Sezóna Formule 1 pro rok 2025 se blíží a předsezónní testy v Bahrajnu nabídly první náhled na rozložení sil. Po třech dnech na trati začíná být jasnější, kdo má našlápnuto k úspěchu a kdo bude muset dohánět.
„Sebevědomí máme, ale musíme zůstat nohama na zemi,“ prohlásil šéf McLarenu Andrea Stella poté, co jeho tým vstoupil do sezóny 2025 jako úřadující šampion Poháru konstruktérů. Po letech budování se McLaren dostal zpět na vrchol a díky Landu Norrisovi a Oscaru Piastrimu má nyní k dispozici dvě stabilní opory – a hlavně dva vítěze závodů.
Norris zatím tvrdí, že o titulu nepřemýšlí. „Upřímně? Zatím je to jen začátek sezóny, ale pokud budeme takhle pokračovat, možná budu muset svůj přístup změnit,“ připustil. Pokud McLaren udrží tempo vývoje, může být právě on tím, kdo ukončí Verstappenovu dominanci.
Za poslední rok a půl tým předvedl neuvěřitelný pokrok. „Byli jsme trpěliví, krok za krokem jsme auto vylepšovali – a to se vyplatilo,“ dodal Stella. Zatímco jiní se trápili s nevyzpytatelnými vozy, McLaren dokázal najít ideální rovnováhu mezi přítlakem a rychlostí.
Sezóna 2025 ale začíná od nuly. Každý tým měl měsíce na vylepšení svých monopostů a hledání těch rozhodujících desetinek. „Víme, že soupeři nespali. My ale taky ne,“ vzkázal Stella konkurenci. Teď už zbývá jediné – přenést to na trať.
Novinář Edd Straw v podcastu The Race F1 rozebíral, zda je McLaren favoritem sezóny 2025 na základě jejich dlouhodobého tempa při testování. „Ano, s tím bych naprosto souhlasil, masivně ano, pokud jde o tempo v dlouhých jízdách,“ prohlásil.
Přesto zmínil určitou nejistotu ohledně kvalifikační rychlosti. „Kvalifikační rychlost mě zajímá jednoduše proto, že je tam ta nestabilita vzadu,“ upozornil. „Dnes jste to mohli vidět. Občas to bylo v esíčkách vidět velmi zřetelně. Ale opět se zdá, že se toho drží v pořádku.“
Straw zároveň podotkl, že v paddocku panuje jasná shoda o McLarenově síle. „Nevím jak vy, ale všichni v paddocku, se kterými jsem mluvil v každém týmu, nikdy nebyl žádný spor o tom, že je McLaren na vrcholu.“ Dodal i konkrétní reakce: „Říkají si: ‚Jo, McLaren je pryč, McLaren je pryč.‘ Takže se to zdá neuvěřitelně průkazné, že, z tohoto pohledu?“
V loňské sezóně se Lando Norris snažil dostat Maxe Verstappena pod tlak v boji o čtvrtý titul v řadě, ale nizozemský jezdec si udržel kontrolu nad šampionátem. Klíčovým momentem se stala Velká cena Miami, kde McLaren nasadil nový balíček vylepšení – od té chvíle Verstappen překonal Norrise pouze o tři body.
Ferrari se však také přiblížilo. Charles Leclerc v druhé polovině sezóny dokázal držet krok s oběma hlavními rivaly, což naznačuje, že boj o titul v roce 2025 by mohl být mnohem vyrovnanější.
V Red Bullu roste obava, že McLaren může být rychlejší než nový model RB21. „Mohlo by tam být vážné tempo,“ naznačují interní zdroje stáje. Australská Grand Prix tak ukáže, zda má MCL39 skutečně výkonnostní výhodu.
Zbytek paddocku nyní stojí před rozhodnutím: investovat do letošní sezóny a pokusit se McLaren dohnat, nebo raději přesunout veškerou pozornost na vývoj nových vozů pro rok 2026, kdy přijdou zásadní změny pravidel.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.