Ve většině sportů to funguje tak, že pokud vyhrajete nižší soutěž, postupujete o stupínek výš, nebo aspoň máte možnost o takovou příležitost bojovat. Jenže formule 1 má svá specifika a tam vám ani bravurní vítězství nemusí být k ničemu.
Frederic Vasseur, šéf týmu GP2 ART Grand Prix se domnívá, že pokud se už téměř jistý šampion této kategorie Stoffel Vandoorne nedostane jako závodní pilot do F1, není něco v pořádku. Třiadvacetiletý Belgičan vede s náskokem 108 bodů před Američanem Alexanderem Rossim a s největší pravděpodobností stvrdí svůj titul v nadcházejícím závodě v ruském Soči. V posledních třech závodech může druhý Rossi získat maximálně 146 bodů, ale to by Vandoorne nesměl vůbec bodovat a Američan musí všechno vyhrát, navíc zajet pokaždé pole-position a nejrychlejší kola v závodě. Dost obtížné i pro Svatého Petra.
Stoffel má smlouvu s McLarenem, ale Ron Dennis dělá vše pro to, aby v týmu udržel dvojici Alonso-Button. O Jensonových eskapádách jsme už psali několikrát, Alonso má ještě odkroutit dva roky z tříletého kontraktu a i přes Briatoreho vize nejspíš o úprku reálně neuvažuje. Navíc je v záloze ještě Kevin Magnussen. Dán ovšem přiznal, že se mu nechce na závodní sedačku čekat další rok a vymínil si, že pokud příležitost nedostane, bude mít od týmu svolení, aby si hledal místo jinde. Vasseur si myslí, že podobně by měl tým jednat i v případě Vandoorna.
"Není žádným tajemstvím, že Stoffel nějaké nabídky od týmů F1 dostal, ale situace je poněkud choulostivá, protože má kontrakt s McLarenem. Nemůže proto jednat s kým se mu zachce. Ale mám za to, že během následujících dvou týdnů by měl někoho oslovit. McLaren nejspíš tento týden uzavře svou soupisku a pokud si nevyberou Stoffela, měli by ho ze smlouvy vyvázat," domnívá se Vasseur.
"Z matematického hlediska je Vandoorne nejlepším pilotem v historii GP2. Pravidla sice doznala jistých změn, ale pokud porovnáme jeho výkony s předchozími sezónami, má na kontě osm pole-position, což je - pokud mě neklame paměť - více než dosáhli bývalí mistři GP2 Rosberg (2005) a Hamilton (2006). A také vyhrává závody a získal tolik bodů jako žádný jeho předchozí konkurent.
Proto nelze akceptovat skutečnost, že by člověk, který vyhrál prakticky všechno, nepostoupí do F1; pak by ten systém nefungoval. Vandoorne triumfoval ve formuli Renault, v první sezóně v GP2 se stal vicemistrem a letos s největší pravděpodobností bude šampión. Pokud se neobjeví v závodech F1, jak chcete motivovat kluky, co začínají na motokárách?" pokračuje ve výčtech Vandoornových úspěchů Vasseur.
Také Stoffelovi soupeři si myslí, že by Belgičan měl v F1 závodit už v příštím roce. Brit Nick Yelloly, testpilot Force India a v současné době figurující na 19. příčce šampionátu GP2 v barvách německého týmu Hilmer Motorsport, ale poukazuje na některé potíže: "I když jste hodně dobří, pořád to stojí hodně peněz. Modlím se, aby Vandoorne příští rok u někoho šanci dostal, protože on je mimořádně dobrý. Pokud by se tak nestalo, tak to je evidentní bullshit," nebral si servítky Yelloly.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.