Zatímco se Robert kubica připravoval na svůj další chirurgický zákrok, našel si chvilku na rozhovor pro Gazzettu dello Sport.
Santa Croce je svým rozsahem obrovská nemocnice, která při pohledu z venku působí ponurým až neutěšeným dojmem. Vše se naprosto neuvěřitelně změní, jakmile překročíte práh vstupních dveří, uvnitř je vše pečlivě uklizené a vládne tu báječná atmosféra, personál je příjemný a ochotný…vzpomíná na svůj první dojem Pino Allievi z Gazzetty dello Sport.
Na pokoji je pak ten usměvavý Robert, kterého znám z tolika předchozích rozhovorů, jako by se ani nic nestalo. Přinesl jsem mu zarámovanou titulní stránku Gazzetty dello Sport z minulého pátku, na které je jeho fotka s titulkem: Kubica e Renaul lo sprint finale.
Robertova reakce byla naprosto nečekaná, velice ho to pobavilo a začal se hlasitě smát, nakonec pronesl: „Jo to je dobrý, ale dneska se to dá interpretovat dvěma způsoby.“ Ten úvod, kterého jsem se tak bál, máme za sebou. S klidným svědomím mohu říct, Kubica se už vrátil, ten starý dobrý, ironický Robert.
Podává mi ruku, levou, tu zraněnou má pod peřinou, ale na jednou jako by se chtěl pochlubit, ukazuje mi, že i s tou pravou může hýbat. „Prsty mohu hýbat bez problémů, cítím je všechny. Loket taky. Ale ještě mě budou operovat, tak pak ti řeknu…“ směje se Kubica.
Znovu jsi byl kousek od smrti?„Je mi líto co se přihodilo. Nemělo se to stát. Nevím ani jak k tomu došlo, z té nehody si vůbec nic nepamatuji. Najednou jsem byl v nemocnici, všechno mi vyprávěl až Daniele Moretti, který je tady pořád se mnou.“
Přijeli za tebou rodiče z Polska…„Už se zase vrátili domů. Je mi moc líto maminky, způsobil jsem jí velkou bolest, měla o mě strach a hodně si vytrpěla. Všichni, co dělají nějakou nebezpečnou profesi, si neuvědomují, jak mohou ublížit těm lidem kolem sebe, co je mají rádi. Ale to si uvědomíš, až když k něčemu dojde...“
A ty, jak se cítíš?„Tak, jak vidíš. Jsem tady, nemůžu se moc hýbat. Nemám velké bolesti, dávají mi tišící prostředky. Čeká mě další zákrok a hned poté budu vědět, jak na tom opravdu jsem, uděláme takové vyúčtování.“
Jak to myslíš?„Začnu s přípravou. V mé hlavě je jen tohle. Chci se vrátit na závodní dráhu daleko silnější než dříve. Protože po takovýchto nehodách nejsi tím člověkem, kterým jsi byl před ní, zlepší tě to. Podobně jsem to měl v roce 2007 po nehodě v Kanadě. Byl jsem mimo jeden závod, pak jsem se vrátil a byl jsem jiný, řekl bych lepší. Být pilotem neznamená, šlapat na plyn a točit volantem, je tam něco co je mnohem hlubší. Je rozdíl mezi tím, kdo řídí na 80 % a tím kdo řídí na 95 %: těch 15% navíc jsou schopnosti a motivace, které tě vynesou vzhůru. Od té nehod v roce 2007 jsem daleko silnější, mnohem více zapojuji hlavu. A i teď to bude tak cítím, že mě to posílilo“.
Po těchto slovech se pokojem rozhostilo ticho, bylo vidět, že Robert usilovně přemýšlí: „Musím se na závodní dráhu vrátit ještě letos“. Najednou se rozesměje, zdvihne levou ruku a zatne jí v pěst na znamení, že je silný. Trochu ho poškádlím, když mu říkám, že tou důležitou rukou je ta druhá.„Dobrá, i ta druhá je v pohodě. Velmi dobře si vzpomínám na můj stav, po nehodě, která se udála před sedmi lety, byl jsem spolujezdcem, vrazilo do nás další auto, které řídil na mol opilý řidič. Také tehdy jsme skončili na svodidlech a odnesla to stejná ruka. Jenomže tehdy jsem jí čtyři dny necítil tak dobře jak tomu je teď. Proto jsem si jistý. Navíc předtím mě léčil doktor Ceccarelli, a ten asistoval u operace i tady“.
Takže?„Mám naprosto bláznivou představu o přípravě, která začne brzo a na maximum. Nevím jak je na tom kost, ale hned jak bude na svém místě a v dobrém stavu, začnu trénovat, tak aby vše bylo co nejdříve v původním stavu“.
Zatímco jsi byl v bezvědomí, všichni si kladli otázku, kdo mu řekl, aby šel jezdit rally?„Tak to si říkám taky. Nechtěl jsem zůstat nečinně doma. A tak jsem to udělal a teď ležím v téhle posteli. Ale popravdě, rally není jen mojí velkou vášní, je to zároveň perfektní trénink, hodně tvrdý trénink. Ve Formuli 1 jsem se zlepšil hlavně díky tomu, že jsem se zúčastnil spousty rally. Rally ti pomůže zlepšit se v koncentraci, jak máš jinak trénovat na F1, když ti zakázali testy? Rally mě naučilo zaměřit se i na další oblasti uvnitř mě samotného, kde jsem nalezl další rezervy a prostor pro zlepšení. Je to důležité v sezoně, jako je tato, kdy je 20 velkých cen.“
Pokud se vrátíš, budeš i nadále pokračovat v Rally?„To nevím, to ukáže až čas.“
Navštívilo tě spoustu lidí tady v nemocnici?„Bylo to naprosto úžasné vidět se znovu s Briatorem, je to skvělý člověk. Řekli mi, že za mnou přijel Alonso…včera tu byl Lopez, Petrov, Alesi a další. A taky Liuzzi, objevil jsem v něm úplně jiného člověka než jak ho znám ze závodní trati. Naše práce nám neumožňuje najít v lidech to opravdové co v nich je. Ve Formuli 1 je opravdovou raritou, když někdo o někom mluví dobře. Zatímco tady v nemocnici všichni doktoři říkali, že jsem v dobrých rukou u lékařů a personálu v Santa Croce. To je hezké, ne?“.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.