Racing Point pokračuje se svými plány vylepšit svůj letošní monopost o letošní specifikaci zavěšení a převodovky Mercedesu, přestože se to soupeřům ani trochu nezamlouvá. V čem spočívá problém?
Před začátkem závodní sezóny 2020 bylo odsouhlaseno, že týmy budou i příští rok závodit se současnými vozy. A bylo možné učinit určité úpravy a vylepšit některé jejich slabiny, byl zaveden systém žetonů. Jenže podle pravidel týmy, jež využívají loňské komponenty svých partnerů, mohou přejít na aktuální specifikaci, aniž by tím nějaké žetony čerpali.
To například Racing Pointu umožňuje příští rok nasadit kompletní záď letošního Mercedesu W11 nebo stáj AlphaTauri učinit totéž s komponenty aktuálního Red Bullu RB16, přičemž na to nemusí utrácet dva žetony.
Jakmile odstartovala letošní sezóna, soupeřům Racing Pointu začalo být jasné, že s vylepšením vozu RP20 o letošní komponenty Mercedesu udělá stáj ze Silverstone další pokrok, stále přitom bude mít na rozdíl od nich potřebné žetony k dobru.
"Nejsme úplně spokojeni s tím, že existují týmy, které mohou vylepšit svůj celkový balík ze specifikace 2019 na 2020. Podle mě to není fér, protože sezóna s dvěma žetony by měla být stejná pro všechny. Máme jen dva žetony, a toto omezení by se mělo týkat všech," podotýká šéf Ferrari Mattia Binotto.
S celou záležitostí se obrátil na Mezinárodní automobilovou federaci (FIA), k žádným zásahům ale nedošlo. Podle technického ředitele Racing Pointu Andyho Greena tím soupeři utrpěli fiasko.
"Pravidla nám to umožňují. Pokračujeme s tím a děláme to. Ujasnili jsme si to s FIA, ta nemá žádný problém s tím, že to provádíme. Pravidla týmům umožňují dostat svá auta na specifikaci 2020, což je podle mě pouze fér," obhajuje Green počínání své stáje.
"Jen to, že jsme se rozhodli začít s loňským zavěšením před začátkem COVIDu, by nemělo být používáno proti nám. Mělo by nám být povoleno vylepšit naše auto na stejné specifikace, jako mají všichni ostatní," vysvětluje šéf Racing Pointu, jenž přitom byl letos potrestán za kopírování Mercedesu.
"Aby bylo jasno, jde o vylepšení na letošní zavěšeni, ne na to pro rok 2021. V současné době jezdíme s loňským. Oni nás tedy chtějí penalizovat a dosáhnout toho, abychom jezdili s dva roky starými díly místo s těmi aktuálními. Není to tak, že bychom získávali výhodu a nasazovali díly pro rok 2021. Jen ho dostáváme na stejnou úroveň, jakou mají oni," dodává Green.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.