve Spa, samozřejmě posílil naši motivaci a ambici uspět.
Říkal vám něco Rosberg rádiem, když vedl? Neřekl, že doufá, že to je jeho nejlepší příležitost k vítězství?RB: Ne. Nemyslím si, že by něco takového říkal, protože je realistou. Jeho auto bylo pravděpodobně o sekundu pomalejší než vozy kolem něj. Do příští sekundy musíme tu sekundu najít. Protože v Monze žel vypadl už v prvním kole, byl ten krátký okamžik ve vedení ve Spa něčím speciálním. Měli jsme pak spolu zábavný rozhovor a popisoval, jak legrační je být na čele a mít před sebou úplně volnou trať. Chce více takových zážitků.
Schumacher v Monze pěkně potrápil Hamiltona (foto: Mercedes GP)
Oba piloti v minulosti prokázali, že mají vše potřebné k tomu, aby mohli pravidelně končit na pódiu. Takže to musí být chyba auta, že se tak tým trápí.RB: Naším cílem je samozřejmě vylepšit auto, jelikož motor svou silu prokazuje. Vyhrál mnoho závodů - já jsme s ním vyhrál závody a [jiný] tým s tímto motorem letos také vyhrál závody. Motor je tedy skvělý. Máme špičkové piloty, a když si to dáte dohromady, dospějete k závěru, že musíme mít lepší auto. Máme velmi dobrý tým, co se týče přípravy vozu, strategie, zastávek atd. Máme všechny ty ingredience, potřebujeme akorát silnější auto. Myslím, že všichni v Mercedesu GP vědí, že v budoucnu budeme mít lepší auto.
Bývalý pilot a šéf týmu Gerhard Berger kritizoval nedávno tým za to, že nepodává dostatečné výkony. Jak prospěšná je taková kritika?RB: No, nevím, co Gerharda vedlo k takovým komentářům. Ale skutečnost je opravdu taková, že nemáme zatím dost dobré auto. A ano, někdo jako je on by měl vědět, jak je to těžké. Jsem si jistý, že si to uvědomuje. Nedostatek úspěchů však lidi v týmu motivuje ještě silněji. Vede vás to k usilovnější práci a silnějším ambicím. Nevěnuji příliš pozornosti slovům Gerharda. Znám jej osobně a odhaduji, že si trochu dělá legraci. Dosáhneme toho, čeho chceme.
Přijímáte lidi do svých technických oddělení. Zmenšili jste je příliš?RB: Možná jsme byli trochu moc optimističtí. A očividně nejsme momentálně dost silní. V Mercedesu jsme plně oddáni úspěchu v F1, chceme ale uspět v pochopení limitů. Potřebuje zvednout ty, které jsou možné. Je pravdou, že týmy, které začínali jako velké, stále těží ze svých velikostí, protože měli při úpravách lepší možnosti. Měli jsme nějaký prostor, který nyní zaplňujeme lidmi, a už pozoruji zlepšení. To, že se k nám přidal Bob Bell, bylo ze strategického hlediska velkou pomocí. Síla navíc se projevila i v ostatních oblastech, kde můžeme odvádět lepší práci. Vedení je naprosto oddáno úspěchu v F1, k tomu máme plnou příležitost.
Vedení týmu se pod novým vlastníkem liší, Ross je však spokojený (foto: Mercedes GP)
Když Brawn vyhrál v roce 2009 oba tituly, měli jste pod kontrolou vlastní osud a veškeré rozhodování bylo na vás a Nickovi Fryovi. Je to teď hodně odlišné?RB: Je to jiné, ale má i své dobré stránky. Hloubka, zkušenosti a zdroje, které můžete čerpat z jiných částí společnosti, budou zásadním prvkem pro budoucí úspěchy. Myslím si, že naše vedení chápe, že tým F1 musí určitá rozhodnutí dělat rychle, pokud jde o každodenní rozhodnutí, bez odkladů. To je odpovědnost, kterou přenesli na Nicka, na mě a na zbytek řídicího týmu.
Aby byl tým efektivním, máme velkou svobodu pro to, co potřebujeme. Musíme však patřičným způsobem respektovat naše majitele a akcionáře. To věci trochu mění, ale myslím si, že náš předseda - Prof. Dr. Thomas Weber - a zbytek správní rady chápe, že tým musí fungovat jako tým Formule 1, jinak neuspěje. Máme to podle mě velmi dobře vyvážené.
Takže nezopakujete chyby Hondy a Toyoty. Neprovozujete obchůdek v rohu zasedací síně společnosti?RB: Ne. Myslím, že náš management je velmi chytrý a ví, že musíte svému týmu dodávat sílu a ujistit se, že ji dokáže využívat. Osobně mám od Dr. Dietera Zetscheho, Prof. Webera a zbytku členů správní rady maximální podporu.
Zdá se, že s pneumatikami se trápíte na všech tratích a za všech podmínek. Proč se vám někdy nedaří lépe?RB: Mám-li být upřímný, tak si myslím, že to je součástí výzvy F1. Myslím si, že situace, ve kterých se s pneumatikami ocitáte a kdy se z nich snažíte dostat maximum, je to, o čem F1 také je. Vítáme to. Je to však samozřejmě frustrující, když se vám v tom nedaří. Všichni ale dostáváme stejné pneumatiky a musím říct, že Pirelli odvádí fantastickou práci, když zajišťuje, že všichni mají s pneumatikami stejné možnosti. Letos fantasticky uspěli. Mělo by se jim zatleskat. Musíme brát pneumatiky jako součást soutěžení v F1, tak by to mělo být.
Mercedes MGP W02 se všude potýká s vyšší degradací pneumatik (foto: Pirelli)
Budoucnost lze těžko předvídat, ale jaké naděje chováte ke zbytku roku? Můžete obhájit čtvrté místo v šampionátu konstruktérů?RB: No, třetí místo se nám od posledního rozhovoru vzdálilo, ale lidé v týmu jsou bezpochyby velmi soutěživí a ve zbytku roku využití to nejlepší, co máme k dispozici. Uvědomujeme si však také, že touto dobou se čím dál tím více začínáme soustředit na budoucí auto a rozhodně si nemůžeme dovolit narušit náš program pro příští rok, který je samozřejmě naší prioritou. Snažíme se zároveň co nejvíce pracovat na této sezóně. Myslím, že nám stále zbývá hodně vzrušujících závodů. A pokud se naskytnou příležitosti, rozhodně si je nenecháme uniknout! (smích)
Takže se už soustředíte na auto pro rok 2012. Můžete to srovnat s rokem 2008, kdy jste tvořili vítězný Brawn pro rok 2009?RB: V roce 2009 došlo k velké změně pravidel, což se mezi roky 2011 a 2012 nebude opakovat. Bude se jednat o určitý druh evoluce, takže si nemyslím, že by šlo o stejnou situaci. Když jsme přijeli v roce 2009 k prvnímu testu, z toho, co jsme viděli u ostatních týmů, jsme hned věděli, že budeme velmi konkurenceschopní, což se potom potvrdilo.
Auta pro rok 2012 budou mnohem více jemnou evolucí. Přes zimu budou normálně růst, pokud někdo nepřijde s velmi radikálním nápadem, na který nikdo nepomyslel. Do nového vozu vložíme stejné množství zdrojů, úsilí a práce, jako ostatní špičkové týmy. Necítím, že bychom byli nějak znevýhodněni v oblasti zdrojů, kapacit či úsilí, která dáváme do nového auta. Domnívám se, že děláme slušné pokroky.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.
Lando Norris musel v Zandvoortu předčasně odstoupit kvůli úniku oleje, zatímco se snažil dotáhnout na týmového kolegu Oscara Piastriho. Nadějný závod se tak proměnil v hořké zklamání pro britského jezdce.
Lewis Hamilton přiznal, že Ferrari čelí před domácím závodem v Monze obrovskému tlaku, a to zejména on sám. Podle něj půjde kromě výkonu vozu i o zvládnutí emocí a očekávání fanoušků.