Lidé rádi stále něco posuzují. A někdy to může být záležitost nepříjemná. Jenson Button vyhrál v roce 2009 šampionát, když všechny překvapil nováček ve startovním poli Brawn GP, který ovšem vznikl převzetím závodního oddělení Hondy F1.
Současný veterán F1, mistr světa 2009 Jenson Button už je na srovnávání současné dominance Mercedesu a Brawnu GP (jehož převzetím v listopadu 2009 vznikl Mercedes Grand Prix) poněkud alergický. Nedávno se Brit nechal slyšet, že F1 přináší jen zklamání kvůli skutečnosti, že během posledních dvou a půl let není žádný soupeř schopen ohrozit nadvládu německé stáje.
Button dobyl šampionát poté, co měl drtivý nástup do sezóny: vyhrál šest ze sedmi prvních závodů a Brawn GP v tomto období získal tři double. Pak se ke slovu dostal Red Bull, ale Buttonovi stačilo si jenom udržovat bodový náskok. V tehdejším systému bodování pak uhájil titul s jedenáctibodovým náskokem před Sebastianem Vettelem.
Pětatřicetiletý Button je často dotazován, zda tehdejší raketový vstup Brawnu GP do F1 (stojí za to připomenout, že FIA posvětila vznik nového týmu jedenáct dní před prvním závodem sezóny 2009) lze srovnávat se současnou převahou Mercedesu. Jenson už na podobné dotazy reaguje značně nerudně.
"Už mě otravuje, jak lidé srovnávají něco, co vlastně vůbec srovnávat nejde. Mercedes je plně financovaný tým, chce vyhrát každý závod. To nebyl náš případ. Vyhráli jsme několik závodů na začátku sezóny, ale nebyli jsme na pole-position nebo v první řadě v každém z nich - pokud se pamatuji, tak to bylo asi v polovině (z prvních sedmi závodu byl Button pětkrát v první řadě, čtyřikrát na pole-position).
Závodili jsme dobře a vyhráli jsme ty závody, ale určitě ne se zdrcujícím náskokem. Od šestého závodu dále už jsme neměli nejrychlejší vůz. Mercedes má takové auto tři roky, vyhrává s velkým náskokem, takže srovnávat nelze. Dělá úžasnou práci, má správné lidi, financování a samozřejmě disponuje skvělými piloty. Je nutná změna pravidel, abychom s nimi mohli bojovat, Jinak s nimi jen těžko bude někdo bojovat," vysvětluje Button.
Napíše filmový scénář?Svůj jediný titul považuje Button stále za "zázračný" a stále si hýčká své úspěchy, kterých dosáhl na voze přirovnávaného k bájnému Fénixovi vzlétnuvšímu z popela.
"Kdyby někdo chtěl natočit film o F1... každý má rád příběhy o malých týmech, které bojují v popředí a vítězí. Takový speciální děj - od prvních závodů, ve kterých nemají šanci na vítězství přes skutečně obtížné závody až k vítězství z pole-position, to by takový film udělalo hodně zvláštní. Já svůj vůz jako památku mám, což je naprosto úžasné. Jsou tři, jeden mám já, jeden Ross Brawn a jeden je u Mercedesu. Je dokonce vybavený motorem, takže je plně pojízdný. Ale asi by mě to přišlo na nějakých 50 000 eur, aby byl v provozu," usmívá se Button.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.