Zatáčky. Jednoznačně nejdůležitější části závodních okruhů. Odehrává se tam většina dramazických momentů. Ty nejlepší zvolil oficiální web Formula1.com. Podívejte se, které to jsou.
1. Suzuka - 130RBezesporu jedna z nejlepších zatáček v současném kalendáři. Z Japonského okruhu by se daly vybrat mnohé další, ale 130R je prostě 130R... Číslo 130 značí její poloměr. Projíždět ji na plný plyn by byla ještě před rokem 2003 sebevražda. Potom proběhly úpravy a nyní již není projíždění této slavné levotočivé zatáčky tak obtížné. Přesto tu stále není žádný prostor pro chyby. Jednu takovou udělal i Lucas Di Grassi při letošní VC Japonska, když při najíždění na rošt nezvládl svůj monopost a naboural do zdi.
2. Monza - ParabolicaMonza, chrám rychlosti, ráj pro závodníky. Její bezesporu nejslavnější zatáčkou je ta poslední, Parabolica. Tato pravotočivá zatáčka má 180 stupňů a je velice důležité Parabolicu projet správně, aby mohlo auto dosáhnout maximální rychlosti na rovince. Je velice obtížné dobře trefit stopu, protože pro dobrý čas se musí brzdit co nejpozději. Pokud se něco pokazí, dopadne to špatně. Jako když v roce 1970 vyletěl z trati Jochen Rindt. Tehdy ve svém Lotusu zemřel.
3. Istanbul park - zatáčka číslo 8Tak tato zatáčka patří k nejrychlejším vůbec. Jezdí se rychlostí až 270 kilometrů za hodinu. Má čtyři vrcholy a pro rychlý a bezpečný průjezd je potřeba precizně trefit stopu při nájezdu. V kombinaci s hrbolatým povrchem turecké trati je to ještě obtížnější. Zatáčka číslo osm je mistrovským dílem z pera často kritizovaného architekta Hermanna Tilkeho.
4. Spa-Francorchamps - Eau RougeEau Rouge. Legendární zatáčka, kterou miluje snad každý pilot. Je unikátní tím, že je vyprojektována pouze a jen přírodou. Po pomalém průjezdu vlásenkou La Source piloti prudce akcelerují z kopce, v rychlosti, která rozhodně převyšuje 250 km/hod, projedou toto legendární místo a poté pokračují do kopce až k další zatáčce. Kdo tady dostane strach, nemá šanci zajet rychlé kolo. Samozřejmě, mnozí tvrdí, že projíždění touto zatáčkou je stále méně vzrušující, protože technika již umožňuje vytvořit dostatečně velký přítlak pro projetí téměř až na plný plyn. Přitom přávě citlivá manipulace s plynem byla dříve základem úspěchu.
5. Silverstone - BeckettsCelý okruh Silverstone je bezpochyby plný skvělých zatáček, nicméně Becketts jsou nejznámější. Je opravdu velice nutné trefit nájezd a neztratit odvahu, jinak nemáte šanci. V opačném případě je jízda přes tuto pasáž opravdu adrenalinovým zážitkem, který je navíc doprovázený přetížením až 4 G.
6. Interlagos - MergulhoPo úvodním esíčku Senna S a dlouhé rovince přichází skvělá zatáčka Mergulho. Jede se na levou ruku a je velice obtížné ji projet, zvláště proto, že se před ní dlouho brzdí, najít dobrý brzdný bod může být těžké, hlavně letos, když se nesmí tankovat a hmotnost auta se neustále mění. Tak jako všude, tak i zde je kladen velký důraz na správné nastavení vozu.
7. Monte Carlo - Grand Hotel HairpinNejpomalejší zatáčka v kalendáři. Levotočivá vlásenka, která se projíždí rychlostí okolo 50 kilometrů za hodinu, na první rychlostní stupeň. Ač se to může zdát nemožné, i zde se dá předjíždět. Zvlášť v prvním kole, kdy jsou pneumatiky a brzdy ještě studené.
8. Montreal - zatáčka číslo 12, "Zeď šampionů"Své jméno získala zatáčka v roce 1999. V tomto roce zde svá auta nezvládli hned tři mistři světa, Michael Schumacher, Damon Hill a Jacques Villeneuve. Po více než patnácti sekundách jízdy na plný plyn je potřeba rychle zabrzdit, správně najet a poté samozřejmě správně akcelerovat. Ale to je právě zde kámen úrazu, protože je obtížné zatáčku projet čistě, pokud tedy nechcete zajíždět suverénně nejhorší časy. Každá chyba se tvrdě trestá.
Která zatáčka je nejlepší podle Vás? Napište svůj názor do diskuze pod článkem.
Lewis Hamilton znovu neudržel emoce za volantem. Ve Velké ceně Miami si během závodu ostře vyjel do svého inženýra a další napjatá komunikace u Ferrari nenechala nikoho na pochybách, že atmosféra v týmu je vše jen ne klidná. Po závodě ale britský jezdec otočil: „Nemyslel jsem to vážně.“
Australský talent Oscar Piastri si v Miami připsal třetí vítězství v řadě a potvrdil skvělou formu, když opět předvedl suverénní výkon a nenechal nikoho na pochybách, kdo momentálně udává tempo ve Formuli 1.
Kvalifikace na Velkou cenu Miami skončila pro Ferrari fiaskem. Charles Leclerc obsadil až osmé místo, jeho týmový kolega Lewis Hamilton skončil dokonce dvanáctý. „Byl jsem spokojený se svým kolem, ale výsledek je zklamáním. Prostě nejsme dost rychlí,“ hodnotil Leclerc situaci otevřeně.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Miami jako čerstvý otec, ale na trati nijak nepolevil. Po narození dcery Lily si bez zaváhání dojel pro pole position a dal jasnou odpověď na debaty, zda ho otcovství může zpomalit.
Max Verstappen ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Miami 2025 a zajistil si start z prvního místa. Nizozemský jezdec Red Bullu stanovil nový traťový rekord a po závodě mluvil o hledání limitů. Lewis Hamilton z Ferrari označil svou kvalifikaci za zklamání, Lando Norris se smířil s druhým místem a Andrea Kimi Antonelli ocenil svůj návrat po sprintu. Ferrari zůstává pozadu a šéf týmu Frederic Vasseur přiznal chyby.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.