Lidé rádi stále něco posuzují. A někdy to může být záležitost nepříjemná. Jenson Button vyhrál v roce 2009 šampionát, když všechny překvapil nováček ve startovním poli Brawn GP, který ovšem vznikl převzetím závodního oddělení Hondy F1.
Současný veterán F1, mistr světa 2009 Jenson Button už je na srovnávání současné dominance Mercedesu a Brawnu GP (jehož převzetím v listopadu 2009 vznikl Mercedes Grand Prix) poněkud alergický. Nedávno se Brit nechal slyšet, že F1 přináší jen zklamání kvůli skutečnosti, že během posledních dvou a půl let není žádný soupeř schopen ohrozit nadvládu německé stáje.
Button dobyl šampionát poté, co měl drtivý nástup do sezóny: vyhrál šest ze sedmi prvních závodů a Brawn GP v tomto období získal tři double. Pak se ke slovu dostal Red Bull, ale Buttonovi stačilo si jenom udržovat bodový náskok. V tehdejším systému bodování pak uhájil titul s jedenáctibodovým náskokem před Sebastianem Vettelem.
Pětatřicetiletý Button je často dotazován, zda tehdejší raketový vstup Brawnu GP do F1 (stojí za to připomenout, že FIA posvětila vznik nového týmu jedenáct dní před prvním závodem sezóny 2009) lze srovnávat se současnou převahou Mercedesu. Jenson už na podobné dotazy reaguje značně nerudně.
"Už mě otravuje, jak lidé srovnávají něco, co vlastně vůbec srovnávat nejde. Mercedes je plně financovaný tým, chce vyhrát každý závod. To nebyl náš případ. Vyhráli jsme několik závodů na začátku sezóny, ale nebyli jsme na pole-position nebo v první řadě v každém z nich - pokud se pamatuji, tak to bylo asi v polovině (z prvních sedmi závodu byl Button pětkrát v první řadě, čtyřikrát na pole-position).
Závodili jsme dobře a vyhráli jsme ty závody, ale určitě ne se zdrcujícím náskokem. Od šestého závodu dále už jsme neměli nejrychlejší vůz. Mercedes má takové auto tři roky, vyhrává s velkým náskokem, takže srovnávat nelze. Dělá úžasnou práci, má správné lidi, financování a samozřejmě disponuje skvělými piloty. Je nutná změna pravidel, abychom s nimi mohli bojovat, Jinak s nimi jen těžko bude někdo bojovat," vysvětluje Button.
Napíše filmový scénář?Svůj jediný titul považuje Button stále za "zázračný" a stále si hýčká své úspěchy, kterých dosáhl na voze přirovnávaného k bájnému Fénixovi vzlétnuvšímu z popela.
"Kdyby někdo chtěl natočit film o F1... každý má rád příběhy o malých týmech, které bojují v popředí a vítězí. Takový speciální děj - od prvních závodů, ve kterých nemají šanci na vítězství přes skutečně obtížné závody až k vítězství z pole-position, to by takový film udělalo hodně zvláštní. Já svůj vůz jako památku mám, což je naprosto úžasné. Jsou tři, jeden mám já, jeden Ross Brawn a jeden je u Mercedesu. Je dokonce vybavený motorem, takže je plně pojízdný. Ale asi by mě to přišlo na nějakých 50 000 eur, aby byl v provozu," usmívá se Button.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.