Na F1 se poslední dobou snáší vlna kritiky. Mnohým se nové monoposty nelíbí, jiní si teprve zvykají na zvuk 1,6 litrových turbo motorů a ani pravidlo zaručující dvojnásobný počet bodů v posledním závodě sezóny se s příliš kladnými ohlasy nesetkalo. Magazín Motorsport vyzpovídal bývalého designéra vozů F1 Gordona Murraye, který se zamyslel nad tím, jak zlepšit dnešní královnu motorsportu.
Před dvanácti lety byl Gordon Murray dotázán, co by na F1 změnil. "Snažil jsem si sepsat pár věcí, ale na nic jsem nepřišel. Nic bych nezměnil, protože co se rychlosti v zatáčkách týče, rychlosti na kolo či v závodě, nejde to zlepšit," zněla tehdy jeho odpověď. Jaký rozdíl udělalo oněch 12 let... Nyní je podle jeho slov F1 příliš komplikovaná.
Murray designoval formule především v sedmdesátých až devadesátých letech minulého století a na svém kontě má několik legendárních vozů včetně slavného McLarenu MP4-4. Svého odchodu k silničním vozům však nikdy nelitoval. Byl prý příliš unaven a potřeboval novou výzvu. A jeho postoj podtrhuje i fakt, že za své nejcennější vítězství kariéry považuje to ze závodu Le Mans s McLarenem F1. A právě Le Mans je závodem, do kterého by se rád zapojil i v budoucnu. Na motorsport totiž nezanevřel, i když se nyní věnuje superlehkým malým silničním vozům.
K F1 už by se vrátit nechtěl. "Určitě bych nebyl tak motivovaný. A nejde jen o novinky v oblasti aerodynamiky, ale spíš o způsob, jakým přemýšlím. Hrozně rychle se začnu nudit. Je to vlastně vtipné, protože hodně lidí mi při mém odchodu z F1 říkalo, že mě to unudí k smrti, protože u silničních aut musíte mít zrcátka takové a makové velikosti a světlomety v dané pozici," vypráví s úsměvem. Sice je to prý pravda, ale pravidla jsou nakonec mnohem volnější než ta v F1.
Ačkoliv by prý rád viděl především závodění, moc dobře chápe důležitost show, kterou se F1 stává především. "Pokud chcete, aby byla sledovanost F1 vysoká, aby o ni měli zájem diváci, sponzoři a zkrátka aby ten kolotoč fungoval, musíte tam nechat prvek zábavy a show. Je tam velmi tenká hranice a mělo by to být vyvážené, protože bez obrovských peněz, které se točí v zábavě by nebyli sponzoři, bez kterých by si týmy nemohly dovolit tu technickou stránku věci. A ta tam musí být," hodnotí situaci Murray.
Legendární McLaren MP4-4, vítěz 15 ze 16 závodů, v akci (foto: Williams F1 Team)
Říká, že existuje řada věcí, která by se v F1 mohla změnit ve prospěch diváků, sponzorů či předjíždění.
Předjíždění i bez DRS?"Velký problém dnešní F1 je ten, že po téměř každé středně-rychlé zatáčce následuje rovinka. Se současnými vozy tam ale ztratíte přítlak a vyvážení, pokud jedete za jiným autem a nejste tak nikdy dostatečně blízko, abyste mohli předjíždět. Čím více přítlaku, tím důležitější je vyvážení. Ztratit za někým přítlak je jedna věc, ale ztratit balanc, to je katastrofa, protože vůz je pak nedotáčivý a přední křídlo nefunguje. A nikdy tak nebudete dost blízko, abyste mohl předjíždět," popisuje sedmašedesátiletý rodák z jihoafrického Durbanu.
Řešení je podle něj jednoduché - větší volnost designérů v oblasti prostřední části vozu. Ta by potom prý mohla produkovat 80-90% přítlaku a mohla by se tak dramaticky zredukovat velikost předního i zadního křídla.
"A to by pomohlo spoustě věcí. Především by auta tolik neztrácela balanc v zatáčkách jako teď. A také by se omezily hloupé situace, kdy se jezdec přiblíží k jinému autu a dotknou se předními křídly. To by znamenalo méně nechtěných zastávek v boxech a mnohem těsnější závodění," radí Murray.
Změnu by také uvítal u pneumatik, které by podle něj mohly být menší. Tím by se změnšila třecí plocha a brzdění by jezdce prověřilo mnohem víc než nyní. "Momentálně když jedete na rovince 200mil/hod, musíte brzdit zhruba na stovku. Kdyby byly pneumatiky menší, jeli byste 210mil/hod a museli brzdit na osmdesát. Pro závodníka by to bylo náročnější. Nemusí to být velká změna, stačí zmenšit třecí plochu o 10-15% a na výkonnosti auta se to obrovsky podepíše," komentuje to.
Tyto změny by mohly pomoci předjíždění. Sám však vidí ještě jeden problém a tím jsou penalizace. "Když občas sleduji závod, vidím čím dál více penalizací, když se někdo pokusí o předjetí. Naprosto to nechápu a je to čím dál horší a horší. Měli by se podívat na Moto GP... Samozřejmě, že opravdu nebezpečný manévr by měl být potrestán, ale existuje hranice," krčí rameny.
Zelená Formule 1?"V tomhle jsem zajedno s Berniem Ecclestonem. Je to hloupost a nevidím v tom žádný smysl. Pokud chcete, aby F1 zůstala špičkou technického oboru, nemyslím si, že se to podaří cestou ekologičnosti. Technologie se zkouší v Le Mans, vytrvalostních soutěžích. F1 je show, sprint, nemá to s vytrvalostí nic společného. Dnes jsou omezeny otáčky, musíte odjet určitý počet závodů s jedním motorem a udržet dole výdaje."
"Pokud by tato pravidla neexistovala, potom můžete říct ok, zkusíme zelenou technologii a otevřeme se alternativním možnostem. Pokud však pravidla nařizují něco ohledně KERSu, všichni budou mít ten stejný systém. To není ekologická technologie, to je mávání vlajkou a křičení: jsme zelená formule. A navíc je to šíleně drahé."
Zajímavých nápadů a postřehů má dostatek a ačkoliv nezapře, že opravdu velmi dobře ví, o čem hovoří, je vidět, jak velký krok od jeho dob F1 ušla. Možná by však nebylo na škodu, aby jeho návrhy viděl někdo z vedení FIA...
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.