Liam Lawson se stal prvním, kdo z týmu vyzkoušel nový monopost Red Bull RB21 při zahájení předsezónních testů v Bahrajnu. Dopolední část testovacího dne patřila právě jemu, než vůz odpoledne převzal úřadující šampion Max Verstappen.
Liam Lawson dostal šanci strávit celý druhý den testů za volantem Red Bullu, než v pátek převezme monopost na osm hodin Max Verstappen. Novozélanďan nahradil Sergia Péreze a přichází z týmu Racing Bulls, což by mu mělo umožnit plně si užít upgrade vozu.
Verstappen si loni během své dominantní série deseti vítězství opakovaně stěžoval na ovládání monopostu. Ačkoliv Red Bull zahájil sezónu 2023 v dominantním stylu, později se RB20 stal obtížnějším na řízení, což vyvolalo diskuse o jeho vývoji.
Tým Christiana Hornera zaujal několika výraznými změnami na novém voze, přestože pravidla zůstala prakticky beze změny. Mezitím McLaren a Ferrari pravděpodobně vsadily na agresivnější vývoj, což by mohlo ovlivnit rovnováhu sil v letošní sezóně.
Nejzásadnější inovace Red Bullu se však mohou skrývat pod povrchem. Navzdory potížím v průběhu roku tým zakončil sezónu ve skvělé formě, když Verstappen ovládl závody v Brazílii a Kataru, což naznačuje, že Red Bull může být stále silným favoritem.
Loňský nejrychlejší čas předsezónních testů, který zajel Carlos Sainz s Ferrari, se pohyboval na úrovni jedné minuty a dvacetidevíti sekund. Na začátku letošních testů však jezdci stále za tímto měřítkem zaostávali o několik sekund, což naznačuje, že ještě nevyužili potenciál svých monopostů naplno.
Přesto Lawson a ostatní piloti už mohli získat první dojmy ze svých vozů. Podle Sky Italy si Lawson během jízdy v Red Bullu stěžoval na přetáčivost, což bylo patrné i během jeho druhého vystoupení v letošním voze po úterním shakedownu.
Nizozemský komentátor Nelson Valkenburg připomněl, že Verstappen přetáčivost v loňské sezóně „nenáviděl“. Red Bull měl problémy se stabilitou zadní části vozu, a to jak při nájezdu, tak výjezdu ze zatáček, což mohlo být jedním z faktorů, které tým při letošním vývoji řeší.
I když se letos pravidla nezměnila, první testovací kola naznačují, že Red Bull mohl provést významné úpravy, aby zlepšil ovladatelnost monopostu. Jak velký dopad to bude mít na výkonnost týmu, ukážou až další dny testování.
Max Verstappen možná cítí obavy z Lawsonovy rané zpětné vazby ohledně chování vozu Red Bullu, ale zároveň se mu ulevilo, že se konečně vrátí na trať. Nizozemec totiž nezačal rok přímo závoděním, ale účastí na exhibiční akci F1 75 v Londýně, kterou si očividně příliš neužil.
Sedmadvacetiletý pilot Red Bullu je dlouhodobě kritický k „show“ kolem Formule 1, a londýnská událost patřila mezi ty nejokázalejší v posledních letech. Verstappen dokonce nepromluvil k publiku v O2 Aréně, což ale nebyla spontánní reakce na bučení, nýbrž předem naplánované rozhodnutí.
Podle komentátora Teda Kravitze by však Verstappen mohl čerpat motivaci právě z nepřátelské reakce části publika. Jezdec Red Bullu se často lépe prosazuje, když cítí tlak nebo nedůvěru okolí.
Šéf Mercedesu Toto Wolff se mezitím postavil na stranu fanoušků F1 75 a obhajoval celou akci. Připomněl, že posměšky namířené proti Christianu Hornerovi by neměly zastínit úspěch „mega“ události. Je však možné, že v jeho slovech hrála roli i osobní rivalita s šéfem Red Bullu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.