Venezuelský státní mamutí podnik PDVSA zařídil prostřednictvím milionů dolarů Pastoru Maldonadovi účast v F1. Obří společnost však neprožívá ve své domovině nejšťastnější dny - doplatit na ně může i letošní pilot Lotusu.
Venezuelu v posledních letech sužuje extrémní inflace, korupce ve finančním sektoru a nedostatek základního zboží. Pro běžné obyvatele země není vůbec jednoduché každodenní život zvládat. Ačkoliv nedávné volby vedly k posunu v rozdělení politické moci, dá se předpokládat, že podmínky pro Venezuelany se budou měnit jen hodně pomalu. Opoziční strana sice získala kontrolu nad Národním shromážděním, ovšem prezident Nicolas Maduro vyhlásil vytvoření paralelního „lidového parlamentu“, což političtí pozorovatelé označují za poslední zoufalý pokus udržet alespoň nějakou formu legislativního formátu.
Výsledky voleb však nejsou jedinou vráskou v již tak dost ustarané Madurově tváři. Nadále pokračuje a rozrůstá se vyšetřování ropného gigantu Petróles de Venezuela S.A. (PDVSA), že „nahromadil miliardy dolarů prostřednictvím úplatků a podobně pochybných aktivit“. Zároveň probíhají snahy dokázat, že „ PDVSA a její zahraniční účty byly využívány k nezákonným účelům, včetně působení na černých měnových trzích a praní špinavých peněz z drogových obchodů“.
Všudypřítomná korupceRopný gigant PDVSA je v posledních letech významným podílníkem v oblasti globálního motosportu. Navíc působí jako osobní sponzor Pastora Maldonada v F1, jeho další aktivity najdeme v GP2 (Rodolfo Gonzáles) nebo IndyCar (Ernesto José Viso Lossada). V roce 2012 byla firma generálním sponzorem týmu Lazar startujícího v GP2. Bylo by nespravedlivé tvrdit, že PDVSA provozovala jakékoli korupční aktivity v motorsportu; to se ale nedá říci o úrovních společenských.
Prestižní list Wall Street Journal uvádí případ ředitelů nejmenované španělské stavební firmy, usilujících v zemi o blíže neurčenou zakázku. Někdejší prezident PDVSA Rafael Ramírez (dnešní velvyslanec Venezuely při OSN) jim otevřeně sdělil, že pokud nebudou mít připravenou provizi ve výši 150 milionů dolarů, mohou se ihned obrátit a putovat zpět na letiště.
Ramírez by měl být jednou z hlavních postav současného vyšetřování. Stoupenec režimu bývalého prezidenta Huga Cháveze, který kdysi hrozil „likvidací nepřátel revoluce“, během svého působení v čele PDVSA získal značné bohatství, z toho důvodu je mu přičítán podíl na nelegálních obchodech a korupčních praktikách, mezi něž patří i obsazování vedoucích pozic v PDVSA rodinnými příslušníky.
Federální zástupce čtyř amerických států na schůzce konané na počátku tohoto roku uvedl celou řadu důkazů, týkajících se činnosti PDVSA, na nichž pracovali nejen úředníci z protidrogové agentury ministerstva pro vnitřní bezpečnost, jakož i agenti FBI.
Situace je značně choulostiváŠetření v řadách PDVSA nadále pokračuje, padlo už obvinění proti dvěma Madurovým synovcům, přičemž sám Maduro je v podezření, že v jeho případě existuje podíl na distribuci drog přes Venezuelu.
Maduro ze situace v zemi viní jak přístup USA, tak vlastní opozice a označuje její jednání za důvod existence „ekonomické války“. Ve Venezuele se hovoří o 70% inflaci, Mezinárodní měnový fond uvádí daleko horší údaj – až 160 %. I nadále se očekává propad ekonomiky, až o 10 %. Ramírez na svém twitterovém účtu odmítá nařčení z korupce a mediální zprávy označuje za propagandu „nepřátel lidu“. Jejím záměrem je destabilizace režimu a snaha se pomstít za Chávezovy snahy znárodnit ropné podniky, aby zisk z nich plynoucí opět přinesl zisk obyvatelům země.
Nabízí se pochopitelně otázka, zda problémy, s nimiž se PDVSA potýká, se promítnou do dění v paddocku F1. S ohledem na neexistující diplomatické styky USA a Venezuely tato varianta nehrozí, ovšem stav ekonomiky jihoamerické země může mít dopad nejen na domácí působení stejně jako mezinárodní aktivity. A to by mohlo mít fatální důsledky především pro jediného vítěze pod venezuelskou vlajkou v F1.
Jaký bude další osud PDVSA v F1?Ropná společnost je už nějakou dobu považována za prodlouženou ruku venezuelské PSUV (Spojená socialistická strana Venezuely). Nesnáze PDVSA proto mohou zásadně ovlivnit zásobování země základními prostředky do země, zejména potravin a léků. Jejich nedostatek vyvolal v minulém roce značný počet nepokojů. Uvádí se, že došlo k několika bojům na nože o poslední balíky toaletního papíru a bochníky chleba, jejichž výsledkem bylo několik mrtvých.
PDVSA se naoko těšilo určité podpoře veřejnosti, zejména v období Chávezovy vlády, ale nedávné parlamentní volby prokázaly, že v této oblasti došlo z důvodu nedostatku životně důležitých položek a nárůstu trestné činnosti v zemi k zásadnímu obratu. Jaký bude mít na tuto skutečnost vliv nově ustaveného „lidového parlamentu“ se teprve uvidí.
Dá se očekávat, že kritická situace v zemi a revitalizace národního hospodářství donutí vládu ke změně postoje PDVSA týkající se vydávání milionů na účast Maldonada ve Formuli 1 a přesunout tyto prostředky na zachování základních životních potřeb Venezuelanů.
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.