Druhé pokračování seriálu o legendárním okruhu Nürburgring.
NÜRBURGRING POKOŘILA I ELIŠKA JUNKOVÁTrať, rozprostírající se okolo hradu Nürburg, vyváděla v úžas všechny, kdo s ní přišli do styku. Přesně 27,9 kilometrů dlouhá dráha byla koncipována ve třech různých variantách. První verze se zmiňovanou délkou zahrnovala i tzv. Jižní smyčku. Bez Jižní smyčky měla 22,8 kilometrů a délka samostatné smyčky činila 7,8 kilometrů. Dráha nekřížila veřejné komunikace či cestu pro pěší. Předseda zemské rady Otto Creutz a architekt Gustav Eichler mysleli na každičký detail. Přemostění a podjezdy byly součástí Nürburgringu už v původních plánech a nebudeme-li počítat hluk závodních motorů, Nürburgring nikoho z okolí neomezoval. V plánu byla i výstavba železnice podél dráhy. Vlaky by pak rozvážely návštěvníky na atraktivní divácká místa, k realizaci ale nikdy nedošlo.Díky nezvyklé délce okruhu byla za depem postavena krátká komunikace, zkracující cestu za měřeným kolem. Po startovní/cílové rovince podél depa jezdci pokračovali do levé a následně pravé zatáčky. Odtamtud akcelerovali na rovinku za depem a levou zatáčkou pokračovali dál po okruhu. V těchto místech se nacházela i odbočka doprava, tzv. spojnice se startovní/cílovou rovinkou. Jezdci ji využívali, pokud chtěli zajet měřené kolo co nejdříve, bez nutnosti absolvovat letmé kolo.
Nürburgring v roce 1927: Christian Werner skončil na třetím místě a zajel nejrychlejší kolo
Aby se Creutz nemusel chlubit jen dráhou, postavil i špičkové depo o kapacitě 50 garáží. V třípatrové budově se nacházelo středisko závodu a časoměřičů. Pod hlavní tribunu byl umístěn hotel s 30 pokoji. Ve finále se celkové náklady vyšplhaly na úctyhodných 14,1 milionu marek. Němečtí dělníci udělali pořádný kus práce. Vždyť dlouhý okruh dokončili za pouhé dva roky. Sice se v menších pracích pokračovalo i po otevření, ale do provozuschopného stavu byl Nürburgring uveden po dvou letech. Oficiální otevření okruhu proběhlo o víkendu 17. – 19. června 1927. První závod s názvem Eifelrennen přilákal 99 motocyklů, 17 sidecarů a 65 automobilů. Nikým nepoznaný Nürburgring s pražádnými bezpečnostními prvky byl pro jezdce náročnou zkouškou, proto ho Creutz otevřel už 14. června a umožnil závodníkům trénovat.Nedělní dvanáctikolový závod přivítal i dva šestilitrové mercedesy s Rudolfem Caricciolou a Adolfem Rosenbergerem. Nechyběl ani rodák z Nového Jičína Alfred Neubauer coby technický ředitel týmu Mercedes. Z bohatého startovního pole vzešel vítězně Caracciola. Za tři a půl hodiny odjel 340 km, naopak poslední Helmuth Butenuth absolvoval onu vzdálenost za pět a půl hodiny.První ostrá zkouška Nürburgringu dopadla na výbornou a nic nebránilo přípravám na prestižní Grand Prix Německa. Tu v předchozím roce hostila dráha AVUS. Bezmála 20 kilometrů dlouhou trať tvořily dvě rovinky a dvě zatáčky. Vinou tragických nehod během „mokrého“ závodu na AVUSU se Grand Prix Německa přestěhovala na paradoxně o nic méně nebezpečnější Nürburgring. Tam se z vítězství radovaly mercedesy v čele s Ottem Merzem. Pro tehdejší Československo měla GP Německa roku 1927 obrovský význam. Startovala v ní sedmadvacetiletá Eliška Junková, která s bugatkou vyhrála svou kategorii. V Československu propukla velká sláva a hrdost. V Lidových novinách jí formou básně blahopřál i spisovatel Eduard Bass.“Pro německou Velkou cenustačilo nám vyslat ženu,arci když je takovájako paní Junková!Ta když sedne k volantu,rekordy jsou k čerchmantu!”Junková rok po vítězství na Nürburgringu ukončila kariéru. Nemilosrdný okruh ji totiž v roce 1928 vzal manžela Čeňka a Junková se rozhodla s profesionálním motorsportem skoncovat.NÜRBURGRING POLNÍ NEMOCNICÍ A ÚTOČIŠTĚM UPRCHLÍKŮNürburgring hostil Grand Prix Německa nepřetržitě do roku 1939. Pouze krachem na burze v roce 1930 a žalostnou ekonomickou situací Německa v roce 1933, nebyla grand prix pořádána. Nástup Adolfa Hitlera k moci v roce 1933 však odstartoval nezapomenutelné období nadvlády strojů Mercedes-Benz a Auto-Union. Propaganda německého inženýrství a pilotů vždy dosahovala vrcholu během domácích grand prix, jež bývaly svědkem nacistických orgií na dokonalost německé techniky. Ačkoliv nacisté vládli pevnou rukou, nad závody kontrolu neměli. Nezapomenutelné vítězství Tazia Nuvolariho na podceňované Alfě Romeo P3 v roce 1935 a prvenství Brita Richarda Seamana v roce 1938 (čtěte zde: Brit ve službách Hitlerova Německa) brali nacističtí funkcionáři nelibě.
Start Eifelrennenu v roce 1935, závod vyhrál Rudolf Caracciola
V roce 1933 taktéž nastalo těžké období zakladatele okruhu Otta Creutze, jenž nebyl aktivní pouze v motoristické oblasti. Byl zapojen i do jiných nákladných projektů. Tato skutečnost vyvolala v Berlíně pochybnosti o jeho hospodaření s veřejnými financemi. Podmět k přezkoumání jeho činností dala právě nákladná realizace Nürburgringu.Creutz se po otevření okruhu přestěhoval do Berlína, kde pokračoval v práci státního úředníka. Byl členem katolické klerikální strany, kterou nacisté po získání moci rozpustili. Bývalý předseda zemské rady pak odešel nezvykle brzy do důchodu (44 let) a s rodinou se přestěhoval do Düsseldorfu. I přes změnu bydliště pozornosti Gestapa neunikl. Byl obviněn za zpronevěru státních peněz, ale při soudním procesu chyběly žalobě relevantní důkazy. Proto Gestapo hledalo jakékoliv maličkosti, aby ho mohlo za každou cenu poslat do vězení. Za nákup šesti kusů masa jen pro čtyři novináře během tiskové konference, či za neodůvodněné cesty do Itálie a Francie na okruhy Monza a Montlhéry byl odsouzen k ročnímu pobytu v düsseldorfském vězení bez nároku na návštěvy. Creutz se po vypršení trestu stáhl do ústraní a šest let po válce ve věku 62 let spáchal sebevraždu ve freiburské nemocnici.Vypuknutím druhé světové války závodní motory na Nürburgringu utichly. Jako poslední za sebou zavřel dveře tým Auto-Union. V roce 1940 na něm strávil 41 dní a testoval vylepšené modely, jež svět grand prix už nikdy nespatřily.Během války byl okruh využíván k testování řidičských schopností vojáků. Ke konci války byl v hotelu zřízen azylový dům pro obyvatele vybombardovaných měst. V prostoru startu a cíle vznikla i polní nemocnice. Venkovní parkoviště okupovala hospodářská zvířata, ulehající do stájí uvnitř kontrolní věže. Oplocení, které dělníci postavili okolo okruhu ve 30. letech, bylo v roce 1943 pro válečné účely rozebráno.V březnu roku 1945 dorazila do Eifelského pohoří 11. obrněná divize americké armády. V rámci rychlejšího přesunu jednotek byla použita dráha Nürburgringu. Tanky postupovaly od Jižní smyčky až k startovní/cílové rovince, kde vojáci objevili opuštěnou polní nemocnici a desítky civilistů, skrývajících se v prostorách budov.
Panorama Grand Prix Německa v roce 1939
Shodou okolností navštívila Nürburgring divize, o níž generál George Smith Patton tvrdil, že evropským kontinentem doslova prolétla. Během čtyři měsíců a dvou týdnů se probojovala z Francie, Belgie, Německa až na západ tehdejšího Československa. Přitom Nürburgring nebyl jejím jediným navštíveným okruhem. V prosinci roku 1944 se vojáci 11. obrněné divize zastavili na okruhu Le Mans ve Francii, pak v Remeši-Gueux a o tři týdny později na belgické dráze Spa-Franchorchamps. Ve finále navštívili Nürburgring, který fungoval jako rychlejší spojnice z města Müllenbach dál na východ.Po válce byl Nürburgring zpustošen, ale již brzy se měl pronikavý zvuk motorů vrátit do malebného prostředí Eifelského pohoří.NÜRBURGRING 1. část – První německá horská, závodní a testovací dráhaNÜRBURGRING 2. část – Nürburgring pokořila i Eliška JunkováNÜRBURGRING 3. část – Nejistá budoucnost
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.