Zatáčky. Jednoznačně nejdůležitější části závodních okruhů. Odehrává se tam většina dramazických momentů. Ty nejlepší zvolil oficiální web Formula1.com. Podívejte se, které to jsou.
1. Suzuka - 130RBezesporu jedna z nejlepších zatáček v současném kalendáři. Z Japonského okruhu by se daly vybrat mnohé další, ale 130R je prostě 130R... Číslo 130 značí její poloměr. Projíždět ji na plný plyn by byla ještě před rokem 2003 sebevražda. Potom proběhly úpravy a nyní již není projíždění této slavné levotočivé zatáčky tak obtížné. Přesto tu stále není žádný prostor pro chyby. Jednu takovou udělal i Lucas Di Grassi při letošní VC Japonska, když při najíždění na rošt nezvládl svůj monopost a naboural do zdi.
2. Monza - ParabolicaMonza, chrám rychlosti, ráj pro závodníky. Její bezesporu nejslavnější zatáčkou je ta poslední, Parabolica. Tato pravotočivá zatáčka má 180 stupňů a je velice důležité Parabolicu projet správně, aby mohlo auto dosáhnout maximální rychlosti na rovince. Je velice obtížné dobře trefit stopu, protože pro dobrý čas se musí brzdit co nejpozději. Pokud se něco pokazí, dopadne to špatně. Jako když v roce 1970 vyletěl z trati Jochen Rindt. Tehdy ve svém Lotusu zemřel.
3. Istanbul park - zatáčka číslo 8Tak tato zatáčka patří k nejrychlejším vůbec. Jezdí se rychlostí až 270 kilometrů za hodinu. Má čtyři vrcholy a pro rychlý a bezpečný průjezd je potřeba precizně trefit stopu při nájezdu. V kombinaci s hrbolatým povrchem turecké trati je to ještě obtížnější. Zatáčka číslo osm je mistrovským dílem z pera často kritizovaného architekta Hermanna Tilkeho.
4. Spa-Francorchamps - Eau RougeEau Rouge. Legendární zatáčka, kterou miluje snad každý pilot. Je unikátní tím, že je vyprojektována pouze a jen přírodou. Po pomalém průjezdu vlásenkou La Source piloti prudce akcelerují z kopce, v rychlosti, která rozhodně převyšuje 250 km/hod, projedou toto legendární místo a poté pokračují do kopce až k další zatáčce. Kdo tady dostane strach, nemá šanci zajet rychlé kolo. Samozřejmě, mnozí tvrdí, že projíždění touto zatáčkou je stále méně vzrušující, protože technika již umožňuje vytvořit dostatečně velký přítlak pro projetí téměř až na plný plyn. Přitom přávě citlivá manipulace s plynem byla dříve základem úspěchu.
5. Silverstone - BeckettsCelý okruh Silverstone je bezpochyby plný skvělých zatáček, nicméně Becketts jsou nejznámější. Je opravdu velice nutné trefit nájezd a neztratit odvahu, jinak nemáte šanci. V opačném případě je jízda přes tuto pasáž opravdu adrenalinovým zážitkem, který je navíc doprovázený přetížením až 4 G.
6. Interlagos - MergulhoPo úvodním esíčku Senna S a dlouhé rovince přichází skvělá zatáčka Mergulho. Jede se na levou ruku a je velice obtížné ji projet, zvláště proto, že se před ní dlouho brzdí, najít dobrý brzdný bod může být těžké, hlavně letos, když se nesmí tankovat a hmotnost auta se neustále mění. Tak jako všude, tak i zde je kladen velký důraz na správné nastavení vozu.
7. Monte Carlo - Grand Hotel HairpinNejpomalejší zatáčka v kalendáři. Levotočivá vlásenka, která se projíždí rychlostí okolo 50 kilometrů za hodinu, na první rychlostní stupeň. Ač se to může zdát nemožné, i zde se dá předjíždět. Zvlášť v prvním kole, kdy jsou pneumatiky a brzdy ještě studené.
8. Montreal - zatáčka číslo 12, "Zeď šampionů"Své jméno získala zatáčka v roce 1999. V tomto roce zde svá auta nezvládli hned tři mistři světa, Michael Schumacher, Damon Hill a Jacques Villeneuve. Po více než patnácti sekundách jízdy na plný plyn je potřeba rychle zabrzdit, správně najet a poté samozřejmě správně akcelerovat. Ale to je právě zde kámen úrazu, protože je obtížné zatáčku projet čistě, pokud tedy nechcete zajíždět suverénně nejhorší časy. Každá chyba se tvrdě trestá.
Která zatáčka je nejlepší podle Vás? Napište svůj názor do diskuze pod článkem.
Lando Norris získal pole position na Velkou cenu Austrálie 2025, přičemž Oscar Piastri skončil těsně druhý a Max Verstappen obsadil třetí místo. Všichni tři jezdci se připravují na nevyzpytatelný závod, který bude ovlivněn možným deštěm a novými výzvami.
Úvodní kvalifikace sezóny 2025 v Albert Parku skončila neúspěchem pro nováčky Kimiho Antonelliho a Liama Lawsona, kteří vypadli už v první části. V závěru kvalifikace si pole position zajistil Lando Norris, který porazil týmového kolegu Oscara Piastriho o 0,084 sekundy, přičemž Max Verstappen dokončil kvalifikaci na třetím místě.
Lewis Hamilton se připravuje na svůj premiérový závod za Ferrari během Velké ceny Austrálie, kde se chystá ukázat, že jeho přechod k italské stáji přinese výrazný pokrok v jeho kariéře, po náročném roce 2024 s Mercedesem.
Oscar Piastri před domácím publikem zazářil a ovládl dramatický třetí trénink v Melbourne, kde se první tři jezdci vměstnali do rozdílu pouhých osm setin sekundy.
Red Bull plánuje požádat Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) o výjimku, která by umožnila jednomu z jejich jezdců, jenž ještě nedosáhl věku 18 let, získat superlicenci a účastnit se závodů Formule 1.
Lewis Hamilton po druhém tréninku na Velké ceně Austrálie překvapil fanoušky, když prozradil svou předpověď ohledně pole position.
Generální ředitel F1 Stefano Domenicali zamíří po úvodní Velké ceně Austrálie do Thajska, aby jednal s organizátory, kteří doufají, že se jim podaří uspořádat závod v ulicích hlavního města Bangkoku.
Integrace Carlose Sainze do týmu Williams probíhá hladce. James Vowles, šéf týmu, popisuje Španěla jako „bojovník poslaný z nebe“ díky jeho pracovní morálce, která skvěle zapadá do hodnot týmu.
Juki Cunoda se podělil o překvapivý moment, kdy mu Red Bull oznámil, že prohrál v závodě o post týmového kolegy Maxe Verstappena s Liamem Lawsonem.
Fernando Alonso po úvodních trénincích v Melbourne k Australské Grand Prix 2025 vyjádřil svou frustraci vůči mediálním rozhovorům a rozhodl se zcela vynechat komentáře. Po prvním tréninku, kde skončil na 8. místě, a po druhém, ve kterém klesl na 13. pozici, jasně odmítl jakékoliv rozhovory s novináři.
Mercedes měl v pátečních trénincích na Velkou cenu Austrálie problémy s optimalizací výkonu mezi měkkými a středními pneumatikami, což ovlivnilo jejich kvalifikační simulace.
Lando Norris byl nejrychlejší v prvním tréninku, ale ve druhém ho předstihl Charles Leclerc, zatímco britský jezdec nadále hledá optimální vyvážení vozu. Max Verstappen se potýkal s nedotáčivostí a obsadil až sedmé místo, což potvrzuje, že Red Bull zatím postrádá konkurenceschopné tempo.