McLaren zahajuje sezónu 2025 Formule 1 s novým postavením – poprvé od roku 1999 se vrací jako obhájce titulu mistrů Poháru konstruktérů.
Při pohledu na výkony McLarenu v loňské sezóně nelze opomenout, že tým i přes silné výsledky Landa Norrise a Oscara Piastriho v podobě jejich prvních vítězství ve Formuli 1 v roce 2024 nedokázal konkurovat dominanci Maxe Verstappena.
Holanďan sice na začátku sezóny vybudoval dostatečný náskok na to, aby si zajistil čtvrtý titul v řadě, ale na konci sezóny bylo již zřejmé, že McLaren má k dispozici nejrychlejší vůz v poli.
Tým, který v roce 2024 zaznamenal několik pozitivních změn, se soustředil na vylepšení svého vozu a vyčníval díky inovativním designovým rozhodnutím. Na rozdíl od Ferrari, které se rozhodlo být v úpravách svých vozů opatrnější, McLaren představil agresivní novinky, které zaujaly nejen fanoušky, ale i odborníky v paddocku. Testy v Bahrajnu, kde se očekávalo, že tým ukáže svou sílu, se staly klíčovým momentem pro zhodnocení jejich výkonnosti.
Na Bahrajnském okruhu, kde McLaren testoval nový vůz, dosáhl nový pilot Williamsu, Carlos Sainz, nejrychlejšího času, což ale nemusí úplně odrážet skutečný výkon jednotlivých týmů. I když výsledky testů nejsou vždy 100% indikátorem pro nadcházející sezónu, v paddocku se šíří přesvědčení, že McLaren má stále jedno z nejlepších aut. Tento názor sdílí i novinář Ronald Vording, který v rozhovoru pro James Allen on F1 Podcast poukázal na detaily z palubní kamery Landa Norrise, které mohou soupeře McLarenu ještě více znepokojit.
Podle Vordinga jsou některé z těchto detailů potenciálně klíčové pro vysoce výkonný charakter McLarenu a naznačují, že tým je připraven na silnou sezónu 2025. To vyvolává otázky, zda McLaren dokáže využít svého rychlého vozu k dalšímu postupu ve formuli 1, a to nejen na závodní dráze, ale i v boji o celkové prvenství. Testování v Bahrajnu tedy bylo jen začátkem, který nastavil vysokou laťku pro tým, který má v příští sezóně rozhodně co nabídnout.
Během tohoto testování v Bahrajnu byl McLaren podle Vordinga označen za jasného favorita pro nadcházející sezónu Formule 1. Vording zmínil, že i když časy na jedno kolo nebyly rozhodujícím faktorem, všechny týmy v paddocku si všímají výjimečné výkonnosti McLarenu, zejména jeho dlouhých jízd. Lando Norris ukázal v testech vůz, který se zdál být velmi stabilní, a to i při náročných podmínkách na trati.
Lando sám přiznal, že auto je stále trochu "příliš špičaté", což znamená, že má ostřejší chování vpředu a trochu volnější zadní část, ale tým to dokázal nastavit tak, aby se s těmito charakteristikami dalo efektivně pracovat. Podle Vordinga to však není nic zásadního, a André Stella, šéf týmu, potvrdil, že s těmito drobnými problémy se dá snadno vyrovnat pomocí správného nastavení vozu nebo specifických podmínek na trati.
Svědectví několika členů týmu Red Bull potvrzuje, že McLaren vnímá jako hlavní soupeře, alespoň pro první závody sezóny. Podle nich není zcela jasné, zda McLaren zaostává o dvě desetiny, tři desetiny, nebo pět desetinek sekundy, ale považují ho za tým, který bude těžké porazit. Očekávají, že souboj mezi McLarenem, Red Bullem, Mercedesem a Ferrarim bude klíčový pro úspěch v roce 2025.
Vording upozornil, že McLaren má silnou pozici a mnoho lidí v paddocku věří, že tým může překvapit a stát se skutečným konkurentem v boji o tituly v nadcházející sezóně. McLaren je tedy považován za jeden z největších tahounů sezóny 2025 a je jasné, že všechny oči budou upřeny právě na tento tým.
Lando Norris bude v nadcházející sezóně Formule 1 usilovat o lepší výsledek v šampionátu jezdců, protože si je vědom, že může mít svou nejlepší šanci na zisk titulu. S nadcházejícími změnami pravidel se očekává, že McLaren nebude v roce 2026 v podobné pozici, aby mohl dominovat. I když Norris přímo neřeší zisk titulu, pozitivní výsledky by mohly podnítit jeho ambice.
Martin Brundle označil Norrise za hlavního konkurenta, ale překvapivě ne zmínil jeho týmového kolegu Oscara Piastriho, který bude mít v sezóně příležitost ukázat, že není pouze druhým jezdcem McLarenu. Piastri bude chtít přesvědčit skeptiky, že i on má potenciál pro úspěch.
Carlos Sainz po Velké ceně Miami ostře kritizoval tým Williams za chyby, kvůli kterým podle něj přišel o šanci na lepší výsledek. Nejvíc ho rozčílilo nedodržení týmových pokynů, špatná strategie a kolize s Hamiltonem těsně před cílem.
Lewis Hamilton a Ferrari poutali v Miami pozornost spíše negativně. Britův frustrovaný rádiový projev zastínil jeho výkon a otevřel otázky ohledně týmové strategie.
Spekulace o možném odchodu Maxe Verstappena z Red Bullu neutichají. Helmut Marko sice dříve nevyloučil, že by čtyřnásobný mistr světa mohl tým opustit, teď ale situaci vidí klidněji a věří, že jezdec zůstane až do roku 2026.
Lando Norris v podcastu zavzpomínal na dětství a zdůraznil, že klíčem k jeho úspěchu ve Formuli 1 byla přísná, ale podpůrná výchova s důrazem na disciplínu a hodnoty. Jeho láska k závodění začala u videoher, ale k výsledkům ho dovedla hlavně tvrdá práce a pokora.
Šéf McLarenu Andrea Stella ocenil Oscara Piastriho za mimořádnou vyzrálost a práci s pneumatikami, kterou podle něj zvládá jako ostřílený matador. Mladý Australan tak potvrzuje, že McLaren v něm našel klíčového muže pro budoucnost.
Flavio Briatore označil rezignaci Olivera Oakse za nečekanou a přiznal, že výměna Doohana za Colapinta byla nezbytná. Podle kritiků tím ale Alpine jen dál potvrzuje, že sportovní vize ustupují zákulisnímu vlivu a tlaku sponzorů, přičemž Briatore zůstává skrytým šéfem.
Soupeři McLarenu vyjádřili obavy ohledně toho, jak stáj pracuje s teplotami zadních pneumatik, což vyvolalo podezření z možného technického triku. FIA ale nyní učinila přítrž všem spekulacím a situaci definitivně uzavřela.
Carlos Sainz starší zvažuje kandidaturu na prezidenta FIA poté, co jej k tomu vyzvaly vlivné osobnosti motorsportu nespokojené se současným vedením. Mohammed Ben Sulayem čelí rostoucí kritice kvůli sérii kontroverzí a odchodů klíčových funkcionářů.
Lewis Hamilton prožil ve Ferrari napjatý víkend. Po sporné týmové režii, váhavém rozhodování a frustraci v rádiové komunikaci se rozhodl osobně uklidnit šéfa Frederica Vasseura. „Nebudu se omlouvat za to, že jsem bojovník,“ vzkázal po závodě. Vasseur jeho emoce chápe.
Argentinský jezdec Franco Colapinto nastoupí do závodního vozu Alpine už při nadcházející Velké ceně Emilia Romagna. Tým se sídlem v Enstone ho povýšil z pozice rezervního jezdce, aby nahradil Jacka Doohana, který odstartoval sezónu.
James Oakes opouští pozici šéfa týmu Alpine F1 po pouhých šesti závodech sezony 2025. Jeho nečekaný odchod naznačuje, že tým se i nadále potýká s problémy, a to jak na trati, tak v zákulisí vedení.
Lewis Hamilton v reakci na své emotivní rádiové výstupy během závodů vysvětlil, že nejde o známku frustrace, ale důkaz, že v sobě stále má vášeň a odhodlání vítězit. Podle něj právě tyto spontánní reakce ukazují, že i po letech v šampionátu mu na výsledcích záleží stejně intenzivně jako na začátku kariéry.