Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
Konzultant Red Bullu Helmut Marko otevřeně promluvil o kolapsu Maxe Verstappena během nedělní Velké ceny Španělska, kde nizozemský jezdec po kontroverzním manévru s Georgem Russellem přišel o páté místo, dostal penalizaci a hrozí mu zákaz startu.
K incidentu došlo poté, co Red Bull během fáze safety caru vsadil na čerstvé tvrdé pneumatiky, zatímco konkurence zvolila měkkou směs. Verstappen restartoval závod pod tlakem, záhy se dostal do kontaktu s Charlesem Leclercem a následně i s Russellem.
„Na rovince bych řekl, že Leclerc najel do Maxova auta,“ vzpomínal Marko pro ServusTV. „Pak přišla situace s Russellem. A musíte říct, že Max zná pravidla do detailu. Okamžitě řekl: ‚Hej, vymkl se kontrole, a proto jsem musel jet zeširoka.‘“
Následovalo týmové rozhodnutí, které jen prohloubilo Verstappenovu frustraci – Red Bull mu nařídil, aby pozici Russellovi vrátil. „Max se nechtěl vzdát své pozice. Ale byl k tomu instruován – udělal to na protest.“
Situace eskalovala ve 64. kole, kdy Verstappen nejprve zpomalil, čímž Russella navnadil k předjížděcímu manévru, ale vzápětí opět zrychlil a narazil do něj. Výsledkem byla desetisekundová penalizace a tři trestné body.
„Max ubral plyn, takže jsme všichni předpokládali, že nechá Russella předjet. A pak najednou zase zrychlil,“ řekl Marko. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo.“
Emoce přetékaly i po závodě. Marko připustil, že Verstappen nebyl ve stavu na vyhrocený rozhovor. „Každý má svou vlastní cestu. A když má Max takovou náladu, nejlepší je nechat ho na pokoji.“
Až následující den Verstappen sám uznal svůj podíl viny. Na Instagram napsal:
„Naše volba pneumatik až do konce a některé manévry po restartu safety caru přiživily mou frustraci, což vedlo k manévru, který nebyl správný a neměl se stát. Vždy dávám týmu všechno a emoce mohou být vysoké. Něco společně vyhrajete, něco společně prohrajete.“
Omluva Russellovi však nezazněla. „V minulosti se již vyskytly problémy,“ připustil Marko. „Bylo to zbytečné a ztratili jsme spoustu bodů. Kvůli všem těm incidentům a špatným rozhodnutím, která se bohužel stala, ho emoce prostě přemohly. A nezapomeň – už teď má s Russellem trochu spor.“
Verstappen se po závodě propadl z páté na desátou příčku a v šampionátu jezdců ztrácí na vedoucího Oscara Piastriho z McLarenu 49 bodů.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.