Poslední roky jsou si šampionáty stále více podobné, proto se rozbíhají na diskusních fórech různé debaty o tom, co kdyby... I když se na podobné věci nehraje, jedno takové pohrávání si s myšlenkou mě opravdu zaujalo. A rád vás do něj zapojím.
Existuje dost fanoušků, kteří pamatují z F1 opravdu dost a čas od času se nostalgicky zasní, jaké to bylo, když v F1 usilovalo o 26 míst na startu až čtyřicet pilotů z dvaceti týmů. Pochopitelně ne každá stáj byla veleúspěšná; ostatně o těch s životem jepičím či jen o trochu delším už byly napsány dvě publikace. Jsou ale také týmy, které mají bohatou historii a jejich přítomnost na startovním roštu je vnímána jako citelná ztráta.
Občas proběhnou tiskem zprávy o možném návratu některých legend Grand Prix. Je to sice záležitost složitá, ale také "... nic není nemožné!" Stačí se podívat na dobu, kdy jsem se s F1 seznamoval a musím smutně konstatovat, že z té doby přežily jen stáje Ferrari, McLaren a Williams. Což z počtu kolem patnácti není zrovna mnoho. Prošel jsem několik zajímavých příspěvků a vykrystalizovala se mi sedmička nikoli statečných, ale adeptů na možný comeback.
1. LotusU Lotusu je to tak trochu jako u Bohemians Praha ve fotbale - máme na mysli onen "pravý" tým, druhdy v krásných černozlatých barvách, dílo geniálního Colina Chapmana. Už se vrátil a opět odešel, aby předal svůj post Renaultu. Proti může být značná složitost vlastnických práv, pro zase pořád dost slavné jméno a s tím i spojený nemalý potenciál.
2. BrabhamJediná stáj, v níž se její majitel stal mistrem světa ve voze nesoucím jeho jméno. Pád začal odchodem Nelsona Piqueta v roce 1985, poté se kolem týmu a jména motalo mnoho dobrodruhů, aby vše definitivně skončilo léta páně 1992. Příchod Brabhamu by zcela určitě přivítalo mnoho lidí, stejně jako Lotus je to ve světě F1 pojem a navíc je tu argument osoby nadmíru zasvěcené: nejstarší syn legendárního Black Jacka Brabhama David se nechal slyšet, že návrat není utopií. Otázkou je, co by to všechno stálo.
3. BRMSkoky nahoru a dolů, od titulu do propasti. Někdejší pýcha Británie zavřela krám v roce 1977 doprovázena dohady z oblasti sci-fi. Sem tam se vyskytne krajně neověřená zpráva, že by tým mohl oprášit trofeje a znovu se zapojit do F1. Problém je v tom, že nejužší vedení už je v závodnickém nebi a tudíž se naskýtá otázka, zda by v tomto směru evidentní britský základ týmu byl dostatečnou motivací. Na druhou stranu i tady se táhne jako silná nit tradice a do jisté míry i britská hrdost. Třeba se dá dohromady dost firem na to, aby znovu postavily BRM na nohy.
4. MarchI March se do F1 už jednou vracel, ovšem byl to takový návrat mimochodem. Přitom pojetí značky bylo naprosto originální a její pobyt nesl prvky velmi specifické, i proto je často diskutována možná eventualita návratu. Pochopitelně by se tak stalo ve zcela jiných intencích, podmínky se od té doby změnily. Marchy však jsou synonymem úspěchu především v nižších formulích, třeba by si chtěly ještě jednou zkusit bojovat o nejvyšší mety i v královské kategorii.
5. TyrrellStáj budovaná v dřevařských dílnách to dotáhla až na piedestal s mistrovským pohárem. Strýček Ken Tyrrell už nás také sleduje z výše nadpozemské a tahanice kolem přenechání Tyrrella byly až nedůstojné velikosti jména, kam ho svými 15 triumfy vynesl Jackie Stewart. Navzdory francouzskému sponzorovi by v Tyrrellově hávu zase závodila stará dobrá Británie. Navíc mě k tomuto týmu vedou i pohnutky týkající se mé velké záliby: Tyrrell byl vůbec první vůz, který se objevil v časopisu ABC jako papírový model.
6. HeskethVeselá parta kolem tělnatého lorda Alexandra s nespoutaným Jamesem Huntem. Hesketh svého času dokázal rozbít uniformitu F1, ale zaplatil za to tvrdou zkušeností. Dnes by s pouhými dvěma barevnými pruhy místo reklam neobstál, ale přivál by do ovzduší F1 ozón volnosti a revolty. Jen se obávám, že bez onoho veselého gangu by ztratil část svého kouzla.
7. MinardiZjevení, milý ostrůvek skutečného zápalu a lidé opravdu žijící vášní. Kohokoli se zeptáte, tak i když tenhle tým také prošel strastiplnou cestou a nakonec musel své místo v F1 přepustit, dočkáte se příznivého hodnocení a nostalgického povzdechu, že to ještě - i přes všudypřítomnou ruku tržního mechanismu - měl někdo ze závodění radost. V paddocku by si mnozí zavýskli radostí, že se zase bude chodit k Italům na dobré jídlo...
Berte můj nástin jako danou sedmičku a zkuste si trošku zahrát s možností, že byste seděli v komisi FIA a mohli udělit jednu divokou kartu. Nejspíš žádný z výše uvedených subjektů na dráhu Grand Prix nevyjede, ale znáte to - nejen v F1 se dějí věci, které byste nikdy neřekli - a přesto se odehrají!
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.
Fernando Alonso odstartuje do Velké ceny Velké Británie ze sedmé pozice. Posunul se dopředu díky tomu, že Oliver Bearman a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizace.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.
Britský jezdec Haasu Oliver Bearman dostal penalizaci 10 míst na startu za incident při vjezdu do boxů během červené vlajky v závěru třetího tréninku. Ve vysoké rychlosti havaroval právě ve chvíli, kdy byl trénink přerušen.