Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
Konzultant Red Bullu Helmut Marko otevřeně promluvil o kolapsu Maxe Verstappena během nedělní Velké ceny Španělska, kde nizozemský jezdec po kontroverzním manévru s Georgem Russellem přišel o páté místo, dostal penalizaci a hrozí mu zákaz startu.
K incidentu došlo poté, co Red Bull během fáze safety caru vsadil na čerstvé tvrdé pneumatiky, zatímco konkurence zvolila měkkou směs. Verstappen restartoval závod pod tlakem, záhy se dostal do kontaktu s Charlesem Leclercem a následně i s Russellem.
„Na rovince bych řekl, že Leclerc najel do Maxova auta,“ vzpomínal Marko pro ServusTV. „Pak přišla situace s Russellem. A musíte říct, že Max zná pravidla do detailu. Okamžitě řekl: ‚Hej, vymkl se kontrole, a proto jsem musel jet zeširoka.‘“
Následovalo týmové rozhodnutí, které jen prohloubilo Verstappenovu frustraci – Red Bull mu nařídil, aby pozici Russellovi vrátil. „Max se nechtěl vzdát své pozice. Ale byl k tomu instruován – udělal to na protest.“
Situace eskalovala ve 64. kole, kdy Verstappen nejprve zpomalil, čímž Russella navnadil k předjížděcímu manévru, ale vzápětí opět zrychlil a narazil do něj. Výsledkem byla desetisekundová penalizace a tři trestné body.
„Max ubral plyn, takže jsme všichni předpokládali, že nechá Russella předjet. A pak najednou zase zrychlil,“ řekl Marko. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo.“
Emoce přetékaly i po závodě. Marko připustil, že Verstappen nebyl ve stavu na vyhrocený rozhovor. „Každý má svou vlastní cestu. A když má Max takovou náladu, nejlepší je nechat ho na pokoji.“
Až následující den Verstappen sám uznal svůj podíl viny. Na Instagram napsal:
„Naše volba pneumatik až do konce a některé manévry po restartu safety caru přiživily mou frustraci, což vedlo k manévru, který nebyl správný a neměl se stát. Vždy dávám týmu všechno a emoce mohou být vysoké. Něco společně vyhrajete, něco společně prohrajete.“
Omluva Russellovi však nezazněla. „V minulosti se již vyskytly problémy,“ připustil Marko. „Bylo to zbytečné a ztratili jsme spoustu bodů. Kvůli všem těm incidentům a špatným rozhodnutím, která se bohužel stala, ho emoce prostě přemohly. A nezapomeň – už teď má s Russellem trochu spor.“
Verstappen se po závodě propadl z páté na desátou příčku a v šampionátu jezdců ztrácí na vedoucího Oscara Piastriho z McLarenu 49 bodů.
Šéf týmu Sauber Jonathan Wheatley si udržuje naději, že tým by mohl během Grand Prix v Sao Paulu předvést něco výjimečného, když zde poprvé závodí Gabriel Bortoleto před domácím publikem.
Oscar Piastri přišel o vedení v šampionátu po závodě v Mexico City, čímž se změnilo rozložení sil v boji o titul. Australan tak vstupuje do závěrečné fáze sezony pod větším tlakem.
Williams připravuje změny pro sezonu 2026, které propojují jeho bohatou historii s novou etapou týmu.
Zhou Guanyu se rozpovídal o své cestě ve Ferrari a o tom, co mu aktuální sezona po boku Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca přináší.
I přes vedení v šampionátu Lando Norris přiznává, že letošní sezona pro něj nebyla úplně jednoduchá.
Oscar Piastri prochází náročnějším obdobím a jeho pozice v šampionátu se změnila, přičemž závěrečné závody sezony budou klíčové. Mladý Australan nyní čelí většímu tlaku a každý bod se bude počítat.
Bývalý pilot Formule 1 Robert Doornbos okomentoval aktuální dění ve Ferrari a upozornil na jeden z možných problémů, kterému tým Lewise Hamiltona stále čelí.
Paul Monaghan z Red Bullu upozornil, že poslední zlepšení týmu nejsou výsledkem jen jednotlivých technických novinek na voze RB21.
Max Verstappen z Red Bullu a Oliver Bearman z Haasu vstupují do víkendu v Brazílii s větším klidem, protože jim již nehrozí zákaz startu.
Podle informací médií si Ferrari po slibných výsledcích na nedávných závodech v USA a Mexiku rozmyslelo rozsah změn na svém voze pro sezónu 2026.
Jezdci McLarenu, Lando Norris a Oscar Piastri, prozradili, jak ladí přípravy na závěrečný boj o titul, aby zůstali konkurenceschopní až do posledního závodu sezóny.
Pilot Ferrari Charles Leclerc oznámil zásnuby se svou partnerkou Alexandrou Saint Mleux prostřednictvím příspěvku na Instagramu, který během chvíle zaplavil sociální sítě.