Sam Michael po závodě v Číně, kde Williams letos poprvé dojel s oběma vozy do cíle, se pro Autosport rozpovídal krizové situaci týmu, výkonnosti jejich monopostu, plánovaných novinkách i možném odchodu.
Williams byl v předsezónních testech konkurenceschopný a dobrou rychlost předvedl i v Austrálii, v posledních dvou závodech se však zdá, že se forma vytrácí. Rozumíte tomu, co se děje?Sam Michael: Ztráty na čelo byly velmi těsné. Pokud se dnes podíváte na naše vozy, jejich nejrychlejší kolo bylo lepší než Alonsovo. Webber je ale 2,5 sec před námi - s odlišnou strategií a novými gumami po dobu celého závodu. Takže nám zas nescházelo příliš, abychom se dostali na body, to je jisté. Doufám, že se nám to podaří v Istanbulu. V Turecku budeme mít nové přední křídlo, zadní křídlo, brzdové kanálky a další tři či čtyři věci, takže uděláme celkem velký pokrok, pokud všechny budou řádně fungovat.
Věci se v tomto sportu mohou velmi rychle změnit. Nikdy byste si během posledního testu v Barceloně nemysleli, že McLaren vyhraje příští měsíc velkou cenu - a podařilo se jim to. Pomohla tomu velká změna pravidel, existuje spousta různých návrhů v oblasti výfukových systémů a zadních křídel. Během příštích závodů se budou čím dál tím více podobat a budou způsobovat rozdíly. Dost tomu věřím.
Věcí, ze které mám obzvlášť radost, je to, že jsme s oběma vozy dojeli do cíle. Na tom můžeme stavět a získat solidnější závodní a kvalifikační auto.
Spousta týmu se trápí při hledání konzistence, jejich vozy jsou chvíli konkurenceschopné, chvíli ne - jako je tomu u Mercedesu, který je jako na houpačce. Sehrálo tohle svou roli při vašem vstupu do sezóny?SM: Ano. to mám na mysli když říkám, že neschází mnoho k plnému využití vozu. Mercedes je na tom stejně, přesně to se podařilo McLarenu mezi posledním testem a prvním závodem. Myslím, že to zahrnuje péči o pneumatiky, porozumění tomu, jak s nimi řádně zacházet. Hodně stále záleží na aerodynamice a zvyšování přítlaku auta.
Byli jste již někdy v horší situaci než nyní?SM: Z hlediska aktuálních výsledků to je dost špatné nezískat ani bod během tří závodů za sebou. Velkým rozdílem je to, že kdysi jsme se trápili kvůli nedostatku novinek. Zatímco nyní máme spoustu nových věcí, které nasadíme v Istanbulu, Barceloně a Monaku. Předtím jsme seděli a přemýšleli: 'Co budeme dělat dále?' Myslím, že v tomto případě má designové a aerodynamické oddělení mnoho věcí, které již připravili, ale fyzicky na autě ještě nejsou. Takže jsem optimistou, Williams se dostane zpět.
Jakožto technický ředitel jste závislý na aerodynamickém oddělení, které připravuje vylepšení. Nemyslíte si, že je potřeba pro zlepšení situace trochu restrukturalizovat personál?SM: Ano. Ale neřekl bych, že se to týká výlučně aerodynamického oddělení. Jak říkáte, technická výkonnost vozu je mou zodpovědností jakožto technického ředitele. Myslím, že práce, kterou letos odvádíme, není očividně dost dobrá.
Existuje pro to mnoho důvodů. Každopádně můžete jasně vidět, že naše situace momentálně není dost dobrá a to padá na mou hlavu. Takže to nyní ve Williamsu zkoumáme - pomáhám s tím a jsem rád, že můžu dělat to, co si tým ode mne žádá.
Neměl bych radost z toho, kdyby se nic nezměnilo - včetně mě. I kdyby všichni říkali, že je vše perfektní, vím, že tomu tak není. Nejsem tedy spokojený s práci, kterou jsme jako skupina odvedli. Stejně bych se na to zaměřil - včetně sebe samotného, nevylučuji se z toho.
Jakožto technický ředitel jsem si vybral technický tým, který pro mě pracuje - tým aerodynamiků, návrhářů, provozní skupinu, dynamiku vozu, kluky od KERSu. Jsou lidmi, které jsem si na tyto pozice vybral - pokud to tedy nefunguje, je to mou zodpovědností. Tím se nyní zabýváme.
Takže bychom se podle vás mohli dočkat strukturálních změn?SM: Ne mohli bychom, dočkáme se jich. Určitě změníme tým - a to se týká i mě samotného.
Z pohledu nových rolí pro vás či odlišných odpovědností?SM: Ještě nevím. Zatím jsme to nedokončili. Bude záležet na tom, co si tým bude opravdu přát. A já také, i podle toho, co bude pro tým nejlepší z mého hlediska. Tým se samozřejmě již rozhodl, co pro sebe chce a budou součástí toho procesu, budu také rozhodovat o tom, co podle mě bude při mé práci pro tým nejlepší.
Jste ale plně oddán týmu, ne?SM: Všichni máme smlouvy a já mám stejně smlouvu do konce sezóny. Takže bez ohledu na to, co se stane - jestli restrukturalizace bude znamenat, že tým opustím či nikoliv - neodešel bych z Williamsu před koncem roku, protože dodržím svou smlouvu.
Co se týče toho procesu, mám otevřenou mysl. Otevřenou vůči tomu, že musíme udělat velké změny, protože to, co momentálně máme, nefunguje a potřebuje to změnu.
S ohledem na chystané vylepšení do Turecka, je základní balík nového Willimasu vlastně dobrý?SM: Ano, cítím to tak. To je další věcí, když hovoříte o restrukturalizaci - za jednu noc nic neuděláte. Jestli přesunete lidi uvnitř organizace, což je jednodušší, nebo přivedete týmu zvenčí, což může to trvat 12 měsíců. To mám na mysli, když hovořím o tom, že jsem oddaný Williamsu - i kdybychom se rozhodli, že opustím Williams, plně bych je podporoval, dokud by nebyli schopni fungovat. V krátkodobém horizontu musíte využít vaše lidi, kvůli tomu existují smlouvy.
Z hlediska tohoto auta, jsem plně oddán myšlence dostat jej tak vysoko na startovním roštu, jak jen budu moci. Základní koncept - věci jako převodovka nebo i aerodynamický balík, s nímž jezdíme - je podle mě na solidní úrovni. Pokud by se nám podařilo nasadit veškerá vylepšení a pokud by fungovala, pak si myslím, že bychom s tím mohli být velmi konkurenceschopní.
Nová pravidla kladou větší důraz na strategii a velké týmy v této oblasti hodně utrácejí. Je to pro týmy jako je Williams těžké se zlepšit, protože musíte své zdroje vkládat také do vylepšování vozu?SM: Je to těžší. Existuje spousta věcí, které můžete dělat, to je F1. Jedná se o velmi komplikovaný obor, musíte žonglovat se všemi těmi míčky. Malé i velké týmy se potýkají všechny se stejnými problémy a každý je zahlcen, ale to je v F1 normální. Vždy to tak bylo.
Budou-li novinky v Turecku fungovat, kam by to tým podle vás mohl nakonec v letošní sezóně dotáhnout?SM: Upřímně nevidím žádný důvod, proč bychom nemohli bojovat o čtvrtou či pátou příčku mezi týmy. Na Red Bull a McLaren nemám, a zřejmě také ani na třetí nejlepší tým, ať už se jím nakonec stane kdokoliv. Jednou to bylo Ferrari, pak Renault, v dalším zase Mercedes. Našim cílem letos je vylepšit loňské postavení, kdy jsme skončili šestí, proto bychom letos chtěli skončit pátí bez ohledu na to, jak se rozhodneme z hlediska budoucího fungování.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.