Není to žádná mýlka, hned podtitul knihy: 30 let příběhů uvnitř Formule 1 napoví, že se opravdu jedná o knihu o královně motorsportu. Její autorka, Di Spires, se svým manželem totiž třicet let obstarávala motorhomy několika týmů (jako například Toleman, Lotus a podobně) a starala se především o to, aby piloti a členové týmů měli co jíst. Nabízí tak neobyčejný pohled na dění v F1.
Osobně jsem se příliš častokrát nesetkala s tím, že bych se při čtení knihy o motorsportu od srdce zasmála. Di Spires však přesně takovu knihu napsala!
Ukazuje nám totiž zcela jinou stranu motorsportu, která však bezpochyby také patří k závodění - osobní stránku pilotů a ostatních členů týmů. A člověk se nepřestává divit, jaká překvapení a příběhy svět Formule 1 skrývá.
Vtipné historky se kupí jedna za druhou. Manželka Maria Andrettiho se zesekla na WC a protože se jela kvalifikace, nikdo neměl zájem ji vysvobodit, dovíme se například. Během jejích prvních let v zákulisí F1 byl také hlavním sponzorem týmu Johna Surteese Durex! O pikantní historky tak nebyla nouze.
Kdo z jedzců například nedal dopustit na kávu a cigaretu? Který okruh je nejnebezpečnější, který pilot se ztratil při cestě na okruh a zmeškal tréninky, kdo si přivedl striptérku a kde neměli možnost nakoupit jídlo? Kniha odpoví na mnohem více otázek.
Za ta léta se spřátelili nejen s piloty jako Ayrton Senna, Michael Schumacher, Nelson Piquet, Johnny Herbert či Martin Brundle, ale poznali také Bernieho Ecclestona, Flavia Briatoreho a mnohá další slavná jména F1.
Za třicet let toho prožili opravdu hodně a proto nechybí ani dojemné a smutné momenty - smrt Angelise či zlomený Michael Schumacher po smrti Ayrtona Senny prohlašující, že tohle už dál dělat nebude...
Můžeme nahlédnout do světa, který jak sama autorka několikrát na vlastní kůži poznala, ačkoliv je silně soutěživý, je zároveň velmi přátelský a když jde do tuhého, celá komunita prý stojí při sobě.
Z její perspektivy můžeme pozorovat, jak se F1 měnila a i když změny byly obrovské, něco přece jen zůstalo stejné. Například fakt, že realita je často malinko jiná, než jak je to prezentováno světu.
A jak autorka s radostí opakuje - bylo neuvěřitelné, co vše měla možnost vidět a zažít a s jakými lidmi se mohla setkat, když přeci jen vařila čaj!
Příběh Di a Stuarta Spiresových ukazuje odhodlanost a spoustu obětování, které při cestě za jejich vysněným povoláním potkali. "Mum and dad" (jak se jim říkalo v paddocku) však vytrvali a stali se součástí světa, který milovali.
Název: I just made the tea: Tales from 30 years inside Formula 1 Autor: Di Spirez, Bernard Ferguson Nakladatelství: Haynes Rok vydání: 2012 Počet stran: 384 ISBN: 978857332233
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.