Zatáčky. Jednoznačně nejdůležitější části závodních okruhů. Odehrává se tam většina dramazických momentů. Ty nejlepší zvolil oficiální web Formula1.com. Podívejte se, které to jsou.
1. Suzuka - 130RBezesporu jedna z nejlepších zatáček v současném kalendáři. Z Japonského okruhu by se daly vybrat mnohé další, ale 130R je prostě 130R... Číslo 130 značí její poloměr. Projíždět ji na plný plyn by byla ještě před rokem 2003 sebevražda. Potom proběhly úpravy a nyní již není projíždění této slavné levotočivé zatáčky tak obtížné. Přesto tu stále není žádný prostor pro chyby. Jednu takovou udělal i Lucas Di Grassi při letošní VC Japonska, když při najíždění na rošt nezvládl svůj monopost a naboural do zdi.
2. Monza - ParabolicaMonza, chrám rychlosti, ráj pro závodníky. Její bezesporu nejslavnější zatáčkou je ta poslední, Parabolica. Tato pravotočivá zatáčka má 180 stupňů a je velice důležité Parabolicu projet správně, aby mohlo auto dosáhnout maximální rychlosti na rovince. Je velice obtížné dobře trefit stopu, protože pro dobrý čas se musí brzdit co nejpozději. Pokud se něco pokazí, dopadne to špatně. Jako když v roce 1970 vyletěl z trati Jochen Rindt. Tehdy ve svém Lotusu zemřel.
3. Istanbul park - zatáčka číslo 8Tak tato zatáčka patří k nejrychlejším vůbec. Jezdí se rychlostí až 270 kilometrů za hodinu. Má čtyři vrcholy a pro rychlý a bezpečný průjezd je potřeba precizně trefit stopu při nájezdu. V kombinaci s hrbolatým povrchem turecké trati je to ještě obtížnější. Zatáčka číslo osm je mistrovským dílem z pera často kritizovaného architekta Hermanna Tilkeho.
4. Spa-Francorchamps - Eau RougeEau Rouge. Legendární zatáčka, kterou miluje snad každý pilot. Je unikátní tím, že je vyprojektována pouze a jen přírodou. Po pomalém průjezdu vlásenkou La Source piloti prudce akcelerují z kopce, v rychlosti, která rozhodně převyšuje 250 km/hod, projedou toto legendární místo a poté pokračují do kopce až k další zatáčce. Kdo tady dostane strach, nemá šanci zajet rychlé kolo. Samozřejmě, mnozí tvrdí, že projíždění touto zatáčkou je stále méně vzrušující, protože technika již umožňuje vytvořit dostatečně velký přítlak pro projetí téměř až na plný plyn. Přitom přávě citlivá manipulace s plynem byla dříve základem úspěchu.
5. Silverstone - BeckettsCelý okruh Silverstone je bezpochyby plný skvělých zatáček, nicméně Becketts jsou nejznámější. Je opravdu velice nutné trefit nájezd a neztratit odvahu, jinak nemáte šanci. V opačném případě je jízda přes tuto pasáž opravdu adrenalinovým zážitkem, který je navíc doprovázený přetížením až 4 G.
6. Interlagos - MergulhoPo úvodním esíčku Senna S a dlouhé rovince přichází skvělá zatáčka Mergulho. Jede se na levou ruku a je velice obtížné ji projet, zvláště proto, že se před ní dlouho brzdí, najít dobrý brzdný bod může být těžké, hlavně letos, když se nesmí tankovat a hmotnost auta se neustále mění. Tak jako všude, tak i zde je kladen velký důraz na správné nastavení vozu.
7. Monte Carlo - Grand Hotel HairpinNejpomalejší zatáčka v kalendáři. Levotočivá vlásenka, která se projíždí rychlostí okolo 50 kilometrů za hodinu, na první rychlostní stupeň. Ač se to může zdát nemožné, i zde se dá předjíždět. Zvlášť v prvním kole, kdy jsou pneumatiky a brzdy ještě studené.
8. Montreal - zatáčka číslo 12, "Zeď šampionů"Své jméno získala zatáčka v roce 1999. V tomto roce zde svá auta nezvládli hned tři mistři světa, Michael Schumacher, Damon Hill a Jacques Villeneuve. Po více než patnácti sekundách jízdy na plný plyn je potřeba rychle zabrzdit, správně najet a poté samozřejmě správně akcelerovat. Ale to je právě zde kámen úrazu, protože je obtížné zatáčku projet čistě, pokud tedy nechcete zajíždět suverénně nejhorší časy. Každá chyba se tvrdě trestá.
Která zatáčka je nejlepší podle Vás? Napište svůj názor do diskuze pod článkem.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.