Zatímco smečka F1 se vydává na opačnou stranu polokoule a rychlou Monzu vystřídá jasný protiklad v podobě Singapuru, události se řítí rychlostí utrženého vagónu po svažité koleji. To ovšem ještě neznamená, že by bylo zcela ve všem jasno.
Vraťme se ale na Autodromo di Monza, kde jsme sice viděli na rozdíl od Grand Prix Belgie závod spíše jednoznačný, ale pouze co do vedení. Jako by se kormidlo času pootočilo o něco dále do minulosti a dalo nám vzpomenout na chvíle, kdy si dvojice Hamilton-Rosberg pohrávala se soupeři stejně jako baskebalový Dream Team USA. Ale ještě než k tomu došlo, čekaly nás tu zajímavé, tu podivné, tu kritizované chvíle.
O doprovodném programu před samotným závodem se většinou nepíše, ale o aktivitách pilotů či stájí se víceméně ví. Navíc Liberty Media, vědoma si důležitosti zájmu fanoušků a věrna své snaze jim přinášet nová rozptýlení tentokrát sáhla pro experiment, který pokud nevyvolal přímo nadšení, tak se určitě líbil. Ostatně kdy se vám poštěstí vidět souboj někdejších fotbalových hvězd s těmi současnými hájících barvy F1? A tak proti sobě stáli oba piloti Force Indie a Red Bullu doplnění veteránem Davidem Coulthardem na straně jedné, soupeři jim pak byla někdejší smetánka kulatého nesmyslu: brankáři Francesco Toldo (Itálie) a Dida (Brazílie), obránce Michel Salgado (Španělsko), záložník Christian Karembeu (rodák z Nové Kaledonie reprezentující Francii) a útočník Louis Saha (Francie). Na značně klikaté trati s mnoha devadesátistupňovými zatáčkami a vracečkami se utkaly dvojice Verstappen-Dida, Ricciardo-Toldo, Coulthard-Karembeu, Ocon-Saha a Pérez Salgado. Většinou se ukázala vyzrálost formulových expertů a nedali fotbalistům šanci, ale výjimky se našly. Coulthard s Karembeuem se pokoušeli za jízdy trať přestavět a David na to nakonec doplatil, takže někdejší manžel Adriany Sklenaříkové zajistil svému týmu jediný vítězný bod; Sergio Pérez pokračoval v duchu kontaktní jízdy a kočkovali se se Salgadem tak intenzivně, že dohlížitelé se rozhodli vyhlásit v tomto duelu remízu. F1 versus fotbal – 3:1 a zbývá dodat, že hlavním nástrojem obou skupiny byly motokáry.
Skončila legrace a šlo do tuhého – a to doopravdy. Deštivá kvalifikace vyvolala v táboře jezdců bouři hned dvojího druhu. Mnohým se nelíbilo soustavné odkládání jízd a ne zrovna malá část byla toho názoru, že jezdit by klidně šlo – ostatně pro někoho by mohl být mokrý povrch výhodou. Jenže, jak už jsme informovali, opět se dostaly do popředí pneumatiky a piloti tentokrát na adresu Pirelli neskládali žádné komplimenty. Ba dokonce se ozvaly hlasy, které známe spíše z běžného života. Tedy něco v duchu: „Jó, za Rakouska se žilo líp.“ Náhle se opět vynořila otázka, zda monopolní postavení jednoho dodavatele má svůj smysl. Nejednou se dostala tato otázka na přetřes a právě ve světle Monzy dostává nový a smysluplnější rozměr. Jsou sice hlasy, které po soubojích Michelin-GoodYear a Bridgestone-Michelin varují před „šitím“ pneumatik na míru jednoho týmu, ale rozhodně by to znamenalo nový prvek, po kterém pomalu začínají volat i ti, kteří do kokpitů usedají. Pravda, duel dvou dodavatelů nepamatuje nijak významné množství zúčastněných, konkrétně Alonso, Massa, Räikkönen a jako mladičký testpilot Vettel, ale dá se říci, že závodnický instinkt pracuje i v tomto směru. Když už tu existují snahy o zatraktivnění celého klání a nechceme mít Formuli 1 ve stejné podobě jako nižší kategorie, nejspíš by stálo se nad touto myšlenkou pozastavit.
Další velká směsice dohadů vzešla z guláše na startovním roštu. Jako by Ross Brawn něco tušil, vyslovil myšlenku o možnosti řešit technické prohřešky jinou formou, než penalizacemi. Na jednu stranu lze pochopit, že je to asi nejcitelnější postih, dokonce se zastánci této formy dovolávají větší atraktivity v závodě, když padne Černý Petr někomu ze špičky a ten musí dohánět čelo. Přiznejme, že na některých tratích to může napomoci dramatičnosti, ale totálně rozvrtané startovní pole asi není tím nejlepším řešením. V Itálii možná vedlo k soubojům o pozice šest až devět, ale troufám si říci, že k těm by došlo i bez penalizací, navíc by nám do hry mnohem významněji vstoupil Ricciardo a s ohledem na vývoj závodu by možná přidal letošní šestou příčku. Brawn samozřejmě po závodě zopakoval své názory a přidal i možné formy řešení – například finanční postih. Proti tomu určitě budou nezávislé týmy, které už teď hořekují, co si TOP3 může dovolit, zatímco střed pole jen z uctivého odstupu přihlíží, i po stránce peněz. Zajímavější by možná byla nucená ztráta bodová v Poháru konstruktérů, mělo by to vliv na odměňování, ale v tomto případě se zase dá očekávat, že by se situace vrátila do kolejí na začátku osmdesátých let, kdy se například při honbě za pole-position ničil jeden motor za druhým. Takový Gilles Villeneuve by mohl zavzpomínat na Imolu 1981, tedy kdyby byl ještě mezi živými. Obávám se, že optimální řešení v tomto směru jen tak nebude nalezeno, takže můžeme nadále poslouchat nářky z obou stran. V každém případě nenajdeme obdobný závod, kde z pozice dosažené v kvalifikaci startoval jeden jediný pilot. A stejně tak je unikátní počet rozdaných trestů a součet pozic, které postižení vyfasovali.
Závod sám o sobě splnil očekávání – Mercedesy se předvedly na trati jim vyhovující podstatně lépe než stáji Ferrari v očekávané formě a navýšily odstup od pronásledovatelů výraznějším způsobem, než jak tomu bylo v Belgii. Tifosi vyhodnotili tuto situaci jako fakt, takže jako v některých jiných letech, kdy na tom bylo Ferrari podstatně hůř, aplaudovali Vettelovi aspoň za třetí místo. Jenže už během závodu se k sobě řadily zprávy, které vedly k rozuzlení velkého příběhu v hlavních rolích s McLarenem a Hondou. A když se potom dostavilo rozuzlení, napadlo nás, jak si s námi svět F1 pohrává. Bezpochyby byly některé díly této skládačky známy už dříve, protože těžko lze uvěřit, že by se v 17:53 někdo ve vedení McLarenu vztyčil, bacil do stolu a řekl: „Teď mě napadlo, že uděláme to a to“. Většinou se má situace tak, že se dlouho připravuje samotné oznámení dané věci, která je už dávno rozhodnutá. Ovšemže na to není žádný vzorec ve stylu zveřejnění = rozhodnutí – 45 dní. Do jisté míry je to škoda, protože pak by najednou mnohá zdánlivě nelogická prohlášení, mající podobu náhlých kotrmelců, vypadala jinak. Proto se najednou zdá, že nemožné je skutkem, Carlos Sainz jr., zdánlivě nedotknutelná persona Red Bullu, může vylétnout na křídlech naděje do světa a nerozborné partnerství (bohužel úděsně skřípající) lze celkem bez potíží rozdělit. Už nám do této atmosféry chybí jen další japonská značka se svým vyhlášeným sloganem.
Jestliže v otázce pneumatik jsou vyhlídky shodné s jejich zabarvením (myšleno na zrod konkurenčního boje), zdá se, že v oblasti pohonných jednotek to vypadá nadějněji. Zájem se objevuje i z míst, která vypadají atraktivně, leč jak už tomu obvykle bývá, jsou tu háčky až háky. Informovali jsme, že středobodem jsou nová pravidla v oblasti agregátů, která by měla vstoupit v platnost v roce 2021, od nichž si většina zúčastněných i adeptů slibuje větší jednoduchost a menší nákladnost. Nebylo by to poprvé, stačí vzpomenout na konec éry turbomotorů v 80. letech, v závěru jejich existence v roce 1988 se objevily vedle seriózně pojatých projektů i naprosté šílenosti ve stylu Subaru či Rocchi. Na jednu stranu do tehdy ještě neexistující „splendid isolation“ Formule 1 přibylo velké množství týmů, které ovšem záhy zanikaly na úbytě asi jako jistý okřídlený hmyz zvaný Ephemeroptera. Tady jsou možnosti pochopitelně větší než u pneumatik a pokud bychom došli do bodu, pohybujícího se už kousek za hranicí sci-fi, totiž že by každý tým měl svůj motor, možná by to byl šampionát jak víno. Můžeme v tuto chvíli použít parafrázi ze slavného výstupu herce Miloše Kopeckého, který by rád viděl typické kladné hrdiny hrát padouchy: „Já vím, že se to nikdy nestale, ale rád bych to jednou viděl.“ Vy snad ne? Představte si dvanáct týmů, dvanáct šasi, dvanáct motorů a čtyři dodavatele pneumatik. Je to sen, zcela určitě ano, nestál by za hřích?
O Singapuru se hovoří jako o městě zaslíbeném novým stavebním trendům, což dokazuje například hotel Marina Bay Sands. Zdejší závod má také svůj věhlas, i když v jistých směrech i pochybný – slavný skandál stáje Renault a krach kariéry Nelsinha Piqueta se pravidelně připomíná, ačkoliv ostatní aktéři této trachtace už jsou podle rozhodnutí FIA a dalších právních jednotek čistší než legendární lilie. Proto se spíš zaměřme na události, které nás čekají a tipněme si, jestli se karta opět obrátí lícem k Maranellským.
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.