Sezóna Formule 1 pro rok 2025 se blíží a předsezónní testy v Bahrajnu nabídly první náhled na rozložení sil. Po třech dnech na trati začíná být jasnější, kdo má našlápnuto k úspěchu a kdo bude muset dohánět.
„Sebevědomí máme, ale musíme zůstat nohama na zemi,“ prohlásil šéf McLarenu Andrea Stella poté, co jeho tým vstoupil do sezóny 2025 jako úřadující šampion Poháru konstruktérů. Po letech budování se McLaren dostal zpět na vrchol a díky Landu Norrisovi a Oscaru Piastrimu má nyní k dispozici dvě stabilní opory – a hlavně dva vítěze závodů.
Norris zatím tvrdí, že o titulu nepřemýšlí. „Upřímně? Zatím je to jen začátek sezóny, ale pokud budeme takhle pokračovat, možná budu muset svůj přístup změnit,“ připustil. Pokud McLaren udrží tempo vývoje, může být právě on tím, kdo ukončí Verstappenovu dominanci.
Za poslední rok a půl tým předvedl neuvěřitelný pokrok. „Byli jsme trpěliví, krok za krokem jsme auto vylepšovali – a to se vyplatilo,“ dodal Stella. Zatímco jiní se trápili s nevyzpytatelnými vozy, McLaren dokázal najít ideální rovnováhu mezi přítlakem a rychlostí.
Sezóna 2025 ale začíná od nuly. Každý tým měl měsíce na vylepšení svých monopostů a hledání těch rozhodujících desetinek. „Víme, že soupeři nespali. My ale taky ne,“ vzkázal Stella konkurenci. Teď už zbývá jediné – přenést to na trať.
Novinář Edd Straw v podcastu The Race F1 rozebíral, zda je McLaren favoritem sezóny 2025 na základě jejich dlouhodobého tempa při testování. „Ano, s tím bych naprosto souhlasil, masivně ano, pokud jde o tempo v dlouhých jízdách,“ prohlásil.
Přesto zmínil určitou nejistotu ohledně kvalifikační rychlosti. „Kvalifikační rychlost mě zajímá jednoduše proto, že je tam ta nestabilita vzadu,“ upozornil. „Dnes jste to mohli vidět. Občas to bylo v esíčkách vidět velmi zřetelně. Ale opět se zdá, že se toho drží v pořádku.“
Straw zároveň podotkl, že v paddocku panuje jasná shoda o McLarenově síle. „Nevím jak vy, ale všichni v paddocku, se kterými jsem mluvil v každém týmu, nikdy nebyl žádný spor o tom, že je McLaren na vrcholu.“ Dodal i konkrétní reakce: „Říkají si: ‚Jo, McLaren je pryč, McLaren je pryč.‘ Takže se to zdá neuvěřitelně průkazné, že, z tohoto pohledu?“
V loňské sezóně se Lando Norris snažil dostat Maxe Verstappena pod tlak v boji o čtvrtý titul v řadě, ale nizozemský jezdec si udržel kontrolu nad šampionátem. Klíčovým momentem se stala Velká cena Miami, kde McLaren nasadil nový balíček vylepšení – od té chvíle Verstappen překonal Norrise pouze o tři body.
Ferrari se však také přiblížilo. Charles Leclerc v druhé polovině sezóny dokázal držet krok s oběma hlavními rivaly, což naznačuje, že boj o titul v roce 2025 by mohl být mnohem vyrovnanější.
V Red Bullu roste obava, že McLaren může být rychlejší než nový model RB21. „Mohlo by tam být vážné tempo,“ naznačují interní zdroje stáje. Australská Grand Prix tak ukáže, zda má MCL39 skutečně výkonnostní výhodu.
Zbytek paddocku nyní stojí před rozhodnutím: investovat do letošní sezóny a pokusit se McLaren dohnat, nebo raději přesunout veškerou pozornost na vývoj nových vozů pro rok 2026, kdy přijdou zásadní změny pravidel.
Charles Leclerc byl po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie na sebe velmi naštvaný. Podle něj jeho výkon výrazně zaostal za očekáváním.
Oscar Piastri získal podporu od bývalého pilota F1 Jolyonna Palmera po penalizaci, která ho na Silverstonu připravila o vítězství. Palmer označil trest za příliš přísný a Piastriho manévr za férový.
Ferrari prožívá těžkou sezonu a italská média hlásí rostoucí tlak na šéfa týmu Freda Vasseura. Výsledky zaostávají za očekáváními, což vyvolává spekulace o nutnosti změn v řízení stáje. Vasseur tak čelí výzvě, jak tým rychle vrátit zpět na vrchol.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.
George Russell potřebuje novou smlouvu na příští sezónu. Güenther Steiner se obává, že jeho požadavky komplikují Mercedesu cestu za získáním Maxe Verstappena.
Adrian Newey zůstává plně koncentrován na projekt vozu Aston Martin pro sezonu 2026, a to i navzdory potížím, které aktuálně tým potkávají. Legendární inženýr tak potvrzuje, že dlouhodobá strategie má pro něj prioritu před krátkodobými výsledky.
Laurent Mekies musí v Red Bullu co nejdříve vyřešit nejistou budoucnost Maxe Verstappena. Jeho rozhodnutí může zásadně ovlivnit nejen tým, ale i rozložení sil v celé Formuli 1.
Christian Horner se během Velké ceny Británie ostře pohádal s Josem Verstappenem. Incident přišel právě v době, kdy Horner čelil spekulacím o konci ve funkci šéfa Red Bullu.
Finský závodník Valtteri Bottas se tento týden znovu posadil za volant vozu Mercedes – na jihu Španělska, na okruhu v Jerezu, absolvuje soukromý test.
Cadillac představil požadavky na své jezdce pro sezonu 2026, zatímco v paddocku propuká tvrdý boj o jejich podpisy. Šéf týmu Dan Towriss přiznal, že vyjednávání jsou plná napětí a rivality.
Zak Brown tvrdí, že vztah mezi Norrisem a Piastrim je pro McLaren spíše radostí než problémem. Doufá, že jejich zdravá rivalita vydrží až do konce sezóny.
Martin Brundle naznačuje, že za koncem Christiana Hornera mohl stát tlak ze strany blízkého okolí Maxe Verstappena. Podle něj sehrál Verstappenův tým v rozhodnutí Red Bullu klíčovou roli.