Říká se, že kritickým bodem, možná tím největším, je první zatáčka po startu. Brzdy ještě nemají optimální teplotu, ani pneumatiky i přes intenzivní kličkování nejsou dokonale zahřáté. Stačí být o něco více ambiciózní a malér je na světě.
Vypočítávat tu postartovní kolize, kterých jsme za léta existence Formule 1 prožili víc než dost, by vydalo na hodně tlustou publikaci. Nakonec podobná situace vedla v Monze 1978 k havárii, z níž vyšel Ronnie Peterson s mnohonásobnými zlomeninami obou nohou. Už jinou věcí je, jak se situace vyvíjela v nemocnici - všem fanouškům F1 je velice dobře známo, že sympatický Švéd ráno po nehodě skonal na tukovou embolii.
Namátkou mě napadají strkanice v Long Beach, kde v roce 1977 vypochodoval z trati James Hunt, o dva roky později Patrick Tambay doslova "skočil" na záda Laudovi. Eldorádem pro tyto záležitosti je také Monako a pověstná Ste. Dévote. Je potřeba nějak zvlášť vypichovat letecký den Dereka Dalyho v roce 1980? Případě dvojí opakování startu v Rakousku 1987, kdy si asi piloti chtěli dát repete, případně Wurzovo "válení sudů" v Kanadě 1998. A tak bychom mohli jít od případu k případu... Pochopitelně když se něco semele v zadní části startovního pole, nikdy to tak nezvýší úroveň diskusních příspěvků jako v případě, že si v první zatáčce neporozumí špička. A to se právě stalo v Barceloně.
Zajímavé je, že dva postižení, ačkoliv pro ně závod skončil po vzájemném kontaktu, našli shodnou řeč a o viníkovi mají jasno. Situace je ještě v čerstvé paměti - Räikkönen byl v zatáčce 1 s Verstappenem po levém boku, když ho trefil do zadního kola Bottas, pokoušející se prodrat se na vnitřním okraji. Onen kontakt Kimiho lehounce rozhodil, následoval mírný pohyb doleva a srážka s Verstappenem.
"Všechno začalo, když mě trefil do pravého zadního kola. Docela maličko jsem poskočil a v takovém případě už nemáte šanci jakkoli vůz kontrolovat. Srazili jsme se s Maxem, ale prapůvod všeho byl v tom prvním doteku. Co jsem mohli dělat? Odstartoval jsem dobře, držel Bottase za sebou po část rovinky, byl jsem před ním, pak přišel ten dotek a závod pro mě skončil," popisuje nehodu Kimi Räikkönen.
"Zcela jasně lze vidět, jak k tomu všemu došlo. Valtteri trefil Kimiho, potom bylo pochopitelně pro něj hodně těžké vůz ovládat, takže narazil do mě. Do zatáčky se tři vozy mohou vejít, i když je to vždy velmi těsné. Byla to nešťastná shoda okolností. Když jste na vnější straně, je vám jasné, že to bude o něco složitější. Snažil jsem se nechat ostatním prostor, ale pak do mě Kimiho ferrari narazilo. Je to ale součást závodění," vyjádřil se ke stejnému problému Verstappen.
"Rozhodně v tom nebyl úmysl, je škoda, že jsme kolidovali. Ale byl to opravdu jen docela malý dotek," podstatně stručněji okomentoval celou situaci Bottas. Sportovní komisaři celou situaci zkoumali, ale posléze vydali rozhodnutí, že žádné tresty za tento incident nebudou uděleny. Nakonec závod nedokončil ani jeden z účastníků kolize, protože Bottasovi selhal v 38. kole motor.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.