Adrian Sutil odjel ve Valencii jeden ze svých nejlepších závodů ve Formuli 1. V rozhovoru rozebírá vývoj Velké ceny Evropy ze svého pohledu.
Po neúspěšném závodu v Kanadě si ve Španělsku Sutil spravil chuť a získal dva body. Po startu z 10. místa předjel Heidfelda i Schumachera, který přišel o své přední křídlo, o jednu pozici zpět se propadl díky dobrému výkonu a dvouzastávkové strategii Jaimeho Alguersuariho.
Jaké to bylo uspokojení, když jsi byl v cíli z 24 vozů devátý?Adrian Sutil: Velké, myslím, že tato devátá pozice byla čistě o výkonnosti. Byl to náš nejlepší víkend podle mě. Body jsme nezískali díky strategii, ale díky rychlosti, takže z toho mám opravdu radost. Celkově to byl dobrý víkend: podařená kvalifikace, dobrý závod - jen škoda, že jsem nakonec nemohl získat osmé místo. Bojoval jsem velmi tvrdě, akorát to na předjetí nestačilo.
Předjel jsi na startu Nicka Heidfelda?AS: Ano, dostal jsem ho před první zatáčkou, pak jsem byl devátý. Vyvíjel jsem několik kol tlak na Michaela, pak o něco zrychlil. Získali jsme jeho pozici, když přišel o své přední křídlo.
Kdy sis uvědomil, že bojuješ o pozici s Jaimem Alguersuarim?AS: Po své zastávce, protože jsem byl najednou devátý a říkal jsem si: "OK, něco tady nehraje, někdo jede určitě na dvě zastávky!" Před závodem jsem měl pocit, že by dvě zastávky byly možné, ale bylo to na hraně. Jeho výhodou zřejmě byly čerstvé pneumatiky, které měl, takže mu to [strategie] dobře fungovalo.
Kdy ses dostal za něj?AS: Řekl bych že 10 kol před koncem. Přibližoval jsem se mu, oba jsme měli tvrdší směs. Jeho pneumatiky ke konci trochu ztrácely na výkonnosti, mé na tom byly lépe, ale jen na to předjetí to nestačilo, protože tam je zatáčka na třetí rychlostní stupeň, kde se vůbec nedá jet těsně za druhým autem. Ztráceli jsme na výjezdu tolik, že jsme se nikdy nedostali dostatečně blízko pro předjetí. Potřeboval bych celou první rovinku s aktivovaným křídlem, ale to jsem mohl udělat až 400 m za předchozí zatáčkou.
Věříš, že vám vyjasnění pravidel ohledně výfuků před závodem v Silverstone pomůže stáhnout náskok týmů před vámi?AS: Myslím, že jsme ve Valencii změnou týkající se mapování motorů pro kvalifikaci moc neztratili, Renault na to doplatil o něco více. Bylo to vůbec poprvé, co mohli porazit oba jejich vozy, takže to vypadá dobře. Ale v Silverstone to bude náročný víkend pro všechny, úplně bez foukání, navíc s rychlými zatáčkami. Může to způsobit hodně problémů.
Těšíš se do Silverstone?AS: Je to skvělá trať. To, co bývalo prvním sektorem, než se přesunuly boxy, je úžasné. Jedná se o historický okruh a já ho mám rád. Bude to domácí velká cena pro tým. Čeká nás samozřejmě rušný víkend!
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.
Fernando Alonso odstartuje do Velké ceny Velké Británie ze sedmé pozice. Posunul se dopředu díky tomu, že Oliver Bearman a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizace.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.
Britský jezdec Haasu Oliver Bearman dostal penalizaci 10 míst na startu za incident při vjezdu do boxů během červené vlajky v závěru třetího tréninku. Ve vysoké rychlosti havaroval právě ve chvíli, kdy byl trénink přerušen.