Sezóna Formule 1 pro rok 2025 se blíží a předsezónní testy v Bahrajnu nabídly první náhled na rozložení sil. Po třech dnech na trati začíná být jasnější, kdo má našlápnuto k úspěchu a kdo bude muset dohánět.
„Sebevědomí máme, ale musíme zůstat nohama na zemi,“ prohlásil šéf McLarenu Andrea Stella poté, co jeho tým vstoupil do sezóny 2025 jako úřadující šampion Poháru konstruktérů. Po letech budování se McLaren dostal zpět na vrchol a díky Landu Norrisovi a Oscaru Piastrimu má nyní k dispozici dvě stabilní opory – a hlavně dva vítěze závodů.
Norris zatím tvrdí, že o titulu nepřemýšlí. „Upřímně? Zatím je to jen začátek sezóny, ale pokud budeme takhle pokračovat, možná budu muset svůj přístup změnit,“ připustil. Pokud McLaren udrží tempo vývoje, může být právě on tím, kdo ukončí Verstappenovu dominanci.
Za poslední rok a půl tým předvedl neuvěřitelný pokrok. „Byli jsme trpěliví, krok za krokem jsme auto vylepšovali – a to se vyplatilo,“ dodal Stella. Zatímco jiní se trápili s nevyzpytatelnými vozy, McLaren dokázal najít ideální rovnováhu mezi přítlakem a rychlostí.
Sezóna 2025 ale začíná od nuly. Každý tým měl měsíce na vylepšení svých monopostů a hledání těch rozhodujících desetinek. „Víme, že soupeři nespali. My ale taky ne,“ vzkázal Stella konkurenci. Teď už zbývá jediné – přenést to na trať.
Novinář Edd Straw v podcastu The Race F1 rozebíral, zda je McLaren favoritem sezóny 2025 na základě jejich dlouhodobého tempa při testování. „Ano, s tím bych naprosto souhlasil, masivně ano, pokud jde o tempo v dlouhých jízdách,“ prohlásil.
Přesto zmínil určitou nejistotu ohledně kvalifikační rychlosti. „Kvalifikační rychlost mě zajímá jednoduše proto, že je tam ta nestabilita vzadu,“ upozornil. „Dnes jste to mohli vidět. Občas to bylo v esíčkách vidět velmi zřetelně. Ale opět se zdá, že se toho drží v pořádku.“
Straw zároveň podotkl, že v paddocku panuje jasná shoda o McLarenově síle. „Nevím jak vy, ale všichni v paddocku, se kterými jsem mluvil v každém týmu, nikdy nebyl žádný spor o tom, že je McLaren na vrcholu.“ Dodal i konkrétní reakce: „Říkají si: ‚Jo, McLaren je pryč, McLaren je pryč.‘ Takže se to zdá neuvěřitelně průkazné, že, z tohoto pohledu?“
V loňské sezóně se Lando Norris snažil dostat Maxe Verstappena pod tlak v boji o čtvrtý titul v řadě, ale nizozemský jezdec si udržel kontrolu nad šampionátem. Klíčovým momentem se stala Velká cena Miami, kde McLaren nasadil nový balíček vylepšení – od té chvíle Verstappen překonal Norrise pouze o tři body.
Ferrari se však také přiblížilo. Charles Leclerc v druhé polovině sezóny dokázal držet krok s oběma hlavními rivaly, což naznačuje, že boj o titul v roce 2025 by mohl být mnohem vyrovnanější.
V Red Bullu roste obava, že McLaren může být rychlejší než nový model RB21. „Mohlo by tam být vážné tempo,“ naznačují interní zdroje stáje. Australská Grand Prix tak ukáže, zda má MCL39 skutečně výkonnostní výhodu.
Zbytek paddocku nyní stojí před rozhodnutím: investovat do letošní sezóny a pokusit se McLaren dohnat, nebo raději přesunout veškerou pozornost na vývoj nových vozů pro rok 2026, kdy přijdou zásadní změny pravidel.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.