Venezuelský státní mamutí podnik PDVSA zařídil prostřednictvím milionů dolarů Pastoru Maldonadovi účast v F1. Obří společnost však neprožívá ve své domovině nejšťastnější dny - doplatit na ně může i letošní pilot Lotusu.
Venezuelu v posledních letech sužuje extrémní inflace, korupce ve finančním sektoru a nedostatek základního zboží. Pro běžné obyvatele země není vůbec jednoduché každodenní život zvládat. Ačkoliv nedávné volby vedly k posunu v rozdělení politické moci, dá se předpokládat, že podmínky pro Venezuelany se budou měnit jen hodně pomalu. Opoziční strana sice získala kontrolu nad Národním shromážděním, ovšem prezident Nicolas Maduro vyhlásil vytvoření paralelního „lidového parlamentu“, což političtí pozorovatelé označují za poslední zoufalý pokus udržet alespoň nějakou formu legislativního formátu.
Výsledky voleb však nejsou jedinou vráskou v již tak dost ustarané Madurově tváři. Nadále pokračuje a rozrůstá se vyšetřování ropného gigantu Petróles de Venezuela S.A. (PDVSA), že „nahromadil miliardy dolarů prostřednictvím úplatků a podobně pochybných aktivit“. Zároveň probíhají snahy dokázat, že „ PDVSA a její zahraniční účty byly využívány k nezákonným účelům, včetně působení na černých měnových trzích a praní špinavých peněz z drogových obchodů“.
Všudypřítomná korupceRopný gigant PDVSA je v posledních letech významným podílníkem v oblasti globálního motosportu. Navíc působí jako osobní sponzor Pastora Maldonada v F1, jeho další aktivity najdeme v GP2 (Rodolfo Gonzáles) nebo IndyCar (Ernesto José Viso Lossada). V roce 2012 byla firma generálním sponzorem týmu Lazar startujícího v GP2. Bylo by nespravedlivé tvrdit, že PDVSA provozovala jakékoli korupční aktivity v motorsportu; to se ale nedá říci o úrovních společenských.
Prestižní list Wall Street Journal uvádí případ ředitelů nejmenované španělské stavební firmy, usilujících v zemi o blíže neurčenou zakázku. Někdejší prezident PDVSA Rafael Ramírez (dnešní velvyslanec Venezuely při OSN) jim otevřeně sdělil, že pokud nebudou mít připravenou provizi ve výši 150 milionů dolarů, mohou se ihned obrátit a putovat zpět na letiště.
Ramírez by měl být jednou z hlavních postav současného vyšetřování. Stoupenec režimu bývalého prezidenta Huga Cháveze, který kdysi hrozil „likvidací nepřátel revoluce“, během svého působení v čele PDVSA získal značné bohatství, z toho důvodu je mu přičítán podíl na nelegálních obchodech a korupčních praktikách, mezi něž patří i obsazování vedoucích pozic v PDVSA rodinnými příslušníky.
Federální zástupce čtyř amerických států na schůzce konané na počátku tohoto roku uvedl celou řadu důkazů, týkajících se činnosti PDVSA, na nichž pracovali nejen úředníci z protidrogové agentury ministerstva pro vnitřní bezpečnost, jakož i agenti FBI.
Situace je značně choulostiváŠetření v řadách PDVSA nadále pokračuje, padlo už obvinění proti dvěma Madurovým synovcům, přičemž sám Maduro je v podezření, že v jeho případě existuje podíl na distribuci drog přes Venezuelu.
Maduro ze situace v zemi viní jak přístup USA, tak vlastní opozice a označuje její jednání za důvod existence „ekonomické války“. Ve Venezuele se hovoří o 70% inflaci, Mezinárodní měnový fond uvádí daleko horší údaj – až 160 %. I nadále se očekává propad ekonomiky, až o 10 %. Ramírez na svém twitterovém účtu odmítá nařčení z korupce a mediální zprávy označuje za propagandu „nepřátel lidu“. Jejím záměrem je destabilizace režimu a snaha se pomstít za Chávezovy snahy znárodnit ropné podniky, aby zisk z nich plynoucí opět přinesl zisk obyvatelům země.
Nabízí se pochopitelně otázka, zda problémy, s nimiž se PDVSA potýká, se promítnou do dění v paddocku F1. S ohledem na neexistující diplomatické styky USA a Venezuely tato varianta nehrozí, ovšem stav ekonomiky jihoamerické země může mít dopad nejen na domácí působení stejně jako mezinárodní aktivity. A to by mohlo mít fatální důsledky především pro jediného vítěze pod venezuelskou vlajkou v F1.
Jaký bude další osud PDVSA v F1?Ropná společnost je už nějakou dobu považována za prodlouženou ruku venezuelské PSUV (Spojená socialistická strana Venezuely). Nesnáze PDVSA proto mohou zásadně ovlivnit zásobování země základními prostředky do země, zejména potravin a léků. Jejich nedostatek vyvolal v minulém roce značný počet nepokojů. Uvádí se, že došlo k několika bojům na nože o poslední balíky toaletního papíru a bochníky chleba, jejichž výsledkem bylo několik mrtvých.
PDVSA se naoko těšilo určité podpoře veřejnosti, zejména v období Chávezovy vlády, ale nedávné parlamentní volby prokázaly, že v této oblasti došlo z důvodu nedostatku životně důležitých položek a nárůstu trestné činnosti v zemi k zásadnímu obratu. Jaký bude mít na tuto skutečnost vliv nově ustaveného „lidového parlamentu“ se teprve uvidí.
Dá se očekávat, že kritická situace v zemi a revitalizace národního hospodářství donutí vládu ke změně postoje PDVSA týkající se vydávání milionů na účast Maldonada ve Formuli 1 a přesunout tyto prostředky na zachování základních životních potřeb Venezuelanů.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.