Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Tým Mercedes se v Miami přiblížil ke špičce startovního pole, ale vítězství v kvalifikaci na sprint si překvapivě vyjel osmnáctiletý Kimi Antonelli. Mladý Ital se prosadil v závěru dramatického souboje, kdy svým časem 1:26.482 překonal Oscara Piastriho z McLarenu o 0,045 sekundy. George Russell, který dlouho vypadal jako hlavní kandidát Mercedesu na pole position, nakonec zaostal o dvě desetiny a obsadil páté místo.
Antonelliho výkon zaujal nejen fanoušky, ale i odborníky. Porazil zkušenější jezdce jako Landa Norrise, Maxe Verstappena nebo Charlese Leclerca a stal se nejmladším jezdcem v historii formule 1, který získal pole position v jakémkoli formátu závodního víkendu. Překonal tak dosavadní rekord Sebastiana Vettela a potvrdil vysoké očekávání, která na něj byla po přestupu z juniorských sérií kladena.
Pro Mercedes šlo o významný moment. Přestože tým v posledních závodech často zůstával ve stínu Red Bullu a McLarenu, v Miami ukázal nové možnosti. A právě Antonelli, který byl ještě před sezonou považován spíše za nástupce budoucnosti, si připsal průlomový výsledek.
Lewis Hamilton, který na konci loňského roku odešel do Ferrari, ho před svým odchodem osobně mentoroval a na stěně týmové garáže zanechal Antonellimu emotivní vzkaz.
Hamilton se k úspěchu svého nástupce vyjádřil pochvalně i v médiích. Antonelli tak získává nejen výsledky, ale i respekt sedminásobného mistra světa. Jak se osmnáctiletý Ital vypořádá s tlakem závodu, se ukáže už ve sprintu – ale jeho jméno už teď patří k hlavním příběhům letošní sezony.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton nezářil v kvalifikaci na Velkou cenu Miami, když obsadil až sedmé místo. „Ferrari tento víkend zatím nemá tempo,“ zhodnotil situaci po skončení, přičemž jeho týmový kolega Charles Leclerc skončil jen o příčku výše, na šesté pozici. Pokud se Scuderia nechce propadnout, bude muset najít zlepšení před hlavním závodem.
Navzdory vlastní frustraci Hamilton nezapomněl pogratulovat svému nástupci v týmu Mercedes, mladému Kimimu Antonellimu, který senzačně zapůsobil na svět Formule 1. „Úžasné kolo @kimi.antonelli,“ napsal Hamilton na Instagram. „Jsem za vás šťastný @mercedesamgf1.“ Jeho slova sklidila odezvu napříč paddockem i mezi fanoušky.
Antonelliho výkon překvapil i Hamiltonova bývalého závodního inženýra Petera Bonningtona. Ten se po oznámení výsledku přes vysílačku nestačil divit. Po letech spolupráce s nejúspěšnějším jezdcem historie má nyní možnost vést dalšího mimořádného talentovaného pilota.
Zajímavou symboliku dodává fakt, že i Lewis Hamilton získal svou první pole position jako nováček právě v šestém závodě sezony – v roce 2007 na Velké ceně Kanady. Tam tehdy rovněž proměnil kvalifikační prvenství ve své premiérové vítězství.
Mercedes dlouhé měsíce připravoval půdu pro příchod Kimiho Antonelliho do formule 1. Ačkoliv ho tým a lidé z juniorských sérií chválili, kolem mladého Itala přetrvávala určitá opatrnost – zvlášť po jeho těžké havárii při loňském debutu ve volném tréninku na GP Itálie a nenápadné sezoně ve formuli 2, kde nezvládl konkurovat nejlepším.
Antonelli ale rozhodně nezahálel – před svým nástupem do královské kategorie absolvoval více než 9 000 kilometrů ve speciálních soukromých testech. I když GP Miami je jeho premiérou na tomto okruhu, díky důkladné práci na simulátoru se dokázal rychle aklimatizovat.
Ještě před několika týdny, během tiskové konference při GP Austrálie, Lewis Hamilton upozorňoval, že mladý pilot potřebuje čas na adaptaci. „Většina nováčků si musí zvykat,“ řekl tehdy. Antonelli však tuto poučku okamžitě popřel svým senzačním výkonem.
Svým překvapivým ziskem pole position v Miami poslal jasný vzkaz nejen soupeřům, ale i kritikům. V osmnácti letech ukazuje, že Mercedes sáhl správně – a že čas na záblesk talentu rozhodně nepotřeboval.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.