Sezona 2008 má za sebou vůbec první reálné porovnání konkurenceschopnosti jednotlivých aktérů. Kvalifikace na GP Austrálie ukázala, že předsezonní testy a odhady byly ve většině případů nesprávné a zavádějící.
Létající Ferrari! McLaren se marně snaží dohnat ztrátu na Italy. BMW Sauber chce vyhrávat příliš rychle. Williams třetí silou. Renault schovává svoji sílu. Toyota a Honda pokračují v loňské mizérii. Podobných titulků jsme si užili a i my sami jich užili nepřeberně. Jak se však ukázalo, pravdu měl a nadále i má ostřílený lišák Ron Dennis.
Nelze dělat ukvapené závěry a soudy po jediné kvalifikaci, větší roli může sehrát množství paliva v nádržích jednotlivých monopostů, nicméně jsem přesvědčen o tom, že dosažené časy ukázaly jednu základní skutečnost, kterou potvrdí i zítřejší Grand Prix.
Při podrobnějším pohledu na dosažené časy ve finálové části kvalifikace je zřejmé, že máme tři týmy a šest vozů v rozpětí 5 desetin vteřiny. Vše napovídá tomu, že se přes první nevýrazné výkony velký skok BMW Sauberu skutečně podařil, Ferrari není tak rychlé, jak se zdálo a McLaren si udržel špičkovou formu s oběma svými juniory i bez zkušeného Alonsa.
Časy však ukazují i jinou a podle mého podstatně důležitější a nepříjemnější skutečnost. Mezi pátým Heidfeldem a šestým Trullim zeje mezera hluboká 1,3 vteřiny! Náhoda, strategie nebo varování před dvěma naprosto oddělenými ligami?
Závěrem lze říci, že výkony obou továrních stájí japonských automobilek jsou příslibem ještě dramatičtějších bojů o poslední dvě bodované pozice, na které si dělá zálusk hned pět nebo šest týmů.
Zmíněný Ron Dennis nepřikládá časům z testů téměř žádnou hodnotu a zřejmě měl zase jednou pravdu…
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.