Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
Konzultant Red Bullu Helmut Marko otevřeně promluvil o kolapsu Maxe Verstappena během nedělní Velké ceny Španělska, kde nizozemský jezdec po kontroverzním manévru s Georgem Russellem přišel o páté místo, dostal penalizaci a hrozí mu zákaz startu.
K incidentu došlo poté, co Red Bull během fáze safety caru vsadil na čerstvé tvrdé pneumatiky, zatímco konkurence zvolila měkkou směs. Verstappen restartoval závod pod tlakem, záhy se dostal do kontaktu s Charlesem Leclercem a následně i s Russellem.
„Na rovince bych řekl, že Leclerc najel do Maxova auta,“ vzpomínal Marko pro ServusTV. „Pak přišla situace s Russellem. A musíte říct, že Max zná pravidla do detailu. Okamžitě řekl: ‚Hej, vymkl se kontrole, a proto jsem musel jet zeširoka.‘“
Následovalo týmové rozhodnutí, které jen prohloubilo Verstappenovu frustraci – Red Bull mu nařídil, aby pozici Russellovi vrátil. „Max se nechtěl vzdát své pozice. Ale byl k tomu instruován – udělal to na protest.“
Situace eskalovala ve 64. kole, kdy Verstappen nejprve zpomalil, čímž Russella navnadil k předjížděcímu manévru, ale vzápětí opět zrychlil a narazil do něj. Výsledkem byla desetisekundová penalizace a tři trestné body.
„Max ubral plyn, takže jsme všichni předpokládali, že nechá Russella předjet. A pak najednou zase zrychlil,“ řekl Marko. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo.“
Emoce přetékaly i po závodě. Marko připustil, že Verstappen nebyl ve stavu na vyhrocený rozhovor. „Každý má svou vlastní cestu. A když má Max takovou náladu, nejlepší je nechat ho na pokoji.“
Až následující den Verstappen sám uznal svůj podíl viny. Na Instagram napsal:
„Naše volba pneumatik až do konce a některé manévry po restartu safety caru přiživily mou frustraci, což vedlo k manévru, který nebyl správný a neměl se stát. Vždy dávám týmu všechno a emoce mohou být vysoké. Něco společně vyhrajete, něco společně prohrajete.“
Omluva Russellovi však nezazněla. „V minulosti se již vyskytly problémy,“ připustil Marko. „Bylo to zbytečné a ztratili jsme spoustu bodů. Kvůli všem těm incidentům a špatným rozhodnutím, která se bohužel stala, ho emoce prostě přemohly. A nezapomeň – už teď má s Russellem trochu spor.“
Verstappen se po závodě propadl z páté na desátou příčku a v šampionátu jezdců ztrácí na vedoucího Oscara Piastriho z McLarenu 49 bodů.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.
Úřadující šampion Max Verstappen ovládl chaotický první trénink Velké ceny Kanady. Na kluzkém montrealském okruhu si nejlépe poradil s náročnými podmínkami s Williamsy v zádech.
Yuki Tsunoda zatím v barvách Red Bullu dosud nepřekročil deváté místo a před Velkou cenou Kanady přiznává, že potřebuje zlepšit výkony. Montreal vnímá jako ideální příležitost k restartu sezony a návratu do boje o body.
Max Verstappen před Velkou cenou Kanady přiznal, že další vítězství na tomto okruhu je tentokrát nepravděpodobné, a varoval před silou Mercedesu. Podle něj se konkurence výrazně přibližuje a letošní sezona bude mnohem těsnější než v minulosti.
Francouzský nováček Isack Hadjar naznačil, že by rád dokončil svou první sezonu ve Formuli 1 v barvách Racing Bulls. Po slibném začátku ročníku 2025 si buduje silnou pozici v týmu a svými výkony si říká o dlouhodobější důvěru vedení stáje. Hadjar tak dává jasně najevo, že si svou šanci v F1 hodlá udržet až do konce sezony a ideálně i dál.
Aston Martin momentálně drží devátou příčku v pořadí konstruktérů. Tým se zatím potýká s konzistentností výsledků, které nestačí na posun do vyšších pater tabulky. Přestože se občas daří sbírat důležité body, konkurence je silná a Martinům zatím chybí stabilita potřebná pro výraznější zlepšení v průběhu sezóny.
George Russell označil případný závodní zákaz pro Maxe Verstappena za oprávněný a připomněl, že pravidla musí platit pro všechny stejně bez ohledu na jméno. Verstappen má na kontě 11 trestných bodů a Russell zdůraznil, že pokud někdo překročí čáru, musí nést důsledky svých činů.
Lando Norris odmítl, že by Max Verstappen měl po incidentu se Georgem Russellem měnit svůj styl jízdy, a zdůraznil, že právě jeho agresivita patří k jeho úspěchům. Podle Norrise je Verstappenův přístup tím, co dělá Formuli 1 vzrušující, a nemá důvod ho zásadně měnit.
Max Verstappen čelí před závody v Kanadě a Rakousku hrozbě zákazu startu kvůli 11 trestným bodům, ale zůstává klidný a odmítá měnit svůj styl jízdy. Incident s Georgem Russellem ve Španělsku označil za chybu, kterou však nechce dále pitvat.
Lewis Hamilton vyjádřil jasnou podporu šéfovi Ferrari Frédéricovi Vasseurovi, jehož pozice byla v poslední době předmětem spekulací. Podle něj je Vasseur skvělý lídr, kterému plně důvěřuje a s nímž má dlouhodobě dobrý vztah.
S rostoucím tlakem na Freda Vasseura Ferrari zvažuje možné změny ve vedení týmu. Novým kandidátem na jeho místo je Antonello Coletta, což svědčí o nejistotě a snaze zlepšit výkonnost stáje.
Flavio Briatore už nehovoří tak jistě o budoucnosti Franca Colapinta v Alpine jako dříve, a po třech slabých závodech se pozice argentinského nováčka začíná otřásat. Tlak na výsledky roste a v týmu, kde rozhoduje výkon, nemusí mít prostor pro druhé šance.