Venezuelský státní mamutí podnik PDVSA zařídil prostřednictvím milionů dolarů Pastoru Maldonadovi účast v F1. Obří společnost však neprožívá ve své domovině nejšťastnější dny - doplatit na ně může i letošní pilot Lotusu.
Venezuelu v posledních letech sužuje extrémní inflace, korupce ve finančním sektoru a nedostatek základního zboží. Pro běžné obyvatele země není vůbec jednoduché každodenní život zvládat. Ačkoliv nedávné volby vedly k posunu v rozdělení politické moci, dá se předpokládat, že podmínky pro Venezuelany se budou měnit jen hodně pomalu. Opoziční strana sice získala kontrolu nad Národním shromážděním, ovšem prezident Nicolas Maduro vyhlásil vytvoření paralelního „lidového parlamentu“, což političtí pozorovatelé označují za poslední zoufalý pokus udržet alespoň nějakou formu legislativního formátu.
Výsledky voleb však nejsou jedinou vráskou v již tak dost ustarané Madurově tváři. Nadále pokračuje a rozrůstá se vyšetřování ropného gigantu Petróles de Venezuela S.A. (PDVSA), že „nahromadil miliardy dolarů prostřednictvím úplatků a podobně pochybných aktivit“. Zároveň probíhají snahy dokázat, že „ PDVSA a její zahraniční účty byly využívány k nezákonným účelům, včetně působení na černých měnových trzích a praní špinavých peněz z drogových obchodů“.
Všudypřítomná korupceRopný gigant PDVSA je v posledních letech významným podílníkem v oblasti globálního motosportu. Navíc působí jako osobní sponzor Pastora Maldonada v F1, jeho další aktivity najdeme v GP2 (Rodolfo Gonzáles) nebo IndyCar (Ernesto José Viso Lossada). V roce 2012 byla firma generálním sponzorem týmu Lazar startujícího v GP2. Bylo by nespravedlivé tvrdit, že PDVSA provozovala jakékoli korupční aktivity v motorsportu; to se ale nedá říci o úrovních společenských.
Prestižní list Wall Street Journal uvádí případ ředitelů nejmenované španělské stavební firmy, usilujících v zemi o blíže neurčenou zakázku. Někdejší prezident PDVSA Rafael Ramírez (dnešní velvyslanec Venezuely při OSN) jim otevřeně sdělil, že pokud nebudou mít připravenou provizi ve výši 150 milionů dolarů, mohou se ihned obrátit a putovat zpět na letiště.
Ramírez by měl být jednou z hlavních postav současného vyšetřování. Stoupenec režimu bývalého prezidenta Huga Cháveze, který kdysi hrozil „likvidací nepřátel revoluce“, během svého působení v čele PDVSA získal značné bohatství, z toho důvodu je mu přičítán podíl na nelegálních obchodech a korupčních praktikách, mezi něž patří i obsazování vedoucích pozic v PDVSA rodinnými příslušníky.
Federální zástupce čtyř amerických států na schůzce konané na počátku tohoto roku uvedl celou řadu důkazů, týkajících se činnosti PDVSA, na nichž pracovali nejen úředníci z protidrogové agentury ministerstva pro vnitřní bezpečnost, jakož i agenti FBI.
Situace je značně choulostiváŠetření v řadách PDVSA nadále pokračuje, padlo už obvinění proti dvěma Madurovým synovcům, přičemž sám Maduro je v podezření, že v jeho případě existuje podíl na distribuci drog přes Venezuelu.
Maduro ze situace v zemi viní jak přístup USA, tak vlastní opozice a označuje její jednání za důvod existence „ekonomické války“. Ve Venezuele se hovoří o 70% inflaci, Mezinárodní měnový fond uvádí daleko horší údaj – až 160 %. I nadále se očekává propad ekonomiky, až o 10 %. Ramírez na svém twitterovém účtu odmítá nařčení z korupce a mediální zprávy označuje za propagandu „nepřátel lidu“. Jejím záměrem je destabilizace režimu a snaha se pomstít za Chávezovy snahy znárodnit ropné podniky, aby zisk z nich plynoucí opět přinesl zisk obyvatelům země.
Nabízí se pochopitelně otázka, zda problémy, s nimiž se PDVSA potýká, se promítnou do dění v paddocku F1. S ohledem na neexistující diplomatické styky USA a Venezuely tato varianta nehrozí, ovšem stav ekonomiky jihoamerické země může mít dopad nejen na domácí působení stejně jako mezinárodní aktivity. A to by mohlo mít fatální důsledky především pro jediného vítěze pod venezuelskou vlajkou v F1.
Jaký bude další osud PDVSA v F1?Ropná společnost je už nějakou dobu považována za prodlouženou ruku venezuelské PSUV (Spojená socialistická strana Venezuely). Nesnáze PDVSA proto mohou zásadně ovlivnit zásobování země základními prostředky do země, zejména potravin a léků. Jejich nedostatek vyvolal v minulém roce značný počet nepokojů. Uvádí se, že došlo k několika bojům na nože o poslední balíky toaletního papíru a bochníky chleba, jejichž výsledkem bylo několik mrtvých.
PDVSA se naoko těšilo určité podpoře veřejnosti, zejména v období Chávezovy vlády, ale nedávné parlamentní volby prokázaly, že v této oblasti došlo z důvodu nedostatku životně důležitých položek a nárůstu trestné činnosti v zemi k zásadnímu obratu. Jaký bude mít na tuto skutečnost vliv nově ustaveného „lidového parlamentu“ se teprve uvidí.
Dá se očekávat, že kritická situace v zemi a revitalizace národního hospodářství donutí vládu ke změně postoje PDVSA týkající se vydávání milionů na účast Maldonada ve Formuli 1 a přesunout tyto prostředky na zachování základních životních potřeb Venezuelanů.
Jolyon Palmer se zastal Lewise Hamiltona a tvrdí, že jeho výkony nevypadají špatně kvůli nedostatku rychlosti, ale kvůli sérii drobných chyb, které ovlivnily výsledky.
Cadillac oficiálně oznámil, že jeho piloty pro debut v F1 v roce 2026 budou Sergio Pérez a Valtteri Bottas. Tým sází na tuto zkušenou dvojici, aby co nejlépe zvládl náročný vstup do světového šampionátu.
Andrea Stella očekává, že druhá polovina sezony 2025 bude pro McLaren mnohem náročnější, zejména kvůli rostoucí síle soupeřů, především Ferrari. Po dominanci v první polovině roku si tým nemůže dovolit polevit a musí být připraven na tvrdý boj o každý bod.
Zkušený pilot Formule 1 Sergio Pérez se spojí s Valtterim Bottasem, když Cadillac nasadí tuto zkušenou dvojici do své debutové sezony v roce 2026.
Emerson Fittipaldi Jr., syn legendárního šampiona Formule 1, přiznal, že jeho obdiv k Maxu Verstappenovi se zrodil během kontroverzního finále sezony 2021 v Abú Dhabí.
Jolyon Palmer míní, že těsný bodový rozdíl mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim není jen odrazem jejich výkonů, ale i výsledkem štěstí. Podle něj Norrisovi v několika případech výrazně pomohly okolnosti, které mu umožnily zůstat v těsném kontaktu s týmovým kolegou.
James Allison varuje, že i po změně pravidel v roce 2026 zůstanou pneumatiky hlavním limitem výkonu monopostů. Podle něj bude strategie a práce s degradací klíčovější než samotné technické inovace.
Podle amerických médií zvažuje Red Bull možnost přivést do svého týmu F1 šampiona IndyCar Alexe Paloua, který by usedl vedle Maxe Verstappena.
Lewis Hamilton se po letní pauze vrací zpět do dění formule 1 a hned na úvod ho čeká závod, který může zásadně ovlivnit jeho sezonu. Britský šampion tak vstupuje do víkendu s vědomím, že následující velká cena je pro něj i pro Ferrari mimořádně důležitá.
S blížícím se oznámením jezdecké sestavy pro první sezónu týmu Cadillac ve Formuli 1 se podle očekávání tým přiklání ke zkušeným závodníkům. To zároveň značně snižuje šance mladého amerického jezdce Coltona Herty na místo v nové stáji.
Podle neoficiálních zpráv Ferrari připravuje při nadcházející Velké ceně Itálie v Monze speciální poctu k 50. výročí prvního titulu mistra světa Nikiho Laudy.
Lewis Hamilton zažil u Ferrari svůj nejúspěšnější začátek kariéry u nové stáje. Sedminásobný mistr světa zůstává přesto optimistický a věří v dlouhodobou vizi týmu.