James Oakes opouští pozici šéfa týmu Alpine F1 po pouhých šesti závodech sezony 2025. Jeho nečekaný odchod naznačuje, že tým se i nadále potýká s problémy, a to jak na trati, tak v zákulisí vedení.
Tým Alpine v úterý oznámil, že jeho šéf Oliver Oakes rezignoval na svou funkci s okamžitou platností. Stalo se tak pouhých šest Velkých cen po startu letošní sezony Formule 1. Vedení týmu potvrdilo, že dočasné převzetí povinností přebírá Flavio Briatore, který dosud působil jako výkonný poradce. „Tým BWT Alpine Formula One oznamuje, že Oliver Oakes rezignoval na svou roli šéfa týmu. Tým jeho rezignaci přijal s okamžitou platností,“ stojí v oficiálním prohlášení.
Oakes přišel do Alpine v létě loňského roku, aby nahradil Bruna Famina. Vzápětí vytvořil tandem s Briatorem, který se po dlouhých letech vrátil do struktury týmu. Společně měli přetvořit Alpine v konkurenceschopnou stáj, ale letošní sezona zatím nepřináší očekávané výsledky. Tým se v tuto chvíli nachází až na devátém místě Poháru konstruktérů a pokračuje ve výkonnostním útlumu.
Ve svém krátkém působení dokázal Oakes přispět k určitému zlepšení – Alpine se v roce 2024 vyšplhal na šestou příčku mezi týmy. V zákulisí ale zůstávaly otázky ohledně vnitřních vztahů a dlouhodobé udržitelnosti spolupráce mezi Oakesem a Briatorem. Odchod tak může být důsledkem nesouladu v koncepci nebo strategie vedení.
Další otřes přichází v době, kdy stáj prochází výraznými změnami. Renault se nedávno rozhodl ukončit vývoj vlastního motoru pro sezonu 2026 a místo toho přejít na zákaznickou jednotku od Mercedesu. Změny se navíc rýsují i v jezdecké sestavě. Podle dostupných informací je tým blízko tomu, aby nahradil nováčka Jacka Doohana rezervním jezdcem Francem Colapintem už pro nadcházející Velkou cenu Emilia Romagna v Imole.
Rezignace 37letého Oakese tak jen podtrhuje turbulentní období, kterým Alpine aktuálně prochází. A přestože tým v prohlášení poděkoval za jeho snahu a přínos, další komentáře odmítl. Jaká bude další trajektorie této někdejší tovární stáje Renaultu, zůstává zatím nejasné.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.
Ferrari nezvládlo kvalifikaci na domácí půdě v Imole a do závěrečné části se nedostal ani jeden jezdců. Zklamaný Leclerc připustil, že „zázraky dělat neumí“, a slabý výkon vozu SF-25 znovu vyvolal pochybnosti o jeho konkurenceschopnosti.
Oscar Piastri v Imole získal pole position před Maxem Verstappenem, který zaostal o pouhých 0,034 sekundy, zatímco George Russell skončil třetí. Naopak Ferrari a Mercedes nečekaně nepostoupily do Q3, kvalifikaci přerušily nehody Yukiho Tsunody a Franca Colapinta.
Lando Norris završil tréninkovou dominanci McLarenu na okruhu v Imole, když si v sobotní třetí volné jízdě pro Velkou cenu Emilia-Romagna připsal nejrychlejší čas. Britský jezdec tím navázal na výkony svého týmového kolegy Oscara Piastriho z předchozích dvou tréninků.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.
Max Verstappen po tréninku v Imole přiznal, že McLaren je aktuálně rychlejší a Red Bull se mu těžko přibližuje. Tým podle něj čeká náročná práce, pokud chce do kvalifikace tempo soupeřů dohnat.
Oscar Piastri potvrdil formu McLarenu i v odpolední části tréninkového dne a zajel nejrychlejší čas druhého volného tréninku na okruhu Enza a Dina Ferrariho v Imole. Mladý Australan tak navázal na úspěšné dopoledne a podtrhl, že papájově oranžová stáj má pro víkend v Imole dobře našlápnuto.
Úvodní trénink v Imole přinesl nové tváře i pneumatiky, ale na čele zůstal starý známý Oscar Piastri. McLaren tak ovládl šestý z posledních sedmi pátečních tréninků.
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.