Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Francouzský tým se dosud držel velmi konzervativní strategie. V oficiálních dokumentech FIA nebyly oznámeny žádné aerodynamické novinky ani před závody v Bahrajnu, Saúdské Arábii, Japonsku či Číně.
A i když v Austrálii Alpine nějaké změny katalogizoval, šlo spíše o shrnutí úprav od minulé sezony než o skutečné novinky.
Naději na změnu přinesl až snímek z Miami, kde se před garáží týmu objevily dvě verze předního křídla – starší i novější konfigurace.
Zatímco by to mohlo působit jako známka nadcházejících inovací, je třeba zůstat při zemi. Podobný díl Alpine testoval už loni v Kataru, ale nakonec od něj upustil.
Stáj podle všeho ponechala starou přídí v zásobě jako součást náhradního dílenského vybavení. Používá ji zejména při logistických operacích v boxech, například při tréninku výměny kol, aby nedošlo k poškození aktuálně používaných komponent. Vzhledem k opatrnému přístupu v oblasti vývoje ale není vyloučeno, že starší řešení bude opět nasazeno v ostrém provozu.
Aerodynamické rozdíly mezi oběma verzemi jsou přitom nezanedbatelné. Novější přídí se vyznačuje širšími vnitřními statickými prvky, které ovlivňují i šířku a profil nastavitelné části křídla. Výsledkem je hlubší zakřivení klapek a celkově odlišná geometrie proudění vzduchu.
Podstatné je, že Alpine pro letošek používá prakticky stejné šasi jako loni – A525 je ve skutečnosti pokračováním modelu A524. Tento přístup umožňuje týmu šetřit zdroje a soustředit se na vývoj zcela nového vozu pro sezonu 2026. V mezidobí však může recyklovat starší díly a pružně reagovat na aktuální technické požadavky.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.
Ferrari nezvládlo kvalifikaci na domácí půdě v Imole a do závěrečné části se nedostal ani jeden jezdců. Zklamaný Leclerc připustil, že „zázraky dělat neumí“, a slabý výkon vozu SF-25 znovu vyvolal pochybnosti o jeho konkurenceschopnosti.
Oscar Piastri v Imole získal pole position před Maxem Verstappenem, který zaostal o pouhých 0,034 sekundy, zatímco George Russell skončil třetí. Naopak Ferrari a Mercedes nečekaně nepostoupily do Q3, kvalifikaci přerušily nehody Yukiho Tsunody a Franca Colapinta.
Lando Norris završil tréninkovou dominanci McLarenu na okruhu v Imole, když si v sobotní třetí volné jízdě pro Velkou cenu Emilia-Romagna připsal nejrychlejší čas. Britský jezdec tím navázal na výkony svého týmového kolegy Oscara Piastriho z předchozích dvou tréninků.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.
Max Verstappen po tréninku v Imole přiznal, že McLaren je aktuálně rychlejší a Red Bull se mu těžko přibližuje. Tým podle něj čeká náročná práce, pokud chce do kvalifikace tempo soupeřů dohnat.
Oscar Piastri potvrdil formu McLarenu i v odpolední části tréninkového dne a zajel nejrychlejší čas druhého volného tréninku na okruhu Enza a Dina Ferrariho v Imole. Mladý Australan tak navázal na úspěšné dopoledne a podtrhl, že papájově oranžová stáj má pro víkend v Imole dobře našlápnuto.
Úvodní trénink v Imole přinesl nové tváře i pneumatiky, ale na čele zůstal starý známý Oscar Piastri. McLaren tak ovládl šestý z posledních sedmi pátečních tréninků.
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.