Mercedes odhalil první snímky svého nového monopostu W16, se kterým do sezóny 2025 vstoupí George Russell a talentovaný nováček Andrea Kimi Antonelli. Stáj ze Stuttgartu se chystá na další boj v královně motorsportu a naděje vkládá do kombinace zkušeností a mladé dravosti.
Mercedes, podobně jako ostatní týmy, již odhalil vzhled svého monopostu pro rok 2025 na slavnostní akci F1 75 v Londýně, kde použil starší model. Nyní však představuje finální specifikaci svého vozu W16, se kterým budou v sezóně 2025 závodit George Russell a nováček Andrea Kimi Antonelli.
Mercedes se s modelem W16 snaží výrazně vylepšit své vozy s efektem podlahy, které byly dosud obtížné nastavit a jejich výkon se lišil mezi jednotlivými okruhy. Tým se soustředí na zajištění stability a konzistentního výkonu, což je klíčem k lepším výsledkům v nadcházející sezóně.
„Naším hlavním zaměřením bylo odstranit drobný problém s podvozkovou reakcí W15 v pomalých zatáčkách a vyřešit nevyrovnanost teplot pneumatik, která způsobovala, že auto bylo mezi jednotlivými jízdami nekonzistentní,“ vysvětlil technický ředitel týmu James Allison.
V roce 2025 otevíráme vzrušující novou éru v příběhu našeho týmu a motorsportu Mercedes-AMG. Stavíme na neuvěřitelné tradici naší historie a nemůžeme se dočkat, až vyrazíme na závodní dráhu,“ řekl šéf týmu Mercedes Toto Wolff.
Mercedes uvedl, že pro sezónu 2025 přepracovali aerodynamiku vozu včetně nového předního zavěšení. I když George Russell a Lewis Hamilton získali v roce 2024 po dvou vítězstvích, včetně dominantního double v Las Vegas, ve zbytku sezóny narazili na problémy s konkurenceschopností a vyvážením vozu W15, který byl občas těžko ovladatelný a problematický.
Kvůli těmto problémům Mercedes během celé sezóny nezvládl držet krok s hlavními konkurenty a nakonec skončil čtvrtý v Poháru konstruktérů, za McLarenem, Ferrari a Red Bullem. George Russell se nyní stal de facto lídrem týmu po Hamiltonově přestupu do Ferrari, zatímco teprve 18letý Andrea Kimi Antonelli, dlouholetý chráněnec Mercedesu, se stal nejmladším jezdcem v historii týmu, když byl urychleně povýšen z juniorského programu na volné místo po Hamiltonovi.
„Tento rok to bude velká změna,“ řekl Russell pro Motorsport.com. „Upřímně řečeno, každý rok říkáme, že jsme našli problém, vyřešili ho, a tím jsme vytvořili nový.
„Tento rok jsme asi byli mnohem disciplinovanější při každé změně, kterou jsme udělali, a byli důkladnější než kdy dřív, zejména při testování v simulátoru, abychom se ujistili, že se nedostaneme do nové pasti. Zatím to vypadá jako rozumný krok. Bude to dost zajímavá sezóna, pokud jde o to, jak týmy rozdělí své zdroje mezi roky 2025 a 2026.“
To, zda se tvrdé úsilí Mercedesu vyplatilo, naznačí již první den oficiálních předsezónních testů v Bahrajnu, které začínají v úterý. Tým doufá, že všechny změny, které provedl na novém modelu W16, přinesou potřebný krok vpřed a umožní mu vyrovnat se s konkurencí.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.