Liam Lawson se stal prvním, kdo z týmu vyzkoušel nový monopost Red Bull RB21 při zahájení předsezónních testů v Bahrajnu. Dopolední část testovacího dne patřila právě jemu, než vůz odpoledne převzal úřadující šampion Max Verstappen.
Liam Lawson dostal šanci strávit celý druhý den testů za volantem Red Bullu, než v pátek převezme monopost na osm hodin Max Verstappen. Novozélanďan nahradil Sergia Péreze a přichází z týmu Racing Bulls, což by mu mělo umožnit plně si užít upgrade vozu.
Verstappen si loni během své dominantní série deseti vítězství opakovaně stěžoval na ovládání monopostu. Ačkoliv Red Bull zahájil sezónu 2023 v dominantním stylu, později se RB20 stal obtížnějším na řízení, což vyvolalo diskuse o jeho vývoji.
Tým Christiana Hornera zaujal několika výraznými změnami na novém voze, přestože pravidla zůstala prakticky beze změny. Mezitím McLaren a Ferrari pravděpodobně vsadily na agresivnější vývoj, což by mohlo ovlivnit rovnováhu sil v letošní sezóně.
Nejzásadnější inovace Red Bullu se však mohou skrývat pod povrchem. Navzdory potížím v průběhu roku tým zakončil sezónu ve skvělé formě, když Verstappen ovládl závody v Brazílii a Kataru, což naznačuje, že Red Bull může být stále silným favoritem.
Loňský nejrychlejší čas předsezónních testů, který zajel Carlos Sainz s Ferrari, se pohyboval na úrovni jedné minuty a dvacetidevíti sekund. Na začátku letošních testů však jezdci stále za tímto měřítkem zaostávali o několik sekund, což naznačuje, že ještě nevyužili potenciál svých monopostů naplno.
Přesto Lawson a ostatní piloti už mohli získat první dojmy ze svých vozů. Podle Sky Italy si Lawson během jízdy v Red Bullu stěžoval na přetáčivost, což bylo patrné i během jeho druhého vystoupení v letošním voze po úterním shakedownu.
Nizozemský komentátor Nelson Valkenburg připomněl, že Verstappen přetáčivost v loňské sezóně „nenáviděl“. Red Bull měl problémy se stabilitou zadní části vozu, a to jak při nájezdu, tak výjezdu ze zatáček, což mohlo být jedním z faktorů, které tým při letošním vývoji řeší.
I když se letos pravidla nezměnila, první testovací kola naznačují, že Red Bull mohl provést významné úpravy, aby zlepšil ovladatelnost monopostu. Jak velký dopad to bude mít na výkonnost týmu, ukážou až další dny testování.
Max Verstappen možná cítí obavy z Lawsonovy rané zpětné vazby ohledně chování vozu Red Bullu, ale zároveň se mu ulevilo, že se konečně vrátí na trať. Nizozemec totiž nezačal rok přímo závoděním, ale účastí na exhibiční akci F1 75 v Londýně, kterou si očividně příliš neužil.
Sedmadvacetiletý pilot Red Bullu je dlouhodobě kritický k „show“ kolem Formule 1, a londýnská událost patřila mezi ty nejokázalejší v posledních letech. Verstappen dokonce nepromluvil k publiku v O2 Aréně, což ale nebyla spontánní reakce na bučení, nýbrž předem naplánované rozhodnutí.
Podle komentátora Teda Kravitze by však Verstappen mohl čerpat motivaci právě z nepřátelské reakce části publika. Jezdec Red Bullu se často lépe prosazuje, když cítí tlak nebo nedůvěru okolí.
Šéf Mercedesu Toto Wolff se mezitím postavil na stranu fanoušků F1 75 a obhajoval celou akci. Připomněl, že posměšky namířené proti Christianu Hornerovi by neměly zastínit úspěch „mega“ události. Je však možné, že v jeho slovech hrála roli i osobní rivalita s šéfem Red Bullu.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.