Konzultant Red Bullu Helmut Marko s pýchou sobě vlastní popisuje pro oficiální server Formule 1 vítězství svého týmu v Monze, kde podle něj zlomil soupeře a uštědřil políček britským a italským médiím.
Helmute, jaké je to vítězství? Je to poslední pečeť na oba tituly?Ne, takhle to nevnímáme. Chceme odjet každý závod co nejlépe, pokaždé jsme připraveni vyhrát. Monza byla pro nás samozřejmě důležitým vítězstvím, protože je okruhem, kde Red Bull nikdy dříve nedosáhl na pódium – o to větší satisfakce to je tím, že se nám to dnes povedlo. Musím říci, že Sebastian jel neuvěřitelný závod. Jeho předjetí Alonsa bylo vskutku mistrovským kouskem – a od té doby již závod kontroloval a jel si pro vítězství.
Ale uvědomujete se, že matematicky to je pro ostatní čím dál těžší vás porazit a připravit o tituly?To jistě, Sebastian však chce získat tolik bodů a vyhrát tolik závodů, kolik to jen bude možné. Minulou sezónu jich vyhrál devět. Letos zatím osm a zbývá jich ještě šest odjet, takže má obrovskou šanci, že překoná svůj loňský výsledek – a to je naším cílem. Odjet závody na jistotu není naší filozofií. Vždy jdeme do útoku naplno a do Singapuru už vezeme nové díly.
Kde byste osobně uvítal oslavu titulů? V Singapuru, v Japonsku či v Koreji?Singapur nebo Japonsko by byly dobré, ale nejspíš bych dal přednost Koreji. Po tom katastrofálním víkendu, který jsme tam minulý rok zažili, by to byl určitý druh kompenzace.
Vettel s vítěznou trofejí z Monzy (foto: Red Bull Racing)
Start byl okamžikem, při kterém se zastavovalo srce – tři vozy se vedle sebe řítily do první zatáčky a Alonso šel do čela…Sebastian měl krátké převody a věděli jsme, že Ferrari nastavilo dlouhé, takže bylo jasné, že zůstat na čele před první zatáčkou bude těžké. Navíc jsme věděli, že McLareny mají nastavení spíše podobné našemu, takže ti by nám moc neublížili, a proto musel Sebastian geniálně zaútočit na Alonsa a předjet ho co nejdříve – protože celá naše strategie by nefungovala, pokud by se před něho nedostal.
Proto Sebastian dělal všechno, co mohl, aby jej předjel. A wau, to bylo předjetí! Myslím, že to byl jeden z jeho nejlepších předjížděcích manévrů v kariéře, velmi hezký a odvážný. A Alonso se nepohnul ke kraji tak, jako ve Spa s Markem [Webberem].
Nebyl to okamžik, kdy byste si řekl, že je lepší raději dojet na druhém místě na bodech spíše než riskovat vše soubojem s Alonsem? Fernandovo auto se zdálo být širší, než na kterékoliv jiné trati…Ne, jak jsem řekl dříve, takto nesmýšlíme. A zřejmě bylo dobré ukázat Alonsovi, kdo je tady pánem.
Jakmile měl Alonsa ve zpětném zrcátku, jak jste pak přistupovali k závodu?Byl to typický Vettelův závod: nejprve si vybudoval náskok a pak progresivně začal omezovat výkon motoru, KERSu a převodovky. I tak dokázal držet všechny za sebou.
První muž v cíli Velké ceny Itálie (foto: Red Bull Racing)
Momentálně se zdá, že neexistuje nikdo, kdo by mohl Sebastiana porazit…Když má to správné auto, nedělá chyby a vyhýbá se mu i smůla, pak je tím nejrychlejším. Musím také složit obrovský kompliment týmu za to, že mu dali auto, které je zvládlo aerodynamické i velmi rychlá části tohoto okruhu. Dnes se jednalo o perfektní součinnost vozu a pilota.
Ze Sebastianových emocí mohli všichni vidět, že pro něj dnes šlo o zvláštní vítězství…Ha, jen si vezměte, co se dělo před několika dny: italská a britská média nám v Monze předpovídala Waterloo a jeho dnešní vítězství a to, jak ho dosáhl, pro ně muselo být pěknou fackou. Myslím, že to, co jsme dnes předvedli, má vše potřebné pro demoralizaci našich soupeřů – a tak je to v pořádku.
Už dříve jste se zmínil o nových dílech pro Singapur. A co auto pro rok 2012?Nové auto bude hotovo, až Adrian řekne. Je to jednoduché.
Radost Red Bullu (foto: Red Bull Racing)
            I přes vedení v šampionátu Lando Norris přiznává, že letošní sezona pro něj nebyla úplně jednoduchá.
            Oscar Piastri prochází náročnějším obdobím a jeho pozice v šampionátu se změnila, přičemž závěrečné závody sezony budou klíčové. Mladý Australan nyní čelí většímu tlaku a každý bod se bude počítat.
            Bývalý pilot Formule 1 Robert Doornbos okomentoval aktuální dění ve Ferrari a upozornil na jeden z možných problémů, kterému tým Lewise Hamiltona stále čelí.
            Paul Monaghan z Red Bullu upozornil, že poslední zlepšení týmu nejsou výsledkem jen jednotlivých technických novinek na voze RB21.
            Max Verstappen z Red Bullu a Oliver Bearman z Haasu vstupují do víkendu v Brazílii s větším klidem, protože jim již nehrozí zákaz startu.
            Podle informací médií si Ferrari po slibných výsledcích na nedávných závodech v USA a Mexiku rozmyslelo rozsah změn na svém voze pro sezónu 2026.
            Jezdci McLarenu, Lando Norris a Oscar Piastri, prozradili, jak ladí přípravy na závěrečný boj o titul, aby zůstali konkurenceschopní až do posledního závodu sezóny.
            Pilot Ferrari Charles Leclerc oznámil zásnuby se svou partnerkou Alexandrou Saint Mleux prostřednictvím příspěvku na Instagramu, který během chvíle zaplavil sociální sítě.
            Yuki Tsunoda stojí před rozhodujícím obdobím své kariéry u Red Bullu. Jezdec i tým potvrdili, kdy padne definitivní rozhodnutí.
            Bývalý mechanik Red Bullu, Calum Nicholas, odhalil nové a zajímavé detaily o dění během kontroverzní Velké ceny Abu Dhabi 2021.
            Guenther Steiner se po Velké ceně Mexika opět dostal do centra pozornosti, když vyzdvihl skvělý výkon Olivera Bearmana.
            Italská média naznačují, že George Russell by se mohl objevit na radaru Ferrari, pokud by se v týmu uvolnilo místo po Hamiltonovi nebo Leclercovi. I když je v Mercedesu spokojený, jeho schopnosti z něj činí lákavou možnost pro budoucnost Maranella.