Sezóna Formule 1 pro rok 2025 se blíží a předsezónní testy v Bahrajnu nabídly první náhled na rozložení sil. Po třech dnech na trati začíná být jasnější, kdo má našlápnuto k úspěchu a kdo bude muset dohánět.
„Sebevědomí máme, ale musíme zůstat nohama na zemi,“ prohlásil šéf McLarenu Andrea Stella poté, co jeho tým vstoupil do sezóny 2025 jako úřadující šampion Poháru konstruktérů. Po letech budování se McLaren dostal zpět na vrchol a díky Landu Norrisovi a Oscaru Piastrimu má nyní k dispozici dvě stabilní opory – a hlavně dva vítěze závodů.
Norris zatím tvrdí, že o titulu nepřemýšlí. „Upřímně? Zatím je to jen začátek sezóny, ale pokud budeme takhle pokračovat, možná budu muset svůj přístup změnit,“ připustil. Pokud McLaren udrží tempo vývoje, může být právě on tím, kdo ukončí Verstappenovu dominanci.
Za poslední rok a půl tým předvedl neuvěřitelný pokrok. „Byli jsme trpěliví, krok za krokem jsme auto vylepšovali – a to se vyplatilo,“ dodal Stella. Zatímco jiní se trápili s nevyzpytatelnými vozy, McLaren dokázal najít ideální rovnováhu mezi přítlakem a rychlostí.
Sezóna 2025 ale začíná od nuly. Každý tým měl měsíce na vylepšení svých monopostů a hledání těch rozhodujících desetinek. „Víme, že soupeři nespali. My ale taky ne,“ vzkázal Stella konkurenci. Teď už zbývá jediné – přenést to na trať.
Novinář Edd Straw v podcastu The Race F1 rozebíral, zda je McLaren favoritem sezóny 2025 na základě jejich dlouhodobého tempa při testování. „Ano, s tím bych naprosto souhlasil, masivně ano, pokud jde o tempo v dlouhých jízdách,“ prohlásil.
Přesto zmínil určitou nejistotu ohledně kvalifikační rychlosti. „Kvalifikační rychlost mě zajímá jednoduše proto, že je tam ta nestabilita vzadu,“ upozornil. „Dnes jste to mohli vidět. Občas to bylo v esíčkách vidět velmi zřetelně. Ale opět se zdá, že se toho drží v pořádku.“
Straw zároveň podotkl, že v paddocku panuje jasná shoda o McLarenově síle. „Nevím jak vy, ale všichni v paddocku, se kterými jsem mluvil v každém týmu, nikdy nebyl žádný spor o tom, že je McLaren na vrcholu.“ Dodal i konkrétní reakce: „Říkají si: ‚Jo, McLaren je pryč, McLaren je pryč.‘ Takže se to zdá neuvěřitelně průkazné, že, z tohoto pohledu?“
V loňské sezóně se Lando Norris snažil dostat Maxe Verstappena pod tlak v boji o čtvrtý titul v řadě, ale nizozemský jezdec si udržel kontrolu nad šampionátem. Klíčovým momentem se stala Velká cena Miami, kde McLaren nasadil nový balíček vylepšení – od té chvíle Verstappen překonal Norrise pouze o tři body.
Ferrari se však také přiblížilo. Charles Leclerc v druhé polovině sezóny dokázal držet krok s oběma hlavními rivaly, což naznačuje, že boj o titul v roce 2025 by mohl být mnohem vyrovnanější.
V Red Bullu roste obava, že McLaren může být rychlejší než nový model RB21. „Mohlo by tam být vážné tempo,“ naznačují interní zdroje stáje. Australská Grand Prix tak ukáže, zda má MCL39 skutečně výkonnostní výhodu.
Zbytek paddocku nyní stojí před rozhodnutím: investovat do letošní sezóny a pokusit se McLaren dohnat, nebo raději přesunout veškerou pozornost na vývoj nových vozů pro rok 2026, kdy přijdou zásadní změny pravidel.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.